Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2024-04-19, 06:03
  #25
Medlem
Onan-erarens avatar
Mina kollegor älskar att prata om sig själva så vi pratar om dom själva, jag vet mer om dom än dom om mig. Fast det gör ingenting, det är väl bra att det finns något att prata om tycker jag.
Citera
2024-04-19, 11:17
  #26
Medlem
mickenyqvist123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fullblod
Vidrigt. Du blev nog mobbad som barn. På den klinik där jag är anställd hade detta beteende lett till att kollegor tydligt och ljudligt påtalat det olämpliga i detta.

OnT:
Hur LGT, en av kollegorna, samlar ihop sina jourtimmar så det blir prick en vecka så han kan åka till Spanien och spela golf.

Hur det råkade bli så att LGT, när han var på väg hem från golfresan från Arlanda, åkte med en buss som kördes av GL, en annan kollega. Hans barn är vuxna och han känner att han vill göra något helt annat när han tar ut sina jourtimmar.

Vilken kanal som sänder ATP-turneringen i Monaco, så man kan se Sinner, Tsitsipas, Djokovic et al spela.

Hur MH, en kollega, fått så mycket råttor på tomten att de tuggat sönder isoleringen till poolen och vattnet nu läcker ut.

Förstår inte, är det en "bra grej" att samla jourtimmar (vad det nu innebär) eller är det något slags mygel som därför skvallras om?
Citera
2024-04-19, 14:04
  #27
Medlem
fullblods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bytok
Att få ventilera till kollegor som jobbar med samma saker och därmed förstår problematiken tänker jag borde vara det mest lämpliga rent personligen.
Om problem uppstår så diskuterar man problemet. Man snackar inte skit om patienterna bakom deras rygg.
Det är stor skillnad på dessa två. Läs vad Ducadream skrev:
Citat:
Ursprungligen postat av Ducadream
Om jobbiga/äckliga/otrevliga patienter
Citat:
Ursprungligen postat av Ducadream
Så ni pratar inte skit om otrevliga patienter? Sluta ljug.
Citat:
Ursprungligen postat av Ducadream
Lies, lies and more lies. Sluta ljug. Du snackar skit som oss alla andra.
för henne är det så självklart att man snackar skit om patienterna bakom deras rygg att hon anser att det är självklart att man ljuger om man inte gör det.
I tråden har det dock framkommit att vår väninna Ducadream är "people of color".
För något år sedan var det ett väldans hallå i främst Dagens Nyheter om att patienter inte vill ha utländska läkare. En bidragande anledning kan kanske vara att de drar sig för att komma till läkare som beter sig som Ducadream.
Inte tusan vill man gå till en läkare om man vet att denne snackar skit om sina patienter, bakom deras rygg. Detta är ett vidrigt betéende.

OnTopic:
Citat:
Ursprungligen postat av mickenyqvist123
Förstår inte, är det en "bra grej" att samla jourtimmar (vad det nu innebär) eller är det något slags mygel som därför skvallras om?
Det är varken bra eller dåligt, det bara är.
Om man jobbar övertid så samlas de arbetade timmarna i en slags pott. Lite då och då kan man, ta sig en ledig dag eller bygga ihop en långhelg av dessa timmar. De flesta har inte så stor koll på hur många timmar de har innestående och ibland händer det att någons timmar "brinner inne" eftersom de sparats för länge.

LGT är en kollega som älskar att åka till Spanien och spela golf, med sin fru. När han samlat ihop så många jourtimmar att det blir en vecka så tar han två helger med mellanliggande arbetsvecka och åker iväg.

Detta är varken bra eller dåligt, det visar bara hur mycket han älskar att spela golf. Han älskar det så mycket att han har stenkoll på hur många jourtimmar som han har innestående. Så snart han märker att det börjar närma sig en arbetsvecka så bokar han om patienterna så han kan åka iväg. Vissa patienter tar han tidigare, andra senare och ytterligare andra låter han någon av kollegorna ta.
Citera
2024-04-19, 16:34
  #28
Medlem
mickenyqvist123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fullblod
Detta är varken bra eller dåligt, det visar bara hur mycket han älskar att spela golf. Han älskar det så mycket att han har stenkoll på hur många jourtimmar som han har innestående. Så snart han märker att det börjar närma sig en arbetsvecka så bokar han om patienterna så han kan åka iväg. Vissa patienter tar han tidigare, andra senare och ytterligare andra låter han någon av kollegorna ta.

Jag tycker det låter självklart. Skulle aldrig vilja vaska en gratis semester, då måste man vara väldigt ointresserad av semester/pengar om man låter sånt brinna inne.
Citera
2024-04-19, 16:46
  #29
Medlem
fullblods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mickenyqvist123
Jag tycker det låter självklart. Skulle aldrig vilja vaska en gratis semester, då måste man vara väldigt ointresserad av semester/pengar om man låter sånt brinna inne.
Njo, fast det fungerar inte riktigt på det sättet.
Det blir bara att man får jobba desto mer på annan tid.

Om man tar ut jourkomp så får man flytta det jobb som skulle gjorts dessa timmar till någon annan period då man är i tjänst. Den totala mängden arbete som behöver göras trycks bara ihop på en mindre tid.

Det är inte som att sitta i kasssn på konsum. Om du, där, är ledig en vecka så har någon kollega expedierat kunderna. Istället får du här själv ta jobbet, före och efter kompet.
Citera
2024-04-19, 16:48
  #30
Medlem
mickenyqvist123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fullblod
Njo, fast det fungerar inte riktigt på det sättet.
Det blir bara att man får jobba desto mer på annan tid.

Om man tar ut jourkomp så får man flytta det jobb som skulle gjorts dessa timmar till någon annan period då man är i tjänst. Den totala mängden arbete som behöver göras trycks bara ihop på en mindre tid.

Det är inte som att sitta i kasssn på konsum. Om du, där, är ledig en vecka så har någon kollega expedierat kunderna. Istället får du här själv ta jobbet, före och efter kompet.

Verkar som att din kollega är beredd att betala det priset. Jag hade en sån chef på mitt senaste jobb. Han jobbade stenhårt, var väldigt tidigt på plats. Men han tog massa random semestrar också och stängde av mobilen helt så att det inte gick att nå honom. Han gick totalt off the grid när han tog semester, det är sånt man drömmer om faktiskt! Att om det blir nån kris så hade han väl nån underchef som förväntades fixa biffen.
Citera
2024-04-19, 19:05
  #31
Medlem
fullblods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mickenyqvist123
Verkar som att din kollega är beredd att betala det priset.
Jo, definitivt. Han skrattar själv åt det. Vi övriga har lite svårt att förstå hur man kan älska golf så mycket, men bara just i Spanien.
Han säger att det är det bästa som finns.

Vi pratar alltså inte OM honom utan MED honom om detta.

Citat:
Jag hade en sån chef på mitt senaste jobb. Han jobbade stenhårt, var väldigt tidigt på plats. Men han tog massa random semestrar också och stängde av mobilen helt så att det inte gick att nå honom. Han gick totalt off the grid när han tog semester, det är sånt man drömmer om faktiskt! Att om det blir nån kris så hade han väl nån underchef som förväntades fixa biffen.
Sådan är inte LGT. Vi har haft Teams-möten med honom när han är i Spanien och formellt ledig. Korta samtal medan han är på banan är också ok, men det får inte vara medan han slår eftersom det stoppar upp spelare som kommer efter honom och hans fru.

OnTopic:
Idag var det en kollega sade att han kanske borde fräscha upp kunskaperna i krigskirurgi och åka ner till Malmö under musik-tävlingen där. En av sjuksköterskorna visste inte om hon skulle ta det på allvar, och beundra honom för hans mod, eller om han skämtade, och hon skulle bli arg för att det var osmakligt att skämta om sådant.
Citera
2024-04-19, 19:27
  #32
Medlem
mickenyqvist123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fullblod
Jo, definitivt. Han skrattar själv åt det. Vi övriga har lite svårt att förstå hur man kan älska golf så mycket, men bara just i Spanien.
Han säger att det är det bästa som finns.

Vi pratar alltså inte OM honom utan MED honom om detta.


Sådan är inte LGT. Vi har haft Teams-möten med honom när han är i Spanien och formellt ledig. Korta samtal medan han är på banan är också ok, men det får inte vara medan han slår eftersom det stoppar upp spelare som kommer efter honom och hans fru.

OnTopic:
Idag var det en kollega sade att han kanske borde fräscha upp kunskaperna i krigskirurgi och åka ner till Malmö under musik-tävlingen där. En av sjuksköterskorna visste inte om hon skulle ta det på allvar, och beundra honom för hans mod, eller om han skämtade, och hon skulle bli arg för att det var osmakligt att skämta om sådant.

Det är klart det är lite skillnad att komma till utlandet och spela golf vs att lira lite golf här. Inte bara är det bättre banor, bättre väder också och han tar säkert några drinkar efter rundan och lyxar till det allmänt. När man är på semester så plockar iaf jag på mig spenderarbyxorna och försöker göra så mycket roligt som jag kan.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback