Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2024-04-10, 22:37
  #1
Medlem
tazzos avatar
Har en 5månaders valp. Jag har slitit med att få den rumsren, men dessvärre har jag inte lyckats.

Försöker rasta den efter regelbundna tider efter att den sovit och ätit/druckit. Om jag kommer på den kissandes/skitandes hemma så får den en bestämd tillsägning och så bär jag den ut inom loppet av 30 sekunder. Försöker läsa av när den är kissnödig och lyckas många gånger, men oftast sker olyckan ändå.

Vad har ni för förslag?
Citera
2024-04-10, 22:58
  #2
Medlem
klengass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tazzo
Har en 5månaders valp. Jag har slitit med att få den rumsren, men dessvärre har jag inte lyckats.

Försöker rasta den efter regelbundna tider efter att den sovit och ätit/druckit. Om jag kommer på den kissandes/skitandes hemma så får den en bestämd tillsägning och så bär jag den ut inom loppet av 30 sekunder. Försöker läsa av när den är kissnödig och lyckas många gånger, men oftast sker olyckan ändå.

Vad har ni för förslag?
Skippa tillsägningen, det hjälper inte. Fostra med beröm istället. Det är effektivare eftersom valpar vill vara tillags. Lägg även till rastning efter lek. Lycka till!
Citera
2024-04-11, 00:30
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klengas
Skippa tillsägningen, det hjälper inte. Fostra med beröm istället. Det är effektivare eftersom valpar vill vara tillags. Lägg även till rastning efter lek. Lycka till!

Jag håller med, det är ändå en 5-mån valp. Vad har hunden för intervall när det gäller att kissa? Min valp kissade alltid efter en timme, så jag var ett steg före, och gick alltid ut när det hade gått 50 min. Men den var kanske yngre, jag minns inte. Men kanske att du behöver gå ut oftare, så att den inte hinner att bli nödig?
Citera
2024-04-11, 00:49
  #4
Medlem
tomatlarss avatar
Gå ut oftare belöna den när den gör sina behov ute och ha kontroll på när den kan dricka så du kan see ett mönster på hur långt efteråt från att den har druckit tills dess att den vill kissa. Sedan är det något som även växer bort
Citera
2024-04-11, 01:11
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klengas
Skippa tillsägningen, det hjälper inte. Fostra med beröm istället. Det är effektivare eftersom valpar vill vara tillags. Lägg även till rastning efter lek. Lycka till!

Exakt detta. Finns ingen bättre metod.
Citera
2024-04-11, 01:46
  #6
Medlem
SmegmaFris avatar
5 månader är ingen tid för att få en valp rumsren tyvärr.
Citera
2024-04-11, 02:26
  #7
Medlem
Gå ut oftare, du gör det alldeles för sällan. Efter lek, mat eller sömn så gå ut med den tills den är rumsren. Vid 5 månader är många hundar redan rumsrena, så se till att lägg extra krut på detta.
Citera
2024-04-11, 02:55
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tazzo
Har en 5månaders valp. Jag har slitit med att få den rumsren, men dessvärre har jag inte lyckats.

Försöker rasta den efter regelbundna tider efter att den sovit och ätit/druckit. Om jag kommer på den kissandes/skitandes hemma så får den en bestämd tillsägning och så bär jag den ut inom loppet av 30 sekunder. Försöker läsa av när den är kissnödig och lyckas många gånger, men oftast sker olyckan ändå.

Vad har ni för förslag?
Skäll inte på valpen, skäll på det den gjort.
Har valpen redan gjort ifrån sig så finns ingen poäng med att direkt gå ut med den, ta hand om skiten/pisset först och var skitförbannad på fläcken för att den finns, men rikta det inte mot valpen.

Hur går du med valpen? Hundar vill helst pissa och skita på samma ställe så det bästa du kan göra är att utrusta dig med tålamod och hålla dig på samma lilla plätt varje gång. Så fort valpen gör där så beröm och ge godis (eller ge tusan i beröm och godis och bara var gillande). Men beröm inte när hunden pissar eller skiter utan vänta tills den är klar.
Om inget fungerar så begränsa valpens rörelsefrihet när du tror att den kan skita eller pissa. Kompostgaller är en jättebra uppfinning för detta eller hundbur. Du ska se hunden hela tiden så att du direkt kan harkla dig och plocka ut hunden om den försöker göra något.
Citera
2024-04-11, 06:00
  #9
Medlem
IQ60s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tazzo
Har en 5månaders valp. Jag har slitit med att få den rumsren, men dessvärre har jag inte lyckats.

Försöker rasta den efter regelbundna tider efter att den sovit och ätit/druckit. Om jag kommer på den kissandes/skitandes hemma så får den en bestämd tillsägning och så bär jag den ut inom loppet av 30 sekunder. Försöker läsa av när den är kissnödig och lyckas många gånger, men oftast sker olyckan ändå.

Vad har ni för förslag?
Först vid fyra månader kan den reglera ordentligt. Sedan sker självklart olyckor.
Genom avläsning har jag fått mina hundar ”rumsrena” när de är tre månader. Med ”rumsren” menar jag att de säger till innan olyckan sker.
Vad du inte skriver är att du rastar den innan den ska sova. Mina hundar har alltid fått en kvällspromenad det sista jag gör innan jag lägger mig.
Hur bor du?
Hundar gör oftast ifrån sig på mattor och bor man så man kan så kan man offra mattan genom att slänga ut den. Alla mina hundar har haft en matta på tomten.
För i ditt fall verkar det blivit en vana för hunden att göra ifrån sig inne.
Citera
2024-04-11, 06:16
  #10
Medlem
Hur går det på nätterna?
Citera
2024-04-11, 06:22
  #11
Medlem
En del hundar tar längre tid att bli rumsrena. Vår nuvarande hund tog längre tid än fem månader. Minns att jag var frustrerad på slutet för jag gick ut med hunden väldigt tätt och körde med mycket beröm. Tänkte också: ”vad fasen gör jag för fel”. Men plötsligt fattade den poängen och blev rumsren i ett kick.
Citera
2024-04-11, 06:28
  #12
Medlem
Ett tips är att lägga tidningarna som den ska kissa nära dörren där ni går ut och inte sprida ut dem överallt eller i olika rum.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback