Citat:
Ursprungligen postat av
MoonBeat
Du förstår inte riktigt hur det går till. Det första du länkade till, om killen själv minns att det var så att mamman knarkade och tog hem män och prostituerade sig, då var det säkert så och är givetvis helt fruktansvärt.
I det andra fallet har vi faktiskt ingen aning om exakt vad socialsekretererarna ansåg vara olämpligt. Dessa dåligt utbildade socialsekreterare kan grunda sina utredningar på vilka smådetaljer som helst och skriva att en förälder är olämplig. Detta har pågått i decennier och pågår fortfarande. Trots alla barn som vittnar om detta görs ingenting.
Måste också kommentera detta: "I det andra fallet har vi faktiskt ingen aning om exakt vad socialsekretererarna ansåg vara olämpligt."
Nej, varför pappan gavs vårdnad och mamman ansågs olämpligt framgår inte. Men det står ändå klart att pappan och mamman varit inblandade i en vårdnadstvist och redan där har du en kraftig varningsflagga.
En orsak till att föräldrar utsätter sig själva och sina barn för allt som en vårdnadstvist för med sig är ju såklart att en förälder inte är lämplig att ha vårdnaden. Så kan det då teoretiskt vara i det fall jag länkade till, dvs att mamman verkligen är en olämplig förälder.
Den andra orsaken till att folk slåss om barn i rätten är ju att föräldrarna sätter sig själva framför barnet. De vill göra sin fd partner illa eller är bara så egoistiska att de vill ha barnen boendes hos sig så mycket som möjligt. För mig är ett sådant beteende i sig ett klart tecken på att man är en olämplig förälder.
Si i fallet jag länkade till skulle jag vilja påstå att oavsett om myndigheterna agerade undermåligt i fallet, så är föräldrarna inte helt lämpade att vara föräldrar. Och som grädde på moset. Pappan lämnar alltså bort barnet när han har vunnit vårdnadstvisten.
Så nog står det klart att inte bara i den ena utav mina två länkade artiklar utan i båda, så ser vi exempel på omhändertagande som görs för barnets bästa. Vad som sedan hände i bägge fallen är givetvis något som ska kritiseras starkt.