Citat:
Ursprungligen postat av
kitschi
Vet du hur svårt det är att hitta bra familjehem som kan ta emot trasiga barn? Vet du hur det är att vara familjehem och försöka hjälpa dessa barn? Jag säger verkligen inte att det är bra att barn får flytta runt, men du verkar ha noll förståelse för hur svårt och komplext det är. Största ansvaret ligger ju såklart på dessa barnproducenter till föräldrar, som verkar kunnat leva i en parallellstruktur och ha noll intresse av att deras barn ska få en fungerande tillvaro i samhället.
Men det är ju precis det jag skriver, att barn omplacerar idag i Sverige minst 10-20 gånger . Detta är MINST… Barn med LVU. Just för att det inte finns tillräckligt bra familjehem. Många fall blandar soc missbrukande ungdomar med 11 åriga barn som har problem hemma.
Sedan ska vi inte snacka om övergreppen som förekommer på dessa fosterhem och hvb hem /sishem som barnen tillslut hamnar på . Det är ett misslyckande.
Ja det finns bra familjer men som du skriver, svårt att hitta en bra familj.
Dessa romska barn måste omhändertas inget snack om saken, men nu kommer nästa kapitel i deras liv. Där dom tror att dom ska bli räddade och få normala liv. Tyvärr inte, som jag skrev, 3 av 11 dessa barn kommer det gå bra för efter att dom runt placerats 20 gånger till 18 års dagen. Moment 22.
Tycker ditt resonemang är konstigt om hur svååååårt det är. Stackars dig,, är du offret nu? Ni familjehem? Stackars er.buhuhu.
Men visst kan förstå att det är svårt då ni familjehem inte får tillräckligt med stöd och uppföljning av socialtjänsten. Utan bara lämnas i skiten. Ja det är beklagligt men då ska man inte ställa upp som familjehem om man känner sig svag, kanske var pengarna som lockade trots allt?
Andra moderna europeiska länder har bättre majoritet och uppföljning från staten med familjehem och där fungerar många trasiga barn bra med tiden. Men Sverige har tyvärr en dålig statistik , inte nog med det, allt skriveri och alla historier. Sedan är det JÄTTE SVÅRT att bara bli placerad på hem i utlandet. I Sverige är det många fungerande barn som blir förstörda av systemet som runt placeras och blir utsatta för övergrepp på hemmen. I utlandet är det enbart barn precis som den här romska familjen som barnen blir omhändertagna. Knappt det, ska ta till ännu MER…