Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-04-11, 10:04
  #1
Medlem
Har en formuler ipTv box kopplad till tv och nätverkskabel kopplad med boxen så den kör jag inte trådlöst som till alla andra mina produkter. Jag har bredband2 250/250 mbit lina men ändå så buffrar det och hackar till hela tiden när jag kollar filmer i 4K plus Youtube appen som jag använder varje dag. Det är bara 4k som hackar allt annat fungerar skitbra.

Jag har fått höra av killen som ordna boxen till mig att en 250 lina ska räcka långt. Även 100mbit lina är precis på gränsen men 250 ska kunna köra 4k fel fritt..

Eller är det min ipTv box som e kass för den har endast 2gb ram minne. Eller spelar det någon roll ? Det finns nu iptv boxar med 4gb ram minne men jag är osäker då min fungerar annars perfekt utom 4k.

Någon som kan hjälpa mig här vad felet är ? Eller måste jag fixa 500mbit lina för klara 4K
Citera
2024-04-11, 10:08
  #2
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Har du kollat så att leverantören verkligen levererar 250 mb? Kanske är det bara i teorin de menar du kan få det men verkligheten säger något annat?
Citera
2024-04-11, 10:16
  #3
Avstängd
Yoloswag55s avatar
Du skriver inte vad du får ut upp o ner samt latency.

Gå in på speedtest.net o rapportera resultat
Citera
2024-04-11, 10:19
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reverend.Camden
Har du kollat så att leverantören verkligen levererar 250 mb? Kanske är det bara i teorin de menar du kan få det men verkligheten säger något annat?

En polare berätta att det är problem hos många när det gäller 4K saker. Han snacka oså om att våra internet i Sverige inte håller måttet då många har samma problem som mig. 250mbit är ju skit mycket o ska enkelt klara av 4K tycker man.

Ska höra efter med dem som du säger.
Citera
2024-04-11, 10:23
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yoloswag55
Du skriver inte vad du får ut upp o ner samt latency.

Gå in på speedtest.net o rapportera resultat

Testa precis speedtest tack.

239 ner och 242 upp fick jag. Fick 3 på idle latency. 13 på download latency och 13 på uppload !!
Citera
2024-04-11, 10:26
  #6
Avstängd
Yoloswag55s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jesko
Testa precis speedtest tack.

239 ner och 242 upp fick jag. Fick 3 på idle latency. 13 på download latency och 13 på uppload !!

Ser perfekt ut. Kan då vara din ip box som har för klen cpu.
Citera
2024-04-11, 10:40
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Yoloswag55
Ser perfekt ut. Kan då vara din ip box som har för klen cpu.

Ok, misstänker oså att ip boxen e kass. Fan, ångrar mig som fan då jag tog den billiga han hade för han rekomendera den med 4gb ram minne plus lite bättre cpu för 1400 medan den billiga kosta 1000kr. Har lärt mig nu att inte snåla för ynka hundringar för nu måste jag hosta upp 1400 istället. Helvete
Citera
2024-04-11, 11:00
  #8
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Jesko
Ok, misstänker oså att ip boxen e kass. Fan, ångrar mig som fan då jag tog den billiga han hade för han rekomendera den med 4gb ram minne plus lite bättre cpu för 1400 medan den billiga kosta 1000kr. Har lärt mig nu att inte snåla för ynka hundringar för nu måste jag hosta upp 1400 istället. Helvete

Nej, det är inte troligt att din IP box har en för "klen CPU", att ta emot och vidarebefordra TCP/IP paket klarar en dator från 2010 med lätthet av, oavsett hastighet.
Problemet ligger hos din IP, kontakta dem och felsök.
Citera
2024-04-11, 11:25
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HrBwisser
Nej, det är inte troligt att din IP box har en för "klen CPU", att ta emot och vidarebefordra TCP/IP paket klarar en dator från 2010 med lätthet av, oavsett hastighet.
Problemet ligger hos din IP, kontakta dem och felsök.
Jag tror det kan vara boxen ändå. Det låter som om boxen är den som OP kör youtube på, och i så fall kan den absolut ha problem med 4k; billiga Android-boxar kan sakna bra stöd för att hantera 4k.
Citera
2024-04-11, 11:35
  #10
Medlem
frank_pes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jesko
Testa precis speedtest tack.

239 ner och 242 upp fick jag. Fick 3 på idle latency. 13 på download latency och 13 på uppload !!
Gjorde du testet direkt från boxen eller en dator?
Det kan också hjälpa att byta DNS i routern, ändrar ibland till någon av dessa https://www.lifewire.com/free-and-pu...ervers-2626062
Är mjukvaran i routern och boxen uppdaterad till senaste version? Kan också påverka om HDMI och nätverkskablar är av gammal version ...är det mycket lagring kvar i formuler?
Citera
2024-04-11, 15:35
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av frank_pe
Gjorde du testet direkt från boxen eller en dator?
Det kan också hjälpa att byta DNS i routern, ändrar ibland till någon av dessa https://www.lifewire.com/free-and-pu...ervers-2626062
Är mjukvaran i routern och boxen uppdaterad till senaste version? Kan också påverka om HDMI och nätverkskablar är av gammal version ...är det mycket lagring kvar i formuler?

Körde testet från en laptop. Mina datorer är apple och kör på deras sista router (kuben) som kom 2013 och sluta säljas 2018. Jag köpte den helt ny från butik 2017. Har inte uppdaterat routern sen den köptes.
Nätverks kabeln är säkert 10år gammal då jag hade den redan till den gamla routern alltså den apple släppte 2006. Kanske får köpa en ny sån då.

Ok, tack för svar ska kolla upp det.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback