Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2024-04-11, 12:12
  #1
Medlem
Hej!

Går i tankarna att köpa en arbetsbåt i mitt holdingbolag och hyra ut den till dotterbolaget samt andra hantverkare/kunder som behöver båt vid transport och arbeten.

Har googlat utan att hitta några bra svar.

Vill självklart undvika att behöva betala förmånsskatt på den. Tycker att det borde gå om man hyr ut den tillräckligt många av årets dagar.

Någon som har bättre kunskaper i ämnet?
Citera
2024-04-11, 12:39
  #2
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Deadicated
Hej!

Går i tankarna att köpa en arbetsbåt i mitt holdingbolag och hyra ut den till dotterbolaget samt andra hantverkare/kunder som behöver båt vid transport och arbeten.

Har googlat utan att hitta några bra svar.

Vill självklart undvika att behöva betala förmånsskatt på den. Tycker att det borde gå om man hyr ut den tillräckligt många av årets dagar.

Någon som har bättre kunskaper i ämnet?

Arbetsbåtar är mycket bättre, ur förmånsskatthänseende, än ex fritidsbåt som köps in för att hyras ut externt. Min bild är att så länge du inte använder den privat är det normalt lugnt, även om du inte hyr ut den så mycket då tänkt eller hoppats på, just för att det är en arbets- och inte fritidsbåt.
Citera
2024-04-11, 13:22
  #3
Medlem
StudiumValors avatar
Hur kan man använda en arbetsbåt privat?
Verkar orimligt att bli förmånsbeskayttad för det.
Be om förhandsbesked av SKV.
Citera
2024-04-11, 13:59
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
Arbetsbåtar är mycket bättre, ur förmånsskatthänseende, än ex fritidsbåt som köps in för att hyras ut externt. Min bild är att så länge du inte använder den privat är det normalt lugnt, även om du inte hyr ut den så mycket då tänkt eller hoppats på, just för att det är en arbets- och inte fritidsbåt.

Tack för svar!

Jag tänker precis så också. Den ska endast användas i arbetssyfte och kommer inte vara attraktiv att använda privat.
Citera
2024-04-11, 14:00
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StudiumValor
Hur kan man använda en arbetsbåt privat?
Verkar orimligt att bli förmånsbeskayttad för det.
Be om förhandsbesked av SKV.

Det går ju att åka privat för att fiska eller på valfri sjökrog tex. Inte lika kul med en sketen, ful arbetsbåt i metall dock.

Jag ska kolla med SKV.

Tack!
Citera
2024-04-11, 14:30
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Deadicated
Hej!

Går i tankarna att köpa en arbetsbåt i mitt holdingbolag och hyra ut den till dotterbolaget samt andra hantverkare/kunder som behöver båt vid transport och arbeten.

Har googlat utan att hitta några bra svar.

Vill självklart undvika att behöva betala förmånsskatt på den. Tycker att det borde gå om man hyr ut den tillräckligt många av årets dagar.

Någon som har bättre kunskaper i ämnet?

Det har nog betydelse vad det är för båt och vad du bedriver för verksamhet(er) i koncernen. En bilfärja för ett rederi är en sak, en lyxyacht till en advokatbyrå är en annan. Frågan är lite hur pass det låter som något som du skulle använda på fritiden, för skojs skull (men det är klart om den används i företaget 24/7 året runt så är det ju uppenbart).
Citera
2024-04-11, 15:02
  #7
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Deadicated
Hej!

Går i tankarna att köpa en arbetsbåt i mitt holdingbolag och hyra ut den till dotterbolaget samt andra hantverkare/kunder som behöver båt vid transport och arbeten.

Har googlat utan att hitta några bra svar.

Vill självklart undvika att behöva betala förmånsskatt på den. Tycker att det borde gå om man hyr ut den tillräckligt många av årets dagar.

Någon som har bättre kunskaper i ämnet?

Hur många bolag kontrollerar du genom ditt holdingbolag?

Varför vill du lägga ägandet av båten i just holdingbolaget och inte i något av dotterbolagen i koncernen?

Vanligtvis har man inte affärsdrivande verksamhet i holdingbolaget/förvaltningsbolaget, det brukar man ha i dotterbolagen.

"Det vanligaste är att holdingbolaget äger majoriteten av aktierna i dotterbolag och alltså fungerar som ett moderbolag i en koncern. Även om det primära syftet med ett holdingbolag är att äga aktier i andra bolag, finns det inget hinder för holdingbolaget att bedriva egen verksamhet."

https://vismaspcs.se/ekonomiska-term...r-holdingbolag
__________________
Senast redigerad av trottwell 2024-04-11 kl. 15:44.
Citera
2024-04-11, 17:53
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trottwell
Hur många bolag kontrollerar du genom ditt holdingbolag?

Varför vill du lägga ägandet av båten i just holdingbolaget och inte i något av dotterbolagen i koncernen?

Vanligtvis har man inte affärsdrivande verksamhet i holdingbolaget/förvaltningsbolaget, det brukar man ha i dotterbolagen.

"Det vanligaste är att holdingbolaget äger majoriteten av aktierna i dotterbolag och alltså fungerar som ett moderbolag i en koncern. Även om det primära syftet med ett holdingbolag är att äga aktier i andra bolag, finns det inget hinder för holdingbolaget att bedriva egen verksamhet."

https://vismaspcs.se/ekonomiska-term...r-holdingbolag

1 dotterbolag som har verksamhet inom ett hantverksyrke.

Det råder oenighet om att köpa in en båt i dotterbolaget mellan mig och mina delägare. De tror inte på idén och då står jag för kostnaden i mitt holdingbolag istället och hyr ut båten till dotterbolaget.

Det var min ide, förutsatt att det är möjligt!
Citera
2024-04-11, 22:46
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Deadicated
1 dotterbolag som har verksamhet inom ett hantverksyrke.

Det råder oenighet om att köpa in en båt i dotterbolaget mellan mig och mina delägare. De tror inte på idén och då står jag för kostnaden i mitt holdingbolag istället och hyr ut båten till dotterbolaget.

Det var min ide, förutsatt att det är möjligt!
Så holdingbolaget äger inte dotterbolag till 100%?
Citera
2024-04-12, 10:21
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ardathbey
Så holdingbolaget äger inte dotterbolag till 100%?

Nej det stämmer
Citera
2024-04-12, 19:26
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Deadicated
Nej det stämmer
Ok. Hur många %?
Citera
2024-04-12, 21:47
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ardathbey
Ok. Hur många %?

En tredjedel då vi är 3. Finns den något procentantal som skulle göra skillnad menar du?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback