Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 5
  • 6
2024-04-12, 19:38
  #61
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av brukstjack
Men om man ska betala dyra förvaltningspengar vill man väl att dom ska hitta guldkornen bland mindre tillväxtbolag? Och är i så fall inte aktier i ett techinvestmentbolag då bättre? Vad är poängen med att betala massa pengar för att nån ska köpa Alphabet, Microsoft, nVidia, TSMC och Meta åt en? Gee thanks mister, I never heard of those!

Om man inte har väldigt goda skäl att anta att tech och AI är undervärderat av marknaden så göra man nog bättre i att välja en billig global index-fond så som t ex DNB Global Indeks S eller Avanza Global, alternativt en fondrobot i stil med Lysa eller Avanza Auto.

För många är det praktiskt ganska krångligt att handla med aktier. Det är ju standard i bank/finans att varenda transaktion måste rapporteras in, att man måste hålla aktien 1-6 månader efter köp, att man måste få pre-clearence innan man köper/säljer etc.
Citera
2024-04-13, 18:54
  #62
Medlem
brukstjacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aabbcc123
För många är det praktiskt ganska krångligt att handla med aktier. Det är ju standard i bank/finans att varenda transaktion måste rapporteras in, att man måste hålla aktien 1-6 månader efter köp, att man måste få pre-clearence innan man köper/säljer etc.
Det är väl i princip bara ett avtal man signerar (med viss reservation för att det åtminstone för 10 år sedan var rätt meckigt om man var boende utomlands men ville handla amerikanska aktier genom en svensk bank)? Men allt du påpekar är såklart jätterimligt, och utan att veta, så kan man ju tänka sig att om det är lite stökigt att köpa amerikanska aktier vill vi nog inte ens veta vad man måste göra för att köpa taiwanesiska TSMC. Tycker dock fortfarande 1.7X% är en väl hög avgift för vad som åtminstone spontant ser väldigt mycket ut som en superbred branschfond.
Citera
2024-04-15, 18:12
  #63
Medlem
Fittfittas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fabianzzo
Drog en rejäl nitlott ytterligare en gång. Har tidigare förlorat väldigt mycket pengar i bland annat SBB, SAS och Hexatronic, och nu har jag förlorat närmare 450 000kr i Fisker. Har köpt aktier i Fisker på en månatlig basis i över ett år, så en stor del av aktierna har gjorts till väldigt höga inköpspriser. Har dessutom fyllt på rejält senaste halvåret, när kursen gått ner kraftigt. Har sett Fisker som ett gediget tillväxtbolag och ett potentiellt turnaround-case, som jag dessutom har ansett har haft mycket i pipeline. Vad kan jag göra nu?
Förklara din situation för tingsrätten så får du kanske en förvaltare. Annars skaffa en god man kanske.
Citera
2024-04-15, 19:28
  #64
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fabianzzo
Drog en rejäl nitlott ytterligare en gång. Har tidigare förlorat väldigt mycket pengar i bland annat SBB, SAS och Hexatronic, och nu har jag förlorat närmare 450 000kr i Fisker. Har köpt aktier i Fisker på en månatlig basis i över ett år, så en stor del av aktierna har gjorts till väldigt höga inköpspriser. Har dessutom fyllt på rejält senaste halvåret, när kursen gått ner kraftigt. Har sett Fisker som ett gediget tillväxtbolag och ett potentiellt turnaround-case, som jag dessutom har ansett har haft mycket i pipeline. Vad kan jag göra nu?

Byt strategi.
Citera
  • 5
  • 6

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback