Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-04-12, 20:43
  #1
Avstängd
Fabianzzos avatar
Tiktok är dåligt för hjärnan främst på grund av det snabba dopaminet man får av det. Det går upp och ner, upp och ner. I övrigt är det en jävla massa dynga där, Skibidi toilet som förhäxar barn och unga exempelvis. På Flashback är det också en jävla massa dynga, men här är man ändå mer "aktiv" med hjärnan, då man måste läsa osv.

Vad tror ni är sämst för hjärnan, Flashback eller Tiktok, och varför?
Citera
2024-04-12, 20:51
  #2
Avstängd
One2Manys avatar
Flashback är stimulerande för hjärnan, här möter man olika ståndpunkter, det är högt i tak, alla ämnen mellan himmel & jord avhandlas och alla är välkomna, det är bara att hoppa in i diskussionen med sina två cent.

Tiktok är en dumburk, du ser korta video-klipp, klicka för att se nästa klipp utan diskussion. Inget tillför dig något, din hjärna är totalt bortkopplad och allt du ser är utvalt av Kinesiska staten.

Går inte ens att jämföra, två totalt olika medium. Som att jämföra ett forum med en TV.
Citera
2024-04-12, 20:52
  #3
Medlem
DipsMedSlipss avatar
Hur kan man ens fråga detta? Under de tolv år jag läst på Flashback har jag blivit den mest allmänbildade i min bekantskapskrets.
Citera
2024-04-12, 20:58
  #4
Medlem
Olduvais avatar
Aldrig prövat TikTok men som tumregel kan man nog ha att ju mer populärt ett socialt medium är, desto sämre är det. Det är de skevaste dopaminkickarna som halar in folk. Speciellt TikTok och Instagram är nog skadliga. Nu får du ursäkta mig, för jag ska återgå till mina hälsosamma datorspel som inte alls fungerar på samma sätt.

Citat:
Ursprungligen postat av Conor-MacGyver
https://vocaroo.com/131zp5QTDiJS
Alla flashback-kommentarer borde behöva spelas in såhär. För att öka tillgängligheten för funktionsvarierade, såklart.
Citera
2024-04-12, 21:01
  #5
Medlem
zombie-nations avatar
Går ju inte att jämföra. Men jag skulle nog ändå säga att Flashback är mer nedbrytande, på grund av den dåliga tonen och avsaknad av netikett. Visst finns det på Tiktok med, men det är inte avsikten.
Citera
2024-04-13, 04:30
  #6
Medlem
Att läsa och eventuellt skriva stimulerar hjärnan. Att passivt titta på video-klipp bryter ner hjärnan. Så svaret är självklart.
Citera
2024-04-13, 15:24
  #7
Medlem
JohanLiljegrens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fabianzzo
Vad tror ni är sämst för hjärnan, Flashback eller Tiktok, och varför?

TikTok är naturligtvis sämst för hjärnan av ovan nämnda exempel i TS inlägg. Snabb stimulering i kombination med lätt och billig underhållning, personer som gör dumma saker för att få uppmärksamhet och pengar. På Flashback kan man sitta i lugn och ro, läsa i egen takt och ta sig tiden att engagera sig i ett ämne. Bläddrar man igenom flödet på TikTok så hinner man glömma minst hälften av det man sett efter bara en sittning. Jag använder inte ens TikTok men jag vet hur det fungerar, då jag studerat folk som använder smartphone.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in