Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-04-12, 23:52
Medlem
zombie-nations avatar
Jag köpte en 10-månaders snygg katt från en crazy cat lady. Har haft skygga djur innan. Nu sitter den i en papplåda och vägrar komma ut. Alla säger att den kommer ut när den vill. Den har inte ens varit ute och ätit. Den har sin egen vrå och kan vara helt ifred. Hur länge kan jag låta honom sitta i lådan? När blir det farligt att han inte har druckit? Ska jag gå in till katten eller låta honom vara helt ifred? Kan något få honom att slappna av så att han kan äta?

De skygga djur jag jobbat med innan har inte varit så här rädda. Är det obotligt? Han borde också kastreras men antar att han måste vara lugn innan dess, eller är det OK att ta en vild katt till veterinären?
Citera
2024-04-12, 23:58
Medlem
triptykens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zombie-nation
Jag köpte en 10-månaders snygg katt från en crazy cat lady. Har haft skygga djur innan. Nu sitter den i en papplåda och vägrar komma ut. Alla säger att den kommer ut när den vill. Den har inte ens varit ute och ätit. Den har sin egen vrå och kan vara helt ifred. Hur länge kan jag låta honom sitta i lådan? När blir det farligt att han inte har druckit? Ska jag gå in till katten eller låta honom vara helt ifred? Kan något få honom att slappna av så att han kan äta?

De skygga djur jag jobbat med innan har inte varit så här rädda. Är det obotligt? Han borde också kastreras men antar att han måste vara lugn innan dess, eller är det OK att ta en vild katt till veterinären?

Hur länge har du haft katten? Det kan ta veckor innan dom lugnar ner sig och om stället han kom från var rätt jävla svinigt (tänker typ hoarder när du säger crazy cat lady) så kan det ta länge innan dom stressar ner.

Bara var tyst och normal utan höga ljud och skit. Katten kommer komma ut för att äta och dricka om den vet var vattnet är. Efter ett tag om du kollar TV i samma rum, går till ditt rum för att sova, ställer fram mat osv så hajjar den ju att du inte är farlig.

Ta gärna fram kattlådan nära och rulla undan finmattan just nu - djur som är stressade är inte helt enkla att ha att göra med MEN dom vänjer sig. Visa vilken lugn och avslappnad och förtroelig person du är - ge den litet utrymme, men finns i närheten upptaget med ditt.

Den kommer vänja sig med dig och sen uppskatta dig i sinom tid
Citera
2024-04-13, 00:09
Medlem
Uninteresteds avatar
Den smyger upp när det är lugnt. Ställ mat och vattenskål i närheten.
Citera
2024-04-13, 00:30
Medlem
Hur lång tid har gått?

Du får köpa hem Sheba tonfisk, dessa burkar är oemotståndliga, finns på alla mataffärer:
https://www.coop.se/handla/varor/dju...-4008429134777

Detta kattgodis som heter Dreamis är också oemotståndligt, finns på alla mataffärer också:
https://supercat.se/dreamies-kattgodis-lax

I värsta fall, om det gått över ett dygn får du ta bort lådan, men låta kissen vara själv i eget rum med nära till låda och mat och vatten, och gärna nytt gömställe efter att du sett att den ätit.

För att göra katten van vid dig så lägg dig på golvet och läs något, prata lugnt med den.

Och du borde anmäla den tanten som avlar fram såna här traumatiserade skyggisar till länsstyrelsen.
Citera
2024-04-13, 00:33
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av triptyken
Hur länge har du haft katten? Det kan ta veckor innan dom lugnar ner sig och om stället han kom från var rätt jävla svinigt (tänker typ hoarder när du säger crazy cat lady) så kan det ta länge innan dom stressar ner.

Bara var tyst och normal utan höga ljud och skit. Katten kommer komma ut för att äta och dricka om den vet var vattnet är. Efter ett tag om du kollar TV i samma rum, går till ditt rum för att sova, ställer fram mat osv så hajjar den ju att du inte är farlig.

Ta gärna fram kattlådan nära och rulla undan finmattan just nu - djur som är stressade är inte helt enkla att ha att göra med MEN dom vänjer sig. Visa vilken lugn och avslappnad och förtroelig person du är - ge den litet utrymme, men finns i närheten upptaget med ditt.

Den kommer vänja sig med dig och sen uppskatta dig i sinom tid

Citat:
Ursprungligen postat av Uninterested
Den smyger upp när det är lugnt. Ställ mat och vattenskål i närheten.

Den har ett slags eget rum. Litet. Har satt mat och vatten framför papplådan katten är i, och lådan med sand är bakom. Jag sitter i ett annat rum. Har provat att ha dörren till honom stängd och öppen. Tänkte att han blir van vid alla ljud även om vi inte är i samma rum. Har bara haft honom idag.
Citera
2024-04-13, 00:34
Medlem
Uninteresteds avatar
Citat:
Den har ett slags eget rum. Litet. Har satt mat och vatten framför papplådan katten är i, och lådan med sand är bakom. Jag sitter i ett annat rum. Har provat att ha dörren till honom stängd och öppen. Tänkte att han blir van vid alla ljud även om vi inte är i samma rum. Har bara haft honom idag.

Dåså, lugn. Som någon skrev, det kan ta veckor. Gå och lägg dig och lämna dörren till katten lite öppet. Den kommer att smyga upp i natt och inspektera sitt nya hem.
Citera
2024-04-13, 00:38
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Dåså, lugn. Som någon skrev, det kan ta veckor. Gå och lägg dig och lämna dörren till katten lite öppet. Den kommer att smyga upp i natt och inspektera sitt nya hem.

Bra. Tänkte bara om han törstade ihjäl. Han är van vid en flock med 30 katter.
Citera
2024-04-13, 00:39
Medlem
Uninteresteds avatar
Citat:
Bra. Tänkte bara om han törstade ihjäl. Han är van vid en flock med 30 katter.

Katter gillar inte förändringar. Vissa katter blir galna av att du byter soffa tex. Men ge den tid bara!
Citera
2024-04-13, 00:42
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Katter gillar inte förändringar. Vissa katter blir galna av att du byter soffa tex. Men ge den tid bara!

De har autism. Jag blir också galen av att man byter soffa.

Har haft många katter i mitt liv, de har alltid blivit sociala.

Han har bara torrfoder nu, kanske ska försöka få honom att iallafall inspektera sitt lilla rum med något gott?
Citera
2024-04-13, 00:42
Citat:

För nåt år sen skaffade jag katt (som förvisso är lite äldre än den du skaffat nu) och jag känner beteendet du beskriver. De första dagarna gömde sig min kisse konstant under soffan och vägrade både äta, dricka och gå på lådan. Men ju längre tiden gick, desto säkrare blev kissen och nu brukar katten sova bredvid mig i sängen och sitter ofta i mitt knä när jag kollar på TV. Så ha lite tålamod, bara!
Citera
2024-04-13, 00:44
Medlem
zombie-nations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Schlitze
För nåt år sen skaffade jag katt (som förvisso är lite äldre än den du skaffat nu) och jag känner beteendet du beskriver. De första dagarna gömde sig min kisse konstant under soffan och vägrade både äta, dricka och gå på lådan. Men ju längre tiden gick, desto säkrare blev kissen och nu brukar katten sova bredvid mig i sängen och sitter ofta i mitt knä när jag kollar på TV. Så ha lite tålamod, bara!

Ska försöka. Jag hoppas han blir kompis med hunden som avgudar katter. Katten sitter så till att han kan lämna sitt rum och komma tillbaka, men hunden kan inte komma in.
Citera
2024-04-13, 00:49
Bannlyst
Troligtvis har det hänt något som har gjort katten rädd, du bör låt den vara tills den kommer ut självmant.
Tvinga inte ut den

https://www.apotea.se/radsla-och-oro-hos-katt
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in