Citat:
Ursprungligen postat av
zombie-nation
Jag köpte en 10-månaders snygg katt från en crazy cat lady. Har haft skygga djur innan. Nu sitter den i en papplåda och vägrar komma ut. Alla säger att den kommer ut när den vill. Den har inte ens varit ute och ätit. Den har sin egen vrå och kan vara helt ifred. Hur länge kan jag låta honom sitta i lådan? När blir det farligt att han inte har druckit? Ska jag gå in till katten eller låta honom vara helt ifred? Kan något få honom att slappna av så att han kan äta?
De skygga djur jag jobbat med innan har inte varit så här rädda. Är det obotligt? Han borde också kastreras men antar att han måste vara lugn innan dess, eller är det OK att ta en vild katt till veterinären?
Hur länge har du haft katten? Det kan ta veckor innan dom lugnar ner sig och om stället han kom från var rätt jävla svinigt (tänker typ hoarder när du säger crazy cat lady) så kan det ta länge innan dom stressar ner.
Bara var tyst och normal utan höga ljud och skit. Katten kommer komma ut för att äta och dricka om den vet var vattnet är. Efter ett tag om du kollar TV i samma rum, går till ditt rum för att sova, ställer fram mat osv så hajjar den ju att du inte är farlig.
Ta gärna fram kattlådan nära och rulla undan finmattan just nu - djur som är stressade är inte helt enkla att ha att göra med MEN dom vänjer sig. Visa vilken lugn och avslappnad och förtroelig person du är - ge den litet utrymme, men finns i närheten upptaget med ditt.
Den kommer vänja sig med dig och sen uppskatta dig i sinom tid