Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-04-13, 00:47
  #1
Medlem
Är det bara jag eller har äldre personer, säg 50+ lite väl mycket fördomar när det gäller yngre folk som kör runt i lite dyrare bilar? Är en man i ung ålder och när jag för några år sedan fick punktering i en nyare Volvo modell med saftig prislapp, började mannen som bärgade bilen ifrågasätta mig om jag sålde knark, höll på med brottslighet eller annat för att ha "råd med bilen". Satt där helt chockad kring hur någon kan ställa en sådan fråga? Bilen var inte ens min, utan firmabil som jag endast levererade!

Nu återigen så körde jag runt i en liten dyrare bil som farsan sparat ihop till och köpt för något år sedan. Stötte på en vakt som började ifrågasätta mig, hur jag fick bilen, om den är leasad då jag ej har råd med den, samt vem ägaren är osv.

Jag fattar ju iofs fördomarna om jag hade vart en gangster från en förort med adidas kläder och invandrar brytning, men varför detta agg mot yngre som endast kör runt i föräldraras bilar? Blev tom stoppad av tullen förut när jag provkörde samma bilmodell min far köpte, där de utförde kontroll i bilen om jag hade narkotika eller annat skit i bagaget.
__________________
Senast redigerad av PVT1820 2024-04-13 kl. 00:50.
Citera
2024-04-13, 00:56
  #2
Avstängd
One2Manys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PVT1820
Är det bara jag eller har äldre personer, säg 50+ lite väl mycket fördomar när det gäller yngre folk som kör runt i lite dyrare bilar? Är en man i ung ålder och när jag för några år sedan fick punktering i en nyare Volvo modell med saftig prislapp, började mannen som bärgade bilen ifrågasätta mig om jag sålde knark, höll på med brottslighet eller annat för att ha "råd med bilen". Satt där helt chockad kring hur någon kan ställa en sådan fråga? Bilen var inte ens min, utan firmabil som jag endast levererade!

Nu återigen så körde jag runt i en liten dyrare bil som farsan sparat ihop till och köpt för något år sedan. Stötte på en vakt som började ifrågasätta mig, hur jag fick bilen, om den är leasad då jag ej har råd med den, samt vem ägaren är osv.

Jag fattar ju iofs fördomarna om jag hade vart en gangster från en förort med adidas kläder och invandrar brytning, men varför detta agg mot yngre som endast kör runt i föräldraras bilar? Blev tom stoppad av tullen förut när jag provkörde samma bilmodell min far köpte, där de utförde kontroll i bilen om jag hade narkotika eller annat skit i bagaget.

Vad fan gnäller du om? Du inser ju själv det orimliga i att en ung person kör runt i en dyr bil: båda exemplen så kör du ju runt i en bil som inte är din.

"Buhu, varför utgår folk från att det inte är min bil när det inte är min bil?"
Citera
2024-04-13, 00:57
  #3
Medlem
Dyschlexie.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PVT1820
Jag fattar ju iofs fördomarna om jag hade vart en gangster från en förort med adidas kläder och invandrar brytning, men varför detta agg mot yngre som endast kör runt i föräldraras bilar? Blev tom stoppad av tullen förut när jag provkörde den bilmodell farsan skulle köpa, där de utförde kontroll i bilen om jag hade narkotika eller annat skit i bagaget.

Jantelagen och en del bekräftade fördomar. Det sticker. Kom inte här o tro att du är nåt!!!
Av samma anledning är ingen glad om du skulle äga ditt hus utan lån upp till skorstenen. Det kommer en underliggande avundsjuka och då börjar det försöka rättfärdigas med att du måste sälja knark och rånbögmördar folk för att ha kommit dit.
Citera
2024-04-13, 01:08
  #4
Medlem
StudiumValors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PVT1820
Är det bara jag eller har äldre personer, säg 50+ lite väl mycket fördomar när det gäller yngre folk som kör runt i lite dyrare bilar? .
leasingbil.
Högpresterande säljare på ett IT-företag.
INDEK-kille etc
Private equity
Den typen av fördomar
Citera
2024-04-13, 01:22
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dyschlexie.
Jantelagen och en del bekräftade fördomar. Det sticker. Kom inte här o tro att du är nåt!!!
Av samma anledning är ingen glad om du skulle äga ditt hus utan lån upp till skorstenen. Det kommer en underliggande avundsjuka och då börjar det försöka rättfärdigas med att du måste sälja knark och rånbögmördar folk för att ha kommit dit.

Precis, tycker det är många "jantare" i landet. Inte för att man är bill gates direkt men allmänt så känns det att folk i samhället får skit för att de t.ex skulle köra en lite dyrare bil.
Citera
2024-04-13, 01:23
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StudiumValor
leasingbil.
Högpresterande säljare på ett IT-företag.
INDEK-kille etc
Private equity
Den typen av fördomar

+1 på den
Citera
2024-04-13, 01:25
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av One2Many
Vad fan gnäller du om? Du inser ju själv det orimliga i att en ung person kör runt i en dyr bil: båda exemplen så kör du ju runt i en bil som inte är din.

"Buhu, varför utgår folk från att det inte är min bil när det inte är min bil?"

Menade ju inte att jag vill att folk tror att det är min bil ens? Menar bara varför det ska finnas sådant agg mot yngre folk som kör i dyrare bilar där det redan är uppenbart att de inte är ägaren? Liksom varför ska en bärgare ställa sådana frågor till någon som fått punktering?
Citera
2024-04-13, 01:30
  #8
Avstängd
One2Manys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PVT1820
Menade ju inte att jag vill att folk tror att det är min bil ens? Menar bara varför det ska finnas sådant agg mot yngre folk som kör i dyrare bilar där det redan är uppenbart att de inte är ägaren? Liksom varför ska en bärgare ställa sådana frågor till någon som fått punktering?

Därför att det inte är normalt för småbarn att köra runt med dyra bilar. Självklart kommer det ifrågasättas, det bryter mot normen. Det är bara att säga att det är din farsas bil eller att det är en företagsbil. Finns inget att bli kränkt över när det de facto inte är din bil. Ifrågasättet är helt rimligt.
Citera
2024-04-13, 02:10
  #9
Medlem
DonLatinos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av One2Many
Därför att det inte är normalt för småbarn att köra runt med dyra bilar. Självklart kommer det ifrågasättas, det bryter mot normen. Det är bara att säga att det är din farsas bil eller att det är en företagsbil. Finns inget att bli kränkt över när det de facto inte är din bil. Ifrågasättet är helt rimligt.
Ifrågasättas? Vad fan snackar du om ärligt talat? Tror du på fullaste allvar utifall OP hette Mehmet och bar på guldkedjor att någon ens skulle våga närma sig honom och börja ifrågasätta? Nej. Folk sätter sig inte ens bredvid varandra på pendeln och du försöker på något vis rättfärdiga detta äckliga beteende? Skäms på dig.

Men eftersom OP är svensk så vill svenskarna göra sig besvär och lägga näsan i blöt när de väl har chansen - som med allt annat.
Citera
2024-04-13, 02:12
  #10
Avstängd
One2Manys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DonLatino
Ifrågasättas? Vad fan snackar du om ärligt talat? Tror du på fullaste allvar utifall OP hette Mehmet och bar på guldkedjor att någon ens skulle våga närma sig honom och börja ifrågasätta? Nej. Folk sätter sig inte ens bredvid varandra på pendeln och du försöker på något vis rättfärdiga detta äckliga beteende? Skäms på dig.

Hade mEhMeTh blivit stoppad i en fin bil hade snuten ringts direkt.

Citat:
Men eftersom OP är svensk så vill svenskarna göra sig besvär och lägga näsan i blöt när de väl har chansen - som med allt annat.

Det kan du ju tro.
Citera
2024-04-13, 02:24
  #11
Medlem
Vad räknas som ung och vad räknas som dyr bil?

Inte svårt att räkna ut att om du är 20 år och kör en bil för 400k så har du troligtvis rika föräldrar.

Extremt få 20 åringar idag har så mycket pengar.
De flesta i gymnasiet jobbar inte ens, dom går skola och om dom har tur jobbar dom helg på macken och tjänar typ 30k per år på det.

Jag vet folk som gått ut gymnasiet och fått jobb direkt, för dom har det tagit 2-3 år att spara till en dyr bil för några hundra tusen.
Jobbar du i tex gruva. Eller kör lastbil kan du absolut få jobb direkt efter gymnasiet och tjäna 30k före skatt.
Säg då att du bor hemma och in spara största delen om du vill så kanske du kans spara 150-200k per år.

Att en 18 åring som nyss fått körkort skulle ha jobbat ihop till en dyr bil är nog så sällsynt så det knappt existerar.
De flesta fördommar är sanna i detta fall.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback