Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-04-13, 17:10
  #1
Medlem
Mulmads avatar
Jag har alltid snusat tobak, snuset jag använt flera veckor efter köpt några stockar är lundgren stark som har 15mg per prilla och jag tar flera per tillfälle. Idag fick jag slut under jobbet och frågade en vän som använder tobaksfritt om han hade snus och han gav mig en, direkt när jag tog den började det bränna och några minuter senare fick jag världens nikokick, det började snurra och skit så mycket att jag ursäktade mig till toan. Så jag frågade min vän vilken styrka han använde, 11mg per prilla. Så nu undrar jag om ni också märkt att vit snus kickar starkare än tobak?

Iså fall förstår jag att det är mera beroendeframkallande än vanligt.
Citera
2024-04-13, 17:20
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mulmad
Jag har alltid snusat tobak, snuset jag använt flera veckor efter köpt några stockar är lundgren stark som har 15mg per prilla och jag tar flera per tillfälle. Idag fick jag slut under jobbet och frågade en vän som använder tobaksfritt om han hade snus och han gav mig en, direkt när jag tog den började det bränna och några minuter senare fick jag världens nikokick, det började snurra och skit så mycket att jag ursäktade mig till toan. Så jag frågade min vän vilken styrka han använde, 11mg per prilla. Så nu undrar jag om ni också märkt att vit snus kickar starkare än tobak?

Iså fall förstår jag att det är mera beroendeframkallande än vanligt.
Nä. Ju fuktigare det är och ju högre ph det har ju mer och fortare tas det upp av slemhinnan.
Citera
2024-04-13, 17:23
  #3
Medlem
eldrattans avatar
Det kallas kemikalier. Det är nikotin som är framställt i ett labb. Nu var det ett tag sedan jag la av men kände direkt om det var naturligt eller kemiskt framställt nikotin. Vill minnas att jag även kände någon form av metallsmak i munnen av den kemiska varianten.
Citera
2024-04-13, 17:28
  #4
Medlem
Som jag har förstått saken så är s.k. ”vitt snus” eller ”tobaksfritt snus” papperspåsar som nikotin är sprejat på. Dvs. till skillnad från vanligt snus, där nikotinen finns i tobaken och släpps ut långsamt över en längre tid, så tar kroppen upp allt nikotin direkt då det endast ligger på ytan av prillan. Det är därför vitt snus ger en snabbare, och ibland kraftigare, nikotinkick än vanligt snus.
Citera
2024-04-13, 17:40
  #5
Medlem
Mulmads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nulb
Som jag har förstått saken så är s.k. ”vitt snus” eller ”tobaksfritt snus” papperspåsar som nikotin är sprejat på. Dvs. till skillnad från vanligt snus, där nikotinen finns i tobaken och släpps ut långsamt över en längre tid, så tar kroppen upp allt nikotin direkt då det endast ligger på ytan av prillan. Det är därför vitt snus ger en snabbare, och ibland kraftigare, nikotinkick än vanligt snus.

intressant, så vitt snus är troligtvis mera beroendeframkallande
Citera
2024-04-13, 17:44
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mulmad
intressant, så vitt snus är troligtvis mera beroendeframkallande

Nja, det skulle jag väl inte säga endast baserat på hur snabbt kroppen tar upp nikotinet.
Citera
2024-04-13, 17:49
  #7
Medlem
Mulmads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nulb
Nja, det skulle jag väl inte säga endast baserat på hur snabbt kroppen tar upp nikotinet.

fast om man får en starkare kick av mindre nikotin blir inte det lite mera eftersökt av folk, speciellt ungdomar, slänger man sedan på godis smaken och tar bort tobaks smak måste det vara mycket lättare att snusa.
Citera
2024-04-13, 18:01
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mulmad
fast om man får en starkare kick av mindre nikotin blir inte det lite mera eftersökt av folk, speciellt ungdomar, slänger man sedan på godis smaken och tar bort tobaks smak måste det vara mycket lättare att snusa.

Nja, nu är jag inte särskilt insatt i forskningen på området men det känns som du gör ett antal antaganden som kanske inte nödvändigtvis har grund i evidensen. Huruvida snuset är ”gott” eller inte påverkar naturligtvis inte huruvida man snabbare blir beroende av nikotin. Därtill har jag aldrig hört att en starkare snus skulle leda till ett snabbare beroende, oaktat om det är vitt snus eller vanligt snus med högre nikotinhalt.

Sedan kan det naturligtvis vara så att det kemiskt framställda nikotinet bidrar till ett snabbare beroende, men mig veterligen finns det ingen evidens för det antagandet.
Citera
2024-04-14, 00:19
  #9
Medlem
Jag tyckte inte det. Fast jag röker också, kanske därför. Dock spearmint vitt snus snurrar det ganska mycket på. Det kanske är den starkaste.
Citera
2024-04-14, 15:15
  #10
Medlem
lunarluddes avatar
Nä det tror jag icke, men däremot snus som har mer salt i sig kan göra så nikotinet tas upp snabbare har jag hört.
Citera
2024-04-21, 05:11
  #11
Medlem
Drillas avatar
Det är ju oftast nikotinsalt i vitt snus och det tas snabbare upp av kroppen. Har märkt att dom rinner mycket snabbare och man får säkert i sig nästan allt nikotin på en gång.

Väl därför det är så effektivt att sluta röka med.

Bytte till snus efter ~10 år av rökning och det tog flera månader att avvänja sig.

Hade zyn varit så populärt på den tiden hade det nog varit mycket lättare att ersätta cigaretter.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback