Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2024-04-13, 17:54
  #1
Medlem
Farbror-Joakims avatar
Sedan årsskiftet har kakaon ökat med över 150% och nådde nästan 11 000 USD per ton(drygt 120 000 kr) igår. Aldrig någonsin har priset legat i närheten av dessa nivåer.

Priset har ökat kraftigt pga torka i västafrika där den mesta av kakaon odlas.

Är man lite tålmodig finns här nog goda möjligheter att spekulera i nedgång. Jag själv har börjat köpa Bear kakao utan häv och ju mer det stiger ju mer kortar jag.

Någon annan som går i samma tankar?
Citera
2024-04-13, 17:58
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Farbror-Joakim
Sedan årsskiftet har kakaon ökat med över 150% och nådde nästan 11 000 USD per ton(drygt 120 000 kr) igår. Aldrig någonsin har priset legat i närheten av dessa nivåer.

Priset har ökat kraftigt pga torka i västafrika där den mesta av kakaon odlas.

Är man lite tålmodig finns här nog goda möjligheter att spekulera i nedgång. Jag själv har börjat köpa Bear kakao utan häv och ju mer det stiger ju mer kortar jag.

Någon annan som går i samma tankar?
Kommer bli en god affär. Kakao kommer givetvis sjunka i värde.
Men köp med häv så det räntar på lite.
Citera
2024-04-13, 18:00
  #3
Medlem
blamages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Farbror-Joakim
Sedan årsskiftet har kakaon ökat med över 150% och nådde nästan 11 000 USD per ton(drygt 120 000 kr) igår. Aldrig någonsin har priset legat i närheten av dessa nivåer.

Priset har ökat kraftigt pga torka i västafrika där den mesta av kakaon odlas.

Är man lite tålmodig finns här nog goda möjligheter att spekulera i nedgång. Jag själv har börjat köpa Bear kakao utan häv och ju mer det stiger ju mer kortar jag.

Någon annan som går i samma tankar?
Kaffe är nästa böna som blir bristvara och där är nog efterfrågan något större.

https://www.zerohedge.com/markets/ne...-its-not-cocoa
Citera
2024-04-13, 18:04
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Farbror-Joakim
Sedan årsskiftet har kakaon ökat med över 150% och nådde nästan 11 000 USD per ton(drygt 120 000 kr) igår. Aldrig någonsin har priset legat i närheten av dessa nivåer.

Priset har ökat kraftigt pga torka i västafrika där den mesta av kakaon odlas.

Är man lite tålmodig finns här nog goda möjligheter att spekulera i nedgång. Jag själv har börjat köpa Bear kakao utan häv och ju mer det stiger ju mer kortar jag.

Någon annan som går i samma tankar?
Skit svårt och du måste vara med på torka och olika mögel angrepp på bönor som kan påverka priset osv.
Citera
2024-04-13, 18:05
  #5
Medlem
Farbror-Joakims avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Russinsmurfen
Kommer bli en god affär. Kakao kommer givetvis sjunka i värde.
Men köp med häv så det räntar på lite.

Rusar kakaon vidare uppåt så skulle jag absolut överväga även häv. Då kan det bli åka av🎢
Citera
2024-04-13, 18:09
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Farbror-Joakim
Rusar kakaon vidare uppåt så skulle jag absolut överväga även häv. Då kan det bli åka av🎢
Slå en tärning och gissa? Eller har du erfarenhet från branschen och kan cyklerna?
Citera
2024-04-13, 18:20
  #7
Medlem
Bear Kakao har jag inte smakat... brukar köra med Fazer.

OnT:

Kruxet är väl att efterfrågan bör vara flexibel och jämna ut svängarna kan jag tycka. Det finns annat godis ju.
Citera
2024-04-13, 18:42
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Farbror-Joakim
Är man lite tålmodig finns här nog goda möjligheter att spekulera i nedgång. Jag själv har börjat köpa Bear kakao utan häv och ju mer det stiger ju mer kortar jag.
Att blanka något med bra momentum är i regel en dålig idé och det finns mycket risk med att blanka även om man har rätt. Ett citat som tillskrivs Keynes är passande: "the markets can remain irrational longer than you can remain solvent."
Citera
2024-04-13, 19:00
  #9
Medlem
Farbror-Joakims avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blamage
Kaffe är nästa böna som blir bristvara och där är nog efterfrågan något större.

https://www.zerohedge.com/markets/ne...-its-not-cocoa

Kakao känns som något man lär välja bort om priset blir för högt. Om nu kaffe är mer eftertraktat och svårt att vara utan så lär vi se riktig uppgång där.

Då kan vi hoppas att priset på kakao blir så högt att efterfrågan sjunker och priset likaså.
Citera
2024-04-13, 19:02
  #10
Medlem
Farbror-Joakims avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Bear Kakao har jag inte smakat... brukar köra med Fazer.

OnT:

Kruxet är väl att efterfrågan bör vara flexibel och jämna ut svängarna kan jag tycka. Det finns annat godis ju.

Vi får hoppas på att folk börjar äta annat godis så efterfrågan på kakao minskar och när produktion kommer igång igen att vi ser sjunkande priser.
Citera
2024-04-13, 19:02
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aktieanon
Att blanka något med bra momentum är i regel en dålig idé och det finns mycket risk med att blanka även om man har rätt. Ett citat som tillskrivs Keynes är passande: "the markets can remain irrational longer than you can remain solvent."
Tack det var det citatet som jag letade efter i förhållande till TS fråga!
Citera
2024-04-13, 19:03
  #12
Medlem
Farbror-Joakims avatar
Citat:
Ursprungligen postat av aktieanon
Att blanka något med bra momentum är i regel en dålig idé och det finns mycket risk med att blanka även om man har rätt. Ett citat som tillskrivs Keynes är passande: "the markets can remain irrational longer than you can remain solvent."

Jo, jag räknar med att man får ha tålamod och lite is i magen

Jag är inte all-in ännu
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback