• 1
  • 2
2024-04-14, 00:32
Medlem
fluff995s avatar
Många skitungar som ägnar sig åt kriminalitet verkar ha åtminstone rudimentära kunskaper i boxning och liknande redan i ung ålder.
Många av de äldre, tyngre gängkriminella tränar uppenbarligen kampsport regelbundet.

Samtidigt pratas det vitt och brett, i media och från kampsportsförbundet osv, om hur kampsport räddar ungdomar från kriminalitet.

Det finns en diskrepans här.

Jag rör mig inte i kampsportskretsar - hur vanligt är det med bruschor och gangsters ute på klubbarna egentligen? Låter klubbarna dräggen hållas? Känns som att man i så fall borde börja gå hårt åt förbundet och klubbarna så de börjar rensa ut de kriminella elementen.

Eller löser kriminella träning på annat vis? Inofficiella klubbar drivna av och för dem själva, eller rent av (åtminstone när de gäller unga kriminella) genom självlärning, typ att de kollar youtubevideos och sen testar sina skills på skolgården?
Citera
2024-04-14, 00:50
Medlem
triptykens avatar
?

Majoriteten av dom du ser som gör saker är 15-åriga pojkar med ADHD och i vissa fall inlärningssvårigheter. Tror du dom har energi eller fokus nog att träna kampsport? Dom rör sig bara i kretsar där din förmåga att plötsligt bli våldsam och helt utan konsekvenstänk hävda dig själv premieras. Finns en orsak varför gängkrig bryter ut stup i kvarten eftersom du har ett gäng svagbegåvade tonåringar som hyllas när dom gör pantade saker av sina polare.

Det har inget med att dom faktiskt kan slåss, eller för den delen tränar kampsport. Eller tränar nåt för den delen.
Citera
2024-04-14, 01:23
Medlem
De hänger inte på kampsportsklubbar. Sådant kräver engagemang, disciplin osv.. samt måste man ju faktiskt ta sig till klubben ett par gånger i veckan... i stan, långt ifrån betongghettot.
Citera
2024-04-14, 01:25
Medlem
henrikos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fluff995
typ att de kollar youtubevideos och sen testar sina skills på skolgården?

Ja, de börjar med lätta mål som gamla tanter, tills grunderna sitter. Sedan trappar de upp och rånar 12 åriga pojkar utanför ICA.
Citera
2024-04-14, 01:36
Medlem
fluff995s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av triptyken
?

Majoriteten av dom du ser som gör saker är 15-åriga pojkar med ADHD och i vissa fall inlärningssvårigheter. Tror du dom har energi eller fokus nog att träna kampsport?

Okej, inga kriminella tränar kampsport. Check.
Finns det nån som lever i verkligheten som känner för att svara istället?
Citera
2024-04-14, 07:42
Medlem
Citat:
Många skitungar som ägnar sig åt kriminalitet verkar ha åtminstone rudimentära kunskaper i boxning och liknande redan i ung ålder.
Många av de äldre, tyngre gängkriminella tränar uppenbarligen kampsport regelbundet.

Samtidigt pratas det vitt och brett, i media och från kampsportsförbundet osv, om hur kampsport räddar ungdomar från kriminalitet.

Jag rör mig inte i kampsportskretsar - hur vanligt är det med bruschor och gangsters ute på klubbarna egentligen? Låter klubbarna dräggen hållas? Känns som att man i så fall borde börja gå hårt åt förbundet och klubbarna så de börjar rensa ut de kriminella elementen.

Eller löser kriminella träning på annat vis? Inofficiella klubbar drivna av och för dem själva, eller rent av (åtminstone när de gäller unga kriminella) genom självlärning, typ att de kollar youtubevideos och sen testar sina skills på skolgården?

Nah, det låter ju mer som att där är shitload av aggressivitet kombinerat med ganska tunnt av finess och skicklighet. Inget man behöver gå till kampsport för att lära sig, det låter mer något man lär sig av sig själv i gängmiljön.
Citera
2024-04-14, 08:05
Medlem
I Sverige är det väl de mer sparkvänliga kampsporterna som är mer populära inom den invandrade unga populationen av gäng i.a.f vart det så när Taekwondo blev ”a thing” i Sverige . Fokus har kanske mer flyttats till MMA med UFC och liknande tillställningar som kanske vissa gängkriminella mest på eget bevåg ”livar”

Jag själv har sysslat med kampsport sedan barnsben, närmar mig nu 60. För mig var det ”mystiken”/kulturen/disiplinen i de östasiatiska traditionella kampsporterna som lockade…..alltför tunga kriterier för att passa en gängkriminell….. i.a.f i Sverige skulle jag tro

För här i Kina kom jag att träna en traditionell kamp”sport” som ofta har och till viss del fortfarande associeras till ”black people” som man kallar kriminella i Kina alltså medlemmar i Triader och liknande organisationer, och genom detta kommit nära många av dessa personer, speciellt de äldre generationerna.…….Faktiskt väldigt intressant att ha fått insyn i denna del av Kinesisk ”kultur”, ett fenomen med gamla anor liknande Japanska Yakuza
Citera
2024-04-14, 08:11
Medlem
scoremaxs avatar
Ganska vanligt.
Dom gör "gröntjänsten" där, dvs, dom får tillräckliga kunskaper för att spöa upp 90% av befolkningen, sedan slutar dom.

Vissa, som kommer lite längre, "Räddas" och får en mening med kampsporten, och skaffar ett vanligt liv.
Vissa, anomalier, fortsätter med både kampsporten och ett kriminellt bajsliv.
Med det där brukar lösa sig själv.

så det finns egentligen ingenting som motsätter dom olika varianterna i TS.
Citera
2024-04-14, 08:39
Medlem
Haha du har sett för mycket gangster rullar från 90 talet.
Citera
2024-04-14, 09:17
Moderator
Protons avatar
Citat:

Det du beskriver ligger dock en bit från verkligheten.

Rötägg finns överallt, det är det ju inga tvivel om. Det som dock brukar hända på de lite mer etablerade klubbarna är att rötäggen försvinner eller shapear upp sig.

Anledningen till det brukar oftast vara att klubbarna vid det här laget har upptäckt att det inte finns plats för diverse gangsters, speciellt inte de klubbar som har barnträningar.

Det är förmodligen heller inte speciellt flashigt att vara gangster bland barn heller. Därför brukar busarna försvinna av sig själva efter ett tag, alt så kastar klubbarna ut dem för att de inte funkar tillsammans med andra.

De som dessutom var busar innan har med allra största sannolikhet lärt sig att slåss redan innan de dök upp i diverse organiserade idrotter, så jag är rätt säker på att de inte blir busar av att träna, de var busar redan innan de började träna.

De klubbar som ställe krav på sina utövare brukar dock bli av med busarna rätt fort som sagt, då de inte vill underkasta sig kraven, alt så shapear de upp sig som sagt när de upptäcker att kraven man ställer inte fungerar med deras övriga livsval för tillfället.
Citera
2024-04-14, 10:42
Medlem
gofigurs avatar
Citat:

Har du källa på att de kampsportar?

Fotboll är deras sport vad jag kan förstå
(FB) Lidingö trött på att betala för skateparker, enhörningar och annat trams i Malmö
Citera
2024-04-14, 12:50
Medlem
fluff995s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Proton

De som dessutom var busar innan har med allra största sannolikhet lärt sig att slåss redan innan de dök upp i diverse organiserade idrotter, så jag är rätt säker på att de inte blir busar av att träna, de var busar redan innan de började träna.

Det där resonemanget hänger jag inte med i. Var har de lärt sig slåss innan de dyker upp inom organiserad (svensk) kampsport? I sina hemländer, som Chimaev och Madadi mfl? Eller bara lärt sig slåss i största allmänhet genom att slåss med folk?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in