Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-04-15, 15:14
  #1
Avstängd
Fabianzzos avatar
Kör alltid med en liten börs från 1800-talet, ärvt den och den har gått i generationer. Har både kort, mynt och sedlar i denne. Fick en Omegakorthållare när jag köpte min Omega seamaster i mitten på 90-talet. Hur står sig denne gentemot plånboken? Korthållaren är lite lättare och tillika skönare att ha i fickan. Hur är Omegas korthållare? Vad är fördelarna respektive nackdelarna med att köra korthållare och vice versa?
Citera
2024-04-15, 15:50
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fabianzzo
Kör alltid med en liten börs från 1800-talet, ärvt den och den har gått i generationer. Har både kort, mynt och sedlar i denne. Fick en Omegakorthållare när jag köpte min Omega seamaster i mitten på 90-talet. Hur står sig denne gentemot plånboken? Korthållaren är lite lättare och tillika skönare att ha i fickan. Hur är Omegas korthållare? Vad är fördelarna respektive nackdelarna med att köra korthållare och vice versa?
Korthållaren är väl smidigare att ha i byxfickan, mindre bulkig.
Citera
2024-04-15, 15:58
  #3
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fabianzzo
Kör alltid med en liten börs från 1800-talet, ärvt den och den har gått i generationer. Har både kort, mynt och sedlar i denne. Fick en Omegakorthållare när jag köpte min Omega seamaster i mitten på 90-talet. Hur står sig denne gentemot plånboken? Korthållaren är lite lättare och tillika skönare att ha i fickan. Hur är Omegas korthållare? Vad är fördelarna respektive nackdelarna med att köra korthållare och vice versa?

Plånbok/börs har jag inte sett någon använda på säkert tio år och knappt korthållare heller om du menar separata sådana och inte de som är integrerade i ett mobilfodral.

Fördelar/nackdelar beror ju på om man frekvent använder mynt och sedlar samt har fler kort än de 2-3 som normalt ryms i ett mobilfodral.

Det är ju lite olika användningsområden:

Mobilfodral: 2-3 kort + några sedlar.
Korthållare: Dubbelt så många kort + några sedlar beroende på typ.
Börs: En mindre börs rymmer ju bara mynt och några sedlar men inga kort. Större finns som rymmer både mynt, sedlar och kort men de är knappast praktiska.

Börjar man prata andra lösningar med fack för det mesta faller begreppen börs/korthållare/mobilfodral. Då skulle jag kalla dem plånböcker.

Har själv mobilfordral med två kort och en tvåhunka i reserv som legat orörd i säkert två år nu. Det är det enda jag använder. Äger varken armbandsur, fysisk kalender eller kamera heller då allt finns i mobilen.
Citera
2024-04-15, 18:34
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jumpjet
Korthållaren är väl smidigare att ha i byxfickan, mindre bulkig.
Korthållare är för bögar
Citera
2024-04-15, 19:02
  #5
Avstängd
HMBPTOLEMAJOWs avatar
Jag kör plånbok, då har man plats för mer än bara kort. Korthållare glider lättare ur fickan också. Gillar dessutom att ha plånbok.
Citera
2024-04-15, 20:00
  #6
Medlem
Självklart har jag en plånbok. Man är en idiot om man inte har och använder kontanter. Det är dessutom bra att kunna lägga kvitton bättre och mer organiserat än att knyckla ner de i fickan. Riktigt jobbigt att hantera bokföringen sedan med kvitton som är som bollar. Sen är det en bonus att kunna få plats med någon RFID-tagg, foto, kondom eller vad man nu vill ha med sig. Fortfarande i ett mindre format än de flesta mobiltelefoner idag.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback