Citat:
Ursprungligen postat av
Fabianzzo
Kör alltid med en liten börs från 1800-talet, ärvt den och den har gått i generationer. Har både kort, mynt och sedlar i denne. Fick en Omegakorthållare när jag köpte min Omega seamaster i mitten på 90-talet. Hur står sig denne gentemot plånboken? Korthållaren är lite lättare och tillika skönare att ha i fickan. Hur är Omegas korthållare? Vad är fördelarna respektive nackdelarna med att köra korthållare och vice versa?
Plånbok/börs har jag inte sett någon använda på säkert tio år och knappt korthållare heller om du menar separata sådana och inte de som är integrerade i ett mobilfodral.
Fördelar/nackdelar beror ju på om man frekvent använder mynt och sedlar samt har fler kort än de 2-3 som normalt ryms i ett mobilfodral.
Det är ju lite olika användningsområden:
Mobilfodral: 2-3 kort + några sedlar.
Korthållare: Dubbelt så många kort + några sedlar beroende på typ.
Börs: En mindre börs rymmer ju bara mynt och några sedlar men inga kort. Större finns som rymmer både mynt, sedlar och kort men de är knappast praktiska.
Börjar man prata andra lösningar med fack för det mesta faller begreppen börs/korthållare/mobilfodral. Då skulle jag kalla dem plånböcker.
Har själv mobilfordral med två kort och en tvåhunka i reserv som legat orörd i säkert två år nu. Det är det enda jag använder. Äger varken armbandsur, fysisk kalender eller kamera heller då allt finns i mobilen.