Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-04-15, 22:26
  #1
Medlem
Har pluggat i gbg i snart ett år, och trivs bra i staden. Är billigt och snabbt att ta tåget hem (typ 1 h bort med tåg), har nära släktingar i och utanför gbg (känns liksom tryggt), och är van vid staden sedan jag var liten för att jag är uppvuxen hyfsat nära. Jag har fått en fin studentlägenhet och tycker ju göteborg är en mycket trevlig stad.

Problemet är att jag hittat en utbildning i samhällsbyggnad som inte finns här, utan i stockholm. Det finns ju liknande på chalmers, men som riktar in sig mer på typ vägar, avlopp och sånt tråkigt. Den i Stockholm handlar mer om planering av områden vilket är vad jag vill göra.

Är det värt att flytta? Kan typ inget om Stockholm och känner mig hemma här i gbg. Hade utbildningen funnits här hade jag ju sökt direkt. Vad borde jag prioritera, Göteborg eller utbildning? Vad har ni prioriterat och ångrar ni er eller inte?
Citera
2024-04-15, 22:33
  #2
Medlem
Belters avatar
Vet du något om bostadsmarknaden i Stockholm? Hoppas du har gott om cash, he-he.
Citera
2024-04-15, 22:37
  #3
Medlem
Vitiss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WEML.
Har pluggat i gbg i snart ett år, och trivs bra i staden. Är billigt och snabbt att ta tåget hem (typ 1 h bort med tåg), har nära släktingar i och utanför gbg (känns liksom tryggt), och är van vid staden sedan jag var liten för att jag är uppvuxen hyfsat nära. Jag har fått en fin studentlägenhet och tycker ju göteborg är en mycket trevlig stad.

Problemet är att jag hittat en utbildning i samhällsbyggnad som inte finns här, utan i stockholm. Det finns ju liknande på chalmers, men som riktar in sig mer på typ vägar, avlopp och sånt tråkigt. Den i Stockholm handlar mer om planering av områden vilket är vad jag vill göra.

Är det värt att flytta? Kan typ inget om Stockholm och känner mig hemma här i gbg. Hade utbildningen funnits här hade jag ju sökt direkt. Vad borde jag prioritera, Göteborg eller utbildning? Vad har ni prioriterat och ångrar ni er eller inte?

Jag tycker absolut att Du ska prioritera det Du är mest intresserad av.
Studietiden är en bråkdel av resten av livet.
Dessutom får Du kursare som är intresserade av samma saker.
Citera
2024-04-15, 22:38
  #4
Medlem
Kantarellgudens avatar
Trivs du i göteborg så lär du även trivas i stockholm, inte så stor skillnad.

Problemet dock är hur du tänkt med boende? Bostadsläget är helt åt helvete, du får vara beredd att slicka en massa röv för att ens ha chans till att få något.
Citera
2024-04-15, 22:41
  #5
Avstängd
Jag skulle nog flytta till Stockholm, finare stad, större möjligheter, med mera.
Storstad helt enkelt, finns alltid mer alternativ i storstäder
Citera
2024-04-15, 22:44
  #6
Medlem
Boende är en del av det jag tänker på. Vet inte hur sugen jag är att bo i en liten 1a för 7000 i månaden som ligger fett konstigt. Är osäker på hur snabbt jag kommer kunna få studentboende, är ju ganska beroende av det. Och vill helst inte bo på gatan.

Lägeheten jag och min kille fått nu är supermysig, gills som en 1a men är en 2a utan dörr mellan sov och vardagsrum, har ett ganska stort uterum, hyfsat centralt, nära allt och billig. Känns tråkigt att ge upp, plus att jag kan åka hem när jag vill. En biljett till stockholm kostar typ 1000 kr ju hela mitt CSN kommer gå till att åka hem en gång i månaden.
Citera
2024-04-15, 22:56
  #7
Medlem
Går den inte läsa på distans?
Citera
2024-04-16, 00:18
  #8
Medlem
CuteTwink-I-wass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WEML.
Har pluggat i gbg i snart ett år, och trivs bra i staden. Är billigt och snabbt att ta tåget hem (typ 1 h bort med tåg), har nära släktingar i och utanför gbg (känns liksom tryggt), och är van vid staden sedan jag var liten för att jag är uppvuxen hyfsat nära. Jag har fått en fin studentlägenhet och tycker ju göteborg är en mycket trevlig stad.

Problemet är att jag hittat en utbildning i samhällsbyggnad som inte finns här, utan i stockholm. Det finns ju liknande på chalmers, men som riktar in sig mer på typ vägar, avlopp och sånt tråkigt. Den i Stockholm handlar mer om planering av områden vilket är vad jag vill göra.

Är det värt att flytta? Kan typ inget om Stockholm och känner mig hemma här i gbg. Hade utbildningen funnits här hade jag ju sökt direkt. Vad borde jag prioritera, Göteborg eller utbildning? Vad har ni prioriterat och ångrar ni er eller inte?

Självklart ska du välja den utbildningen du tycker verkar bäst för dig. Samtidigt så är ju Chalmers bättre än SU, KTH är ju dok rätt okay. Samtidigt varför inte titta om det finns något kul i Tyskland typ Bauhaus Universität Weimar
Citera
2024-04-16, 21:38
  #9
Medlem
Adelaides avatar
Välj utbildningen. Göteborg kommer inte försvinna, så du kan alltid flytta hem igen. Annars kolla om utbildningen finns att läsa på distans - det kan bli aktuellt hur eller hur, eftersom du inte lär få eget boende i Stockholm, om du inte känner kungen eller har minst 20 års kötid där redan.
Citera
2024-04-19, 06:43
  #10
Medlem
Är du säker på att Chalmers inte har så att det går att inrikta sig mot fysisk planering? Är inte insatt men det känns spontant konstigt om så inte vore fallet, är ju en tämligen stor ”gren” av samhällsbyggnad. Det kanske annars går att börja på Chalmers och läsa mastern på KTH?

Man kan säga såhär:

Det praktiska svaret: Du är redan etablerad i Gbg, det blir bara massa bök att flytta och jobb får du efter Chalmers ändå. Stanna.

Det romantiska svaret: Du är ung och lever bara en gång. Ååååk!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback