Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-04-16, 07:39
  #1
Medlem
Muppetys avatar
Jag var hos veterinären med min ena katt Zero i fredags, eftersom det kom blod när han kissar. Han har svårt att kissa o han har haft kristaller i urinblåsan tidigare. Men denna gång var det inte kristaller o jag ska ge honom Amoxival (antibiotika) i 10 dagar, då det var urinvägsinfektion. Men denna gång fick han inget Metacam.

Ska ringa veterinären o fråga, men kanske nån här kan svara? Är det ok att ge honom Metacam, då han jamar när han ska kissa, jag tror att det svider för honom. Jag har Metacam hemma. Har även en morfinspruta till katt om de skulle ha ont (Bupaq).
__________________
Senast redigerad av Allaballawalla 2024-04-16 kl. 17:40. Anledning: Rubrik korrad.
Citera
2024-04-16, 07:44
  #2
Medlem
Reverend.Camdens avatar
Det borde fungera bra.
Citera
2024-04-16, 08:11
  #3
Medlem
PappaTribes avatar
Ring och rådfråga med veterinär innan du gör något.

Sen måste jag fråga varför man döper en familjemedlem till nolla?
Citera
2024-04-16, 10:18
  #4
Medlem
I rätt dos bör inte vara någon fara. Antibiotika och NSAID krockar inte hos människor och bör inte göra så hos djur heller, men det är ingenting jag kan svära på. Har katten bara en UVI? Inga njurskador sedan tidigare? Vid nedsatt njurfunktion bör man vara försiktig med NSAID. Ett alternativ kan vara att halvera dosen, om du är osäker.

Obs ingen veterinär. Jag sysslar med människor.
Citera
2024-04-16, 10:46
  #5
Moderator
Maviels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Muppety
Jag var hos veterinären med min ena katt Zero i fredags, eftersom det kom blod när han kissar. Han har svårt att kissa o han har haft kristaller i urinblåsan tidigare. Men denna gång var det inte kristaller o jag ska ge honom Amoxival (antibiotika) i 10 dagar, då det var urinvägsinfektion. Men denna gång fick han inget Metacam.

Ska ringa veterinären o fråga, men kanske nån här kan svara? Är det ok att ge honom Metacam, då han jamar när han ska kissa, jag tror att det svider för honom. Jag har Metacam hemma. Har även en morfinspruta till katt om de skulle ha ont (Bupaq).

Det bör du kunna göra - min katt fick metacam samtidigt som antibiotika. Vet du vad katten väger så det blir rätt dos? Nu vet jag inte om du har fler djur men det finns olika doseringssprutor som är beroende på styrkan på metacam. så du tar rätt spruta. Det står på sprutan vilken styrka av metacam den används till och strecken motsvarar kilo.
Citera
2024-04-16, 11:31
  #6
Medlem
Fiffiniffis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Muppety
Jag var hos veterinären med min ena katt Zero i fredags, eftersom det kom blod när han kissar. Han har svårt att kissa o han har haft kristaller i urinblåsan tidigare. Men denna gång var det inte kristaller o jag ska ge honom Amoxival (antibiotika) i 10 dagar, då det var urinvägsinfektion. Men denna gång fick han inget Metacam.

Ska ringa veterinären o fråga, men kanske nån här kan svara? Är det ok att ge honom Metacam, då han jamar när han ska kissa, jag tror att det svider för honom. Jag har Metacam hemma. Har även en morfinspruta till katt om de skulle ha ont (Bupaq).

Metacam är färskvara, ge absolut inte din katt detta utan att vara säker på att den fortfarande är färsk nog!
Citera
2024-04-17, 05:57
  #7
Medlem
Muppetys avatar
Tack för era svar!
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback