Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2024-04-16, 11:35
  #1
Medlem
Hej! Ska snart genomgå ett drogtest (pisseprov) för att jag börjar på ett nytt jobb. Jag käkar voxra/bupropion och har läst att det kan visa positivt för amfetamin.

Innan jag genomför provet så måste jag såklart meddela att jag tar detta läkemedel, men kommer det senare att redovisas till arbetsgivaren? Vill helst inte att de ska komma ut, jag tar dessa och har inga problem längre psykiskt. Men psykisk sjukdom är inte acceptabelt hos vissa arbetsgivare..
Citera
2024-04-16, 11:49
  #2
Medlem
HBTKuks avatar
Varför tar du fortsatt medicin om du inte upplever att det är några problem utan? Då är det enklare att sluta, eller?

Kan du be läkaren ha diskret kontakt med en person på företaget?
Citera
2024-04-16, 11:50
  #3
Medlem
Säg att du fått medicin för att sluta röka? Om du ska säga något alls.

Om dom hittar något.

Andra har väl inte med dina åkommor att göra. Sekretess.
Citera
2024-04-16, 12:24
  #4
Medlem
Hamadryads avatar
Vad är det för jobb som kräver att du ska göra drogtest??
Citera
2024-04-16, 12:26
  #5
Medlem
Kantarellgudens avatar
Försök bli ren innan provet om du verkligen vill ha jobbet.
Citera
2024-04-16, 12:27
  #6
Avstängd
BilOllons avatar
Men herregud!
Kliv av skiten och säg ingenting för fan, du kan inte säga till en ny arbetsgivare att du käkar piller som ger utslag på amfetamin, försök se det ur arbetsgivarens ögon.
Citera
2024-04-16, 12:27
  #7
Medlem
Sjukvårdspersonalen kommer inte att berätta någonting om Voxran.

De skulle inte heller säga något om du var positiv på Subutex (tung opioid) och de kikar och ser att den är utskriven av läkare för heroinavtändning.

Svaret de skickar tillbaka är blankt (inga positiva utfall) om du har recept på narkotikan i fråga. De bör även känna till att Voxra kan ge positivt utslag på amfetamin och i så fall blir det antagligen en mer djupgående labbanalys på samma prov.
Citera
2024-04-16, 13:13
  #8
Medlem
MASSAGATTIs avatar
Var bara ärlig .. De antecknar ju att du äter medicin .

Kommer gå bra ska du se.

Lycka till och grattis till jobbet
Citera
2024-04-16, 15:45
  #9
Medlem
Dubbel.ankeborgares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anteman33
Hej! Ska snart genomgå ett drogtest (pisseprov) för att jag börjar på ett nytt jobb. Jag käkar voxra/bupropion och har läst att det kan visa positivt för amfetamin.

Innan jag genomför provet så måste jag såklart meddela att jag tar detta läkemedel, men kommer det senare att redovisas till arbetsgivaren? Vill helst inte att de ska komma ut, jag tar dessa och har inga problem längre psykiskt. Men psykisk sjukdom är inte acceptabelt hos vissa arbetsgivare..

Det är inte sannolikt att Voxra ger utslag, oavsett vad du har läst.
Jag skulle, för att vara på den säkra sidan

1) Sätta ut Voxra. Det är inte ett läkemedel som brukar ge några nedtrappningsbesvär. Jag skulle sluta tvärt, men också:
2) Se till att jag har ett intyg från min läkare att visa upp om det - mot förmodan - skulle se ut som jag har amfetaminvanor a la Christer Pettersson.

Om du behöver gå på Voxra så börjar du ta det efter avklarat drogtest.

Framför allt. Varenda kotte i västvärlden äter antidepressiva under någon period i livet. Så det är förmodligen "acceptabelt" om du inte ska bli ubåtskapten eller liknande..
__________________
Senast redigerad av Dubbel.ankeborgare 2024-04-16 kl. 15:48.
Citera
2024-04-16, 19:30
  #10
Medlem
Lundamannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamadryad
Vad är det för jobb som kräver att du ska göra drogtest??

I princip alla arbetsgivare som jag har varit i kontakt med de senaste 15 åren har begärt drogtest när det blir dags för Tillsvidareanställning.
Citera
2024-04-16, 19:52
  #11
Medlem
eldrattans avatar
De ska/får inte berätta sådant för chefen. Dock är det företagshälsovård så är det heta linjen mellan chef/arbetsgivare och företagshälsovården. Jag hade försökt sluta med det innan och sedan gått på det igen när du väl fått jobbet om du tänkt fortsätta med det.

När du är i kontakt med företagshälsovården så tänk polisförhör. Känner till naiva stackare som gick till psykolog och sådant hos företagshälsovården. Blev inte bra alls det där.
Citera
2024-04-17, 07:12
  #12
Medlem
Gingers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamadryad
Vad är det för jobb som kräver att du ska göra drogtest??

Pissjobb helt enkelt!!!
Aldrig jag pissar för ett jobb då jag äger min fritid helt och hållet
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback