Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2024-04-19, 06:30
  #25
Medlem
Ladidas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MpunktM
Sjukvårdspersonalen kommer inte att berätta någonting om Voxran.

De skulle inte heller säga något om du var positiv på Subutex (tung opioid) och de kikar och ser att den är utskriven av läkare för heroinavtändning.

Svaret de skickar tillbaka är blankt (inga positiva utfall) om du har recept på narkotikan i fråga. De bör även känna till att Voxra kan ge positivt utslag på amfetamin och i så fall blir det antagligen en mer djupgående labbanalys på samma prov.
Vad får du Subutex ifrån?
”Bupropion” skriver hen ju!
Inte - Buprenofin! (Som är Subutex)

Så ifall människan är positiv på sub så lär dom nog rapportera ska du se.
Citera
2024-04-19, 12:32
  #26
Medlem
Gingers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Viruset88
Tyvärr är det ett krav dem kan ställa och jag tycker det är helt rimligt att de kan göra det också. Det är bara att suga i sig. Vill man undvika detta så ska man jobba för en mindre firma där chefen är okej med att man röker/tar droger på helger och ej ute på fält hos andra arbetsgivare så är problemet löst.

Min far tvingade ur sina alla sina anställda att erkänna om de tog något på sin fritid, dock bakom stängda dörrar och han var helt ok med det men att det tog hus i helvetet om någon ringde in en måndag och var "sjuka". Underligt nog så misskötte ingen sig heller för den delen.

All heder åt din far. Men blanda inte ihop knarkande och arbetsmoral. Det hör inte ihop för att arbetsmoralen behöver inte påverkas av knarkandet och vice versa.

Arbetsköparen ska inte göra polisens jobb och då är drogtester inte befogat av arbetsköparen. Såklart ett och ett annat jobb kanske är befogat (pilot, polis, astronaut) men det borde vara undantagsfall isåfall.

Att dra en banan eller en öl innan jobbet ser jag som en rättighet
Citera
2024-04-19, 13:58
  #27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ladida
Vad får du Subutex ifrån?
”Bupropion” skriver hen ju!
Inte - Buprenofin! (Som är Subutex)

Så ifall människan är positiv på sub så lär dom nog rapportera ska du se.

Men vad fan. Jag gav ett exempel för att visa hur orimligt det skulle vara att sätta dit någon på bupropion. Var inte det uppenbart? Och nej, om du har läkemedel utskrivet och det är vårdpersonal som utför kontrollen, så meddelar de absolut aldrig någonsin en chef om att du är positiv på något du har på recept. Vid ett positivt prov eller falskt positivt prov på urinsticka skickas provet på analys som bekräftar eller dementerar resultatet. Om det är chefen själv som står där med en urinsticka så gäller inte ovanstående, om du behöver ha det förtydligat.

Det är lagligt att ta förskriven narkotika och sjukvårdspersonal som berättar för utomstående att du är positiv på förskriven narkotika bryter mot tystnadsplikten och riskerar indragen licens och åtal.
__________________
Senast redigerad av MpunktM 2024-04-19 kl. 14:01.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback