Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2024-04-17, 13:03
  #25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SugaredThoughts
Det blir väl de effekter du har beskrivit. Vi har ju Empiriska exempel på det med Planet Fitness i USA, och sexbrottslingar som byter kön för att hamna i kvinnofängelse i Skottland. Vad gäller idrotten så har Lia Thomas visat vägen. Finns inga anledningar till varför dessa saker inte även skulle hända här i Sverige.
Man kan ju hoppas att Sverige, med facit i hand, motarbetar sådana saker redan från början. Tyvärr tror jag inte att man har tagit höjd för konsekvenserna som kan tänkas följa, utan att dessa kommer uppdagas när dom faktiskt inträffar.
Citera
2024-04-17, 13:03
  #26
Medlem
BewilderedHulders avatar
Jag funderar på att byta kön för att få trycka testo på recept, man är endå så töntig, klen och ryggradslös med högt östrogen.
Citera
2024-04-17, 13:12
  #27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Retrouvailles
Både ja och nej, skulle jag säga. Dels kan man se till att XY = man och XX = kvinna. Den definitionen stämmer och är, i sig själv, inte särskilt komplex. När man pratar om en hel individ behöver man dock ta hänsyn till många aspekter utöver könskromosomerna, och där blir det istället väldigt komplext. En annan sak som försvårar det är att drygt 1.7% av världens befolkning har avvikande könskromosomer, varav en minoritet inte heller kan klassas till ett fenotypiskt kön. Allt sammantaget så är det, precis som du säger, komplext. Att enbart utgå från definitionen XY och XX när man pratar om biologisk man respektive biologisk kvinna är inte fel, men där måste man vara medveten att en individ i sin helhet är mycket mer än bara biologiskt kön. Svårförklarat, men jag hoppas att du förstår vad jag menar.

Problemet är när du plockar den definitionen och gör det enkelt för dig så missar du den komplexiteten i frågeställningen som finns. När man talar om biologiskt kön har man (åtminstone) gonadisk, fenotypisk och kromosomal definition att ta till och dessa behöver inte stämma överens (dessutom finns det ju komplikationer för alla dessa tre som man måste kunna ta höjd för inom vården).

Jag är långt ifrån övertygad om att man hamnar rätt om man går på det kromosomala könet. Ett indicium på det är ju att det är ytterst sällan vården kollar upp det för att sätta in rätt vård. Behöver man verkligen ta höjd för skillnaden borde man ju göra ett test och gå efter det mest relevanta kriteriet istället för att fara efter något slags proxy-kriterium bara för att några tomtar på FB tycker att det är det alenarådande kriteriut.

Vad gäller folk som har mindre kunskap i området tror jag man inte gör debatten en tjänst genom att förenkla verkligheten och få den att framstå som enkel. Det är bättre om de som inte inser komplexiteten åtminstone är medvetna om att de inte har den insikten.

För att återankyta till diskussionen så är det iaf rätt tveksamt att införa biologiskt kön i folkbokföringen, främst pga att det ju krävs en lite mer ingående kontroll för att klassificera det enligt de olika kriterierna (en kontroll som endast gjorts på en minoritet), men också för att det ju skulle vara rätt integritetskränkande kan jag tycka.
__________________
Senast redigerad av prostetnic 2024-04-17 kl. 13:17.
Citera
2024-04-17, 13:43
  #28
Medlem
Asb3rger1337s avatar
- Iprincip kan alla jämställdhetsmyndigheter lägga ner, eftersom kön är en konstruktion och inte något samhället bryr sig om. Skikle inte va så stor förlust.

- Lättare för pappor att få vårdnad över sina barn, då de nu blir mammor.

- att de ska finnas kvinnor i ledande positioner upphör som initiativ.

- omklädningsrummen kan lika gärna vara ett stort omklädningsrumm. Behöver inte separera något. Eller att alla badhus och gym blir tomma på riktiga kvinnor.

- Det blir lättare att bli polis och brandman. Då kraven blir lägre.

-lättare att komma in på vissa bokningar pga kvinnor som bokar.

- kvinnoidrott kommer bli omöjligt på tävlingsnivå.

- kvinnliga idrottare tjänar inga pengar om de på något sätt gjorde det innan.

- samhället kommer hitta nya sätt an särställning riktiga kvinnor från fejk o vice versa. Lagen ändrar inte sanningen.

- kvinnor och män kommer gemensamt få sämre sjukvård tills dess att ai kan se igenom felaktig information.

- forskning och marknadsföring blir mer komplicerad.

- datadriven forskning och ai kommer få mer makt då den kan urskilja män och kvinnor bättre ön människor i komplicerade datamängder.
Citera
2024-04-17, 13:59
  #29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Retrouvailles
Jag ska inte svära på saken, men i dagsläget tror jag att man byter ut den siffra som betecknar könstillhörighet. Just det i sig finns det ett system för.

Dock så kan man inte bara byta en siffra. Dels för att man har en kontrollsiffra ocksa (den sista) som måste stämma, men också för att det är rätt stor riska att övriga näst sista siffror redan är upptagna. Så man får nog räkna med att man plockar ett helt färskt fyra-sista.

Citat:
Ponera att byte av personnummer blir betydligt vanligare, vilket ändå är högst sannolikt, så behöver man ju även ta bredd för att hantera detta. Utan en omfattande möjlighet att koppla två personnummer till samma person, så känns detta som ett system som skulle kunna utnyttjas av kriminella. Jag hoppas att man har tagit höjd för sådana saker redan nu, så att vi inte blir bittert medvetna om det först efter att det satts i system.

Det får man ju hoppas, det borde redan vara på plats dock kan jag tycka. Det här med byta personnummer är ju inte något nytt precis. Och har man ett system på plats så har man och det bör inte bli något problem för att det blir vanligare.

Å andra sidan som jag nämnde så blir ju hela konstruktionen av personnummer med könsinformation trasigt i grunden ifall man fyller på med ett tredje juridiskt kön - näst sista siffran anger ju kön och har bara plats för två. Man måste då tillbaks till ritbordet och då kan man ju fråga sig om könstillhörighet verkligen är något som personnummret behöver koda? Eller som sagt om det är något som behöver stå i folkbokföringen öht.
Citera
2024-04-17, 14:08
  #30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Retrouvailles
Riksdagens socialutskott har föreslagit en ny lag om könsbyte som innebär att personer från sexton års ålder ska kunna byta juridiskt kön även i frånvaro av en kösdysforidiagnos. Både fördelar och nackdelar har lyfts fram med lagförslaget, men en konsekvent plan över implementeringen av lagen i vår moderna samhällsstruktur saknas. Det går inte att motsäga det faktum att vissa principer i vårt moderna samhälle är starkt kopplat till, som dam- och herromklädningsrum samt dam- och herridrott. I dagsläget krävs en könsdysforidiagnos för ett juridiskt könsbyte, vilket indikerar på att majoriteten även avser genomgå en fysisk könskorrigerande behandling. I avsaknad av krav på diagnosen kommer dock alla ha möjlighet till ett könsbyte, även dom som endast vill definiera sig som det andra könet utan medicinska ingrepp.

Om biologiskt och juridiskt kön skiljer så uppstår frågan var dessa personer ska byta om - i dam- eller herromklädningsrummet? Den bästa lösning jag kan se är att reformera dagens standard till omklädningsrum för snipp- respektive penisbärare. Samtidigt eliminerar det ett av syftena med ett könsbyte. Var ska personer som är mitt i sin fysiska transformering byta om? En annan problematik är idrott utifrån dom biologiska skillnader som finns mellan könen. Att män har bättre fysiska förutsättningar inom majoriteten av alla idrotter är välkänt. Dessa situationer har redan uppstått i idrottssammanhang, men ännu saknas en vedertagen princip för hur dom ska lösas. Bör man kanske utgå från nivå på idrotten?

Diskussionsfrågor:

Hur ska dessa uppenbara problem som dam- och herromklädningsrum samt dam- och herridrott tacklas?

Finns det fler samhällsprinciper som inte håller för den nya lagen om könsbyte?

Ska biologiska män och kvinnor behöva finna sig i att dela könsuppdelade gym, idrottslag och liknande med personer som endast har den juridiska könstillhörigheten?


Observera att denna tråd avser diskutera samhällsprinciper kopplade till könstillhörighet, inte dina personliga åsikter kring den nya lagen. För det sistämnda finns redan flertalet trådar.

Hur har de tacklat det i alla de länder som redan har liknande system? Om det som radas upp är uppenbara problem så borde problemen ha uppenbarat sig där. Har inte hört nåt.
Citera
2024-04-17, 16:08
  #31
Avstängd
Gick det igenom?
Citera
2024-04-17, 17:19
  #32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Plukke
Gick det igenom?
Ja, det gjorde den.
Citera
2024-04-17, 17:24
  #33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av prostetnic
Dock så kan man inte bara byta en siffra. Dels för att man har en kontrollsiffra ocksa (den sista) som måste stämma, men också för att det är rätt stor riska att övriga näst sista siffror redan är upptagna. Så man får nog räkna med att man plockar ett helt färskt fyra-sista.



Det får man ju hoppas, det borde redan vara på plats dock kan jag tycka. Det här med byta personnummer är ju inte något nytt precis. Och har man ett system på plats så har man och det bör inte bli något problem för att det blir vanligare.

Å andra sidan som jag nämnde så blir ju hela konstruktionen av personnummer med könsinformation trasigt i grunden ifall man fyller på med ett tredje juridiskt kön - näst sista siffran anger ju kön och har bara plats för två. Man måste då tillbaks till ritbordet och då kan man ju fråga sig om könstillhörighet verkligen är något som personnummret behöver koda? Eller som sagt om det är något som behöver stå i folkbokföringen öht.
Ja du har nog helt rätt, det måste vara samtliga fyra sista siffror som ändras och inte bara den könsbenämnande. Någon form av system finns i alla fall redan etablerat, eftersom byte av personnummer redan sker. Aspekten kring ett tredje juridiskt kön är intressant. Det behöver inte nödvändigtvis bli ett problem, men någon slags reform krävs eftersom systemet idag bygger på man/kvinna-identifiering. I dagens samhälle ser jag faktiskt inte riktigt nyttan med att personnumret ska hänga ihop med könstillhörighet.
Citera
2024-04-17, 17:28
  #34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BewilderedHulder
Jag funderar på att byta kön för att få trycka testo på recept, man är endå så töntig, klen och ryggradslös med högt östrogen.
Ja jag kanske inte påstå att evolutionen gav oss kvinnor dom bästa förutsättningarna med östrogen. Klen, grinig i cykler och järnbrist. Härligt.
Citera
2024-04-17, 17:35
  #35
Medlem
SamuraiBennys avatar
Erkänner IOS detta beslut tro? Kanske sverige vinenr medaljligan nästnästa OS tack vare våra "förträffliga damer" *host host*.
Citera
2024-04-17, 17:36
  #36
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Retrouvailles
Ja, det gjorde den.

Fan också!
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback