Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-04-17, 03:25
  #1
Medlem
CalzoneItalias avatar
Har ju börjat med långa promenader ca 1 mil varje dag. Men nu har jag fått ont i vänster bens knäveck. Har aldrig fått det problemet innan. Är det bara vila som gäller för att det skall gå över? Så trist nu när promenaderna är så rogivande nu på vårkanten.

Hur lång tid brukar det ta tills det överansträngda i knävecket släpper?

Ska man stretcha eller bara låta det vara?
Citera
2024-04-17, 03:43
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CalzoneItalia
Har ju börjat med långa promenader ca 1 mil varje dag. Men nu har jag fått ont i vänster bens knäveck. Har aldrig fått det problemet innan. Är det bara vila som gäller för att det skall gå över? Så trist nu när promenaderna är så rogivande nu på vårkanten.

Hur lång tid brukar det ta tills det överansträngda i knävecket släpper?

Ska man stretcha eller bara låta det vara?

Det är vila som gäller.

Se över skor. Är dom bra? Fyller upp hålfot ordentligt?

Har du gått så långa sträckor tidigare i livet?

Är du snäll mot kroppen nu och hörsammar värken kanske du bara behöver lite återhämtning i kanske en vecka. Fortsätter du att pressa på kan det vara färdigpromenerat för ett halvår framöver.

Försök ta några dagars fullständig vila, börja sen med korta promenader och trappa upp successivt.

Ska du börja springa och aldrig gjort det förut: När du kan gå 1 mil problemfritt, lägg in högst 1-2 kilometers löpning varannan till var tredje dag, och trappa sen försiktigt upp löpsträckan över flera veckors tid. När du kan springa fem kilometer tre gånger i veckan utan problem behöver du inte vara lika försiktig när du ökar träningsdosen.

Och försök få in lite crosstrainer och cykel.

Jag vet det är skittråkigt att hålla på så här, men det handlar om att vänja kroppen vid träningsdosen, även vid promenad.

Underlag påverkar mer än man tror, även vid promenad, försök undvika asfalt.

När man väl fått snurr på allt kan man kötta på rätt hårt utan att få problem
__________________
Senast redigerad av Robadido 2024-04-17 kl. 03:45.
Citera
2024-04-17, 03:58
  #3
Medlem
CalzoneItalias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Robadido
Det är vila som gäller.

Se över skor. Är dom bra? Fyller upp hålfot ordentligt?

Har du gått så långa sträckor tidigare i livet?

Är du snäll mot kroppen nu och hörsammar värken kanske du bara behöver lite återhämtning i kanske en vecka. Fortsätter du att pressa på kan det vara färdigpromenerat för ett halvår framöver.

Försök ta några dagars fullständig vila, börja sen med korta promenader och trappa upp successivt.

Ska du börja springa och aldrig gjort det förut: När du kan gå 1 mil problemfritt, lägg in högst 1-2 kilometers löpning varannan till var tredje dag, och trappa sen försiktigt upp löpsträckan över flera veckors tid. När du kan springa fem kilometer tre gånger i veckan utan problem behöver du inte vara lika försiktig när du ökar träningsdosen.

Och försök få in lite crosstrainer och cykel.

Jag vet det är skittråkigt att hålla på så här, men det handlar om att vänja kroppen vid träningsdosen, även vid promenad.

Underlag påverkar mer än man tror, även vid promenad, försök undvika asfalt.

När man väl fått snurr på allt kan man kötta på rätt hårt utan att få problem

Jag går på grusvägar mestadels av sträckan och ca 2km skogsstig. Bara i början och slutet som det är asfalt.

Jag går alltid långa promenader på våren springer lite ibland men det är inte min grej jag njuter inte lika mycket då som vid promenader.

Ska vila nu några dagar så hoppas jag det släpper i knät.

Skorna är bra det är Asics heter dom
__________________
Senast redigerad av CalzoneItalia 2024-04-17 kl. 04:02.
Citera
2024-04-17, 04:03
  #4
Medlem
nonameds avatar
Kroppen är gjord för att gå långa sträckor varje dag. Låter väldigt konstigt om du gjort en riktig överträning även om du inte brukar gå långt. Är du kraftigt överviktig kan det ta lite på knäna. Fast vad vet jag om hur ont du har. Skulle tipa på att du undviker promenad några dagar och prova igen.
Citera
2024-04-17, 04:10
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CalzoneItalia
Jag går på grusvägar mestadels av sträckan och ca 2km skogsstig. Bara i början och slutet som det är asfalt.

Jag går alltid långa promenader på våren springer lite ibland men det är inte min grej jag njuter inte lika mycket då som vid promenader.

Ska vila nu några dagar så hoppas jag det släpper i knät.

Skorna är bra det är Asics heter dom

Okej. Det låter bra.

Det är viktigt man håller igång även under vintern så slipper man att överraska kroppen eller förlora vad man står ut med i träningsdos.

Det brukar räcka med ett träningspass i veckan över vintern november-mars för att bibehålla sin nivå nästan helt som vanlig motionär.

Jag har genom åren kommit i kontakt med flera som dragit på sig allt möjligt, benhinneinflammation, hälsporre, knäproblem bara av att gå. Det som går igen är att dom gått från mycket stillasittande till att börja gå jättemycket.
Citera
2024-04-17, 04:15
  #6
Medlem
CalzoneItalias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nonamed
Kroppen är gjord för att gå långa sträckor varje dag. Låter väldigt konstigt om du gjort en riktig överträning även om du inte brukar gå långt. Är du kraftigt överviktig kan det ta lite på knäna. Fast vad vet jag om hur ont du har. Skulle tipa på att du undviker promenad några dagar och prova igen.

Jag gjorde ju lumpen i Infanteriet och där gick man långa sträckor 6 mil var inte ovanligt. Men det är ju 30 år sen nu. 😊
Citera
2024-04-17, 05:56
  #7
Medlem
hockexs avatar
Jadu, haft det i 15 månader nu och det blir tog fan 9 månader innan det ens kändes bättre.
Idag är det till 85% återställt skulle jag säga och känner att det blir bättre och bättre. Men vid längre promenader eller när man stått/gått en hel dag värker det rätt rejält.

Slutade springa och började cykla istället, promenaderna är numera korta. Har ett fysiskt jobb så fick väl aldrig chansen till att läka helt antar jag.

Var även på vårdcentralen hos en arbetsterapeut och en sjukgymnast men ingen hjälp där, skulle ta det lugnare bara och de ville verkligen inte sjukskriva för det.

Höger knäveck för min del räknar med att det tar minst 8-12 månader till för 100%
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback