• 1
  • 2
2024-04-17, 12:25
Medlem
Sterges avatar
Har en Tilgin-router där jag kopplat in en 2 tb extern hdd. Datorn hittar den utan problem men min LG smart-tv hittar den inte? Däremot hittar den min dator.

Loggat in på routern och där är hårddisken grönmarkerad och aktiv eller inkopplad. Minns ej exakt men det ger sken av att det ska funka. Är det nåt jag missar?

Allt är kopplat via sladd så inget är trådlöst.
Citera
2024-04-17, 13:26
Medlem
SchrodingersPizzas avatar
Utan att veta exakta modeller på det mesta är det svårt att veta vad som är problemet, men ett vanligt problem när man delar directory och filer i windowsnät är att dom kör olika versioner av SMB. Kanske delar routern ut disken som SMBv1 som datorn tycker är ok, men TVn kräver SMBv2 eller högre. Konton och inloggningar borde inte vara relevant, eftersom TVn inte ens hittar enheten.
Citera
2024-04-17, 13:33
Medlem
Sterges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SchrodingersPizza
Utan att veta exakta modeller på det mesta är det svårt att veta vad som är problemet, men ett vanligt problem när man delar directory och filer i windowsnät är att dom kör olika versioner av SMB. Kanske delar routern ut disken som SMBv1 som datorn tycker är ok, men TVn kräver SMBv2 eller högre. Konton och inloggningar borde inte vara relevant, eftersom TVn inte ens hittar enheten.

Router > Tilgin HG2751
TV > LG UP75006LF
Extern HDD > WD MyBook Essentials

Har tidigare haft min externa hårddisk inkopplad via USB i TVn utan problem.
Citera
2024-04-17, 13:55
Medlem
När du kör från datorn till TVn, är det med SMB eller DLNA?

Hittade detta om att LGs WebOs inte stödjer SMB, bara DLNA:
https://xdaforums.com/t/samba-smb-su...m-nas.3787761/

Om detta är fallet kanske det finns någon app man kan installera och använda som uppspelare. Inte bekant med hur LGs TV fungerar, så vet inte vad som finns tillgängligt.

Hittar ingen info om din router angående detta, men väldigt ovanligt att en router stödjer DLNA, utan dom brukar bara köra SMB.
Citera
2024-04-17, 14:15
Medlem
Sterges avatar
Citat:
När du kör från datorn till TVn, är det med SMB eller DLNA?

Hittade detta om att LGs WebOs inte stödjer SMB, bara DLNA:
https://xdaforums.com/t/samba-smb-su...m-nas.3787761/

Om detta är fallet kanske det finns någon app man kan installera och använda som uppspelare. Inte bekant med hur LGs TV fungerar, så vet inte vad som finns tillgängligt.

Hittar ingen info om din router angående detta, men väldigt ovanligt att en router stödjer DLNA, utan dom brukar bara köra SMB.

Står såhär:

"Routern stöder anslutning av ett USB-anslutet minne till en USB-port på routern. Media som filmer, musik och bilder kan ses på enheter som är anslutna till routern trådbundet eller trådlöst. Mediadelning stöds med hjälp av DLNA-protokollet på routern. Detta protokoll stöds också av många datorer, smarta telefoner, surfplattor och TV-apparater för rendering av media.

Välj Aktivera för att aktivera mediedelning på din router och fyll i de begärda fälten,

Service namn
Definierar DLNA-tjänstens namn. Den skrivs in som en textsträng"

Den delen som är fetmarkerad, den inställningen hittar jag inte i routern dock

Det är kopplat såhär:

Router > TV via kabel, dator via kabel, extern hdd via usbport i router
Citera
2024-04-17, 15:06
Medlem
Men hur använder TVn filer från datorn? Dyker dom upp som filer och du ser directory strukturer etc, eller dyker dom upp som media?

Filer=SMB
Media=DLNA

Om TVn bara stödjer DLNA, som det verkar enligt forumet jag länkade, så måste DLNA vara på även i routern, om den stödjer det, men det verkar det som den gör, enligt ditt inlägg. Hur man gör detta i din router vet jag inte, du får kanske kontakta dom du fått den igfrån.
Citera
2024-04-17, 15:31
Medlem
Det går numera att installera Kodi på WebOS.
https://forum.kodi.tv/forumdisplay.php?fid=321
https://kodi.tv/download/webos/
Citera
2024-04-17, 21:00
Medlem
PeterNosters avatar
Jag tror TV:en inte klarar diskformatet på disken.
Den klarar säkert bara FAT32. Det var något problem med detta om man hade en film på en USB-sticka så måste den vara FAT32 och inte NTSF för att kunna spela upp i en TV.

Anledningen var att NTFS kostar license för OEM.
Detta var några år sedan.
Citera
2024-04-18, 02:26
Medlem
PeterNosters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Jag tror TV:en inte klarar diskformatet på disken.
Den klarar säkert bara FAT32. Det var något problem med detta om man hade en film på en USB-sticka så måste den vara FAT32 och inte NTSF för att kunna spela upp i en TV.

Anledningen var att NTFS kostar license för OEM.
Detta var några år sedan.

Sorry missuppfattade. Routern borde ju klara NTFS som jag antar disken är formaterad med.

Går det att koppla den externa hårddisken direkt till ett USB-uttag på TVen?
Citera
2024-04-19, 13:40
Medlem
Sterges avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Sorry missuppfattade. Routern borde ju klara NTFS som jag antar disken är formaterad med.

Går det att koppla den externa hårddisken direkt till ett USB-uttag på TVen?

Det funkar klockrent men jag är ofta inne och härjar i disken och ville för smidighetens skull slippa krångla bakom tvn för att lirka in och ut usb-sladden till disken för att sen koppla den i en dator. TVn hänger på väggen så det är ganska trångt och pilligt att lirka in den i uttaget
Citera
2024-04-19, 13:55
Medlem
Sterges avatar
Citat:
Men hur använder TVn filer från datorn? Dyker dom upp som filer och du ser directory strukturer etc, eller dyker dom upp som media?

Filer=SMB
Media=DLNA

Om TVn bara stödjer DLNA, som det verkar enligt forumet jag länkade, så måste DLNA vara på även i routern, om den stödjer det, men det verkar det som den gör, enligt ditt inlägg. Hur man gör detta i din router vet jag inte, du får kanske kontakta dom du fått den igfrån.

Chattade med support och fick till svar:
"USB porten i routern vidare befordrar inte infon till andra enheter. Om du vill att USBn ska dyka upp i TV behöver du koppla in den i TVn"
Citera
2024-04-19, 14:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sterge
Chattade med support och fick till svar:
"USB porten i routern vidare befordrar inte infon till andra enheter. Om du vill att USBn ska dyka upp i TV behöver du koppla in den i TVn"

Men du sa att datorn hittade filerna när hårddisken var inkopplad i routern?

Sen det andra problemet med att det är "trångt och pilligt" att koppla in den i TVn kan du lösa med en förlängningskabel som alltid är inkopplad bak i TVn.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in