Citat:
Ursprungligen postat av
tipsexperten
Oavsett vad nån tråd handlar om inom hur man investerar sitt kapital så stormar det in en stor grupp som hävdar att glöm din dröm, det enda alternativet och det som är är det allra bästa sättet att placera sitt kapital på i är att smasha in allt i en indexfond som de påstår ger 7% per år.
Finns flera saker med detta beteende som är mycket intressant.
Hur kan nån som är intresserad av ekonomi tro att 7% per år det bästa man kan uppnå?
Varför bemödar man sig ens att ge det rådet till andra om man inte har ambitionen att prestera bättre än index?
Varför aldrig lyssna på nåt utan alltid avfärda allt med att det är ingen idé utan gör som mig som blivit lurad av en bankman och det kommer jag aldrig erkänna att jag blev?
Det finns hur många sätt som helst att överträffa index och med mindre risktagande.
Men om nån frågar eller till och med presenterar en metod att göra det så är ändå svaret alltid att man kan inte ernå nåt mer än 7% och endast genom att investera allt i indexfonder.
Det kan väl ändå inte vara så att en enda människa tror att indexfonder är det allra bästa sättet att investera sitt kapital i?
Varför skapar du trådar om sånt här som är uppenbart?
Index fonder följer index och är säkert kort.
Privata förvaltade fonder/investment bolag har högre avgift än vanlig index fond och måste därmed slå index för att vara attraktiv för oss att handla in oss utav.
Aktier kostar inget att ha men du måste själv förvalta kapitalet då och kräver mer kunskap.
Varför folk skriver att index fonder är bra är för att de inte tror att människor har förmåga att förvalta själv sitt kapital i aktier bättre än vad index gör, vilket är sant i många av fallen? Det är sällan ett företag slår index varje år däremot slår alltid de bästa fonderna som kostar mer än index fond alltid index i princip.
Det är dom här tre alternativen man har, varför skapas det trådar hela tiden om detta självklara?