Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-04-18, 08:54
  #37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mullret
Nej, inga indexfonder. Men, SEB Småbolag som ökat 9000%

Visa gärna en aktie med samma utveckling, som du investerat i.
Köper aldrig nåt som jag håller kvar så länge.
Så det kan jag inte visa dig.
Citera
2024-04-18, 08:55
  #38
Medlem
Jag är en av Sveriges bästa investerare, tog pension vid 37 och reser jorden runt. Ändå skulle jag bli utskrattad om jag förklarade mina investeringar. Folk skulle säga att jag haft tur.
Jag är upp 140x på ca 11 år.

Indexfonder är bättre än det mesta på börsen.
Citera
2024-04-18, 08:57
  #39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Cheddarjoe
Varför skapar du trådar om sånt här som är uppenbart?

Index fonder följer index och är säkert kort.

Privata förvaltade fonder/investment bolag har högre avgift än vanlig index fond och måste därmed slå index för att vara attraktiv för oss att handla in oss utav.

Aktier kostar inget att ha men du måste själv förvalta kapitalet då och kräver mer kunskap.


Varför folk skriver att index fonder är bra är för att de inte tror att människor har förmåga att förvalta själv sitt kapital i aktier bättre än vad index gör, vilket är sant i många av fallen? Det är sällan ett företag slår index varje år däremot slår alltid de bästa fonderna som kostar mer än index fond alltid index i princip.

Det är dom här tre alternativen man har, varför skapas det trådar hela tiden om detta självklara?

Men hur ska man veta vilka de "bästa fonderna" är? Det är ju i princip samma problem som att välja aktier.

Du kan ju nämna några fonder du tror kommer slå index närmaste 5 åren så kan du komma tillbaka och se hur det gick.
__________________
Senast redigerad av trickget 2024-04-18 kl. 08:59.
Citera
2024-04-18, 08:57
  #40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XrayCharles
Man vill investera med mindre risker naturligtvis om man köper indexfonder. Gör det inte själv men förstår grejen.

Svammeltråd.
Jag förstår också om man är helt ointresserad.
Förutom att det skulle vara mindre risk att investera hela sitt kapital i en och samma sak.
Men varför är det så många som ska rekommendera det till det andra och påstå att det är det bästa investeringsalternativet?
Citera
2024-04-18, 09:06
  #41
Medlem
Upplyftens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tipsexperten
Man ska chansa utav bara helvete men bara med små belopp med höga hävstänger.
Man måste bara se till att inte riskera för stor del av sin bankrulle, men ibland måste man gå all in i nån turnering där man satsat Max två procent av rullen.


"Chansa utav helvete"

Fniss. Är det ett investeringsråd ? Är det kanske lika bra att köpa lotter eller tipsrader. Så oroligt dumt hahah

Problemet med tradare brukar vara att de emellanåt lyckts pricka in en aktie som lyfter skapligt , fast det blir aldrig några redovisningar på satsningar som ger förlust (enligt "chansa utav helvete) Då kan man lika gärna spela roulette , det är samma typ av gambling.
Dessutom är det väldigt få daytraders som gör profit. Det mesta är fluff och båg och självbedrägeri och den absoluta majoriteten lägger ner sin verksamhet inom ett kvartal när de inser att lyckohjulet inte riktigt är i fas med förväntningarna
__________________
Senast redigerad av Upplyften 2024-04-18 kl. 09:09.
Citera
2024-04-18, 09:08
  #42
Medlem
kyrkstockens avatar
Det finns väl folk som är impulsiva och därför lyckas sämre än en indexfond. Jag kan tex inte följa börsen och bara stå vid sidlinjen. Så jag slänger in en lottsedel mellan 0-10% emellanåt och har 90% nyktert sparande. Det funkar för mig och min personliga läggning.

Jag kan tänka mig att folk heller inte vill ägna all sin fokus på börsen. Jag daytrada runt mellenieskiftet och det tog över hela mitt liv. Jag skämtar inte. Tjänade jag pengar, ja, men det var inte värt det. Så jag slutade.

Nu har jag ett mer laidback förhållande till mitt sparande.
Citera
2024-04-18, 09:08
  #43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Upplyften
"Chansa utav helvete"

Fniss. Är det ett investeringsråd ?

Problemet med tradare brukar vara att de emellanåt lyckts pricka in en aktie som lyfter skapligt , fast det blir aldrig några redovisningar på satsningar som ger förlust (enligt "chansa utav helvete) Då kan man lika gärna spela roulette , det är samma typ av gambling.
Dessutom är det väldigt få daytraders som gör profit. Det mesta är fluff och båg och självbedrägeri
Är du en av de som tror indexfonder är det allra bästa alternativet?
Ger du det rådet till andra och är helt övertygad om att det är enda sanningen?
Citera
2024-04-18, 09:13
  #44
Medlem
Upplyftens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tipsexperten
Är du en av de som tror indexfonder är det allra bästa alternativet?
Ger du det rådet till andra och är helt övertygad om att det är enda sanningen?


Indexfonder har den egenskapen att de slår den genomsnittlige lycksökaren på daytrading basis med råge.
Dessutom är de flesta tillräckligt ansvarsfulla att INTE gambla med sitt kapital, man vill slippa tänka på pengar hela tiden. Något som daytradare är fullkomligt uppslukade av.
Citera
2024-04-18, 09:14
  #45
Medlem
Libertarismuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kyrkstocken
Det finns väl folk som är impulsiva och därför lyckas sämre än en indexfond. Jag kan tex inte följa börsen och bara stå vid sidlinjen. Så jag slänger in en lottsedel mellan 0-10% emellanåt och har 90% nyktert sparande. Det funkar för mig och min personliga läggning.

Jag kan tänka mig att folk heller inte vill ägna all sin fokus på börsen. Jag daytrada runt mellenieskiftet och det tog över hela mitt liv. Jag skämtar inte. Tjänade jag pengar, ja, men det var inte värt det. Så jag slutade.

Nu har jag ett mer laidback förhållande till mitt sparande.
Precis. Många skulle kunna lägga ner mer tid på fundamental och teknisk analys, daytradea, utvärdera risk med hävstång osv. Men då har ju man ett heltidsjobb framför sig, och tid är pengar. Att spara i indexfonder kan man göra passivt, med autogiro, man behöver således inte lägga en minut arbete på sina investeringar och ändå få runt 7% genomsnittlig årsavkastning.
Citera
2024-04-18, 09:17
  #46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Upplyften
Indexfonder har den egenskapen att de slår den genomsnittlige lycksökaren på daytrading basis med råge.
Dessutom är de flesta tillräckligt ansvarsfulla att INTE gambla med sitt kapital, man vill slippa tänka på pengar hela tiden. Något som daytradare är fullkomligt uppslukade av.
Det var inte svar på frågan.
Nu lät du som en politiker.
Citera
2024-04-18, 09:24
  #47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tipsexperten
Många olika.
Tror du att det krävs en supermetod för att prestera bättre än en indexfond?
Du är väl inte en sån som tror att en indexfond är det allra bästa sättet att investera sitt kapital i?

Hur jag gör var inte frågan. Frågan var varför så många påstår att indexfonder är det bästa sättet att investera sitt kapital i, och om nån på riktigt verkligen tror det om de tänker till lite.

Är väl snarare att det är enklaste sättet för någon som inte är intresserad av att sätta sig in i marknaden, aktier mm, utan man sätter undan en viss summa i månaden och är nöjd med 5-7% avkastning över tid, utan att lägga nån mer tankeverksamhet på det.
Citera
2024-04-18, 09:28
  #48
Medlem
Själv sammanfattar jag 18 års erfarenhet så här:

Volatil marknad
Passar investerare som tar snabba beslut och är aktiva. De är behärskade när marknaden är turbulent och vänder kappan efter vinden. De kan prestera flera tusen procent under dessa marknader men förlorar genast när volatiliteten faller, de blir kvar i läget där de jagar volatilitet. De har låg samvetsgrannhet och får storhetsvansinne när det går bra. De förlorar mycket.

Lugn marknad
Passar investerare som varken förstår tajming eller magkänsla. De köper och tycker att en kris inte går att ta tillvara på eller att det är för svårt att anstränga sig. De har en statistisk syn på marknaden och känner inte till begrepp som volatilitet. De har hög samvetsgrannhet och gillar regelbundenhet. De tjänar lite.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback