Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2024-04-18, 11:15
  #1
Medlem
En film har kommit ut där Jukkasjärvi Vildmarksturer AB häftar ihop såren på sina hundar. Företaget har anmälts flera gånger innan för djurplågeri och länsstyrelsen har varit på flertalet tillsyner, men ingenting har hänt. Kanske för att föredetta kommunfullmäktige är delägare.
Jag hatar redan turisterna här uppe mer än nånting annat. Men om ni ända ska upp hit och vanhedra vårt landskap, boka för fan inte turer hos dessa. ^ Boka inte hundspannsturer alls förresten. Hundarna är inte bara vanvårdade utan alla dessa hundspann förstör dessutom för oss lokalbor som vill vistas i naturen.
Citera
2024-04-18, 11:15
  #2
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Artikel i DN:

Citat:
Skadade draghundar häftas ihop i personalrum på stort turistföretag

Besöksnäringen slår nya rekord i nordligaste Sverige. Men på ett av de största hundspannsföretagen döljer sig en verklighet som turisterna aldrig får se – där personal är hårdhänt mot hundar, gör operativa ingrepp och avsiktligt bryter mot lagen.

[...]

Företagets grundare och vd förnekar bestämt att det finns några problem.
Mod.
Citera
2024-04-18, 11:29
  #3
Medlem
Stark-Senaps avatar
Ja nu gäller ju detta ”snöskotern, hembränt, skjute varg å slå kärringa-gubbar”, så vem är förvånad?
Citera
2024-04-18, 11:30
  #4
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Regnetsmoln
En film har kommit ut där Jukkasjärvi Vildmarksturer AB häftar ihop såren på sina hundar. Företaget har anmälts flera gånger innan för djurplågeri och länsstyrelsen har varit på flertalet tillsyner, men ingenting har hänt. Kanske för att föredetta kommunfullmäktige är delägare.
Jag hatar redan turisterna här uppe mer än nånting annat. Men om ni ända ska upp hit och vanhedra vårt landskap, boka för fan inte turer hos dessa. ^ Boka inte hundspannsturer alls förresten. Hundarna är inte bara vanvårdade utan alla dessa hundspann förstör dessutom för oss lokalbor som vill vistas i naturen.

Hur förstör hundspann för dig?
Citera
2024-04-18, 11:36
  #5
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Regnetsmoln
En film har kommit ut där Jukkasjärvi Vildmarksturer AB häftar ihop såren på sina hundar. Företaget har anmälts flera gånger innan för djurplågeri och länsstyrelsen har varit på flertalet tillsyner, men ingenting har hänt. Kanske för att föredetta kommunfullmäktige är delägare.
Jag hatar redan turisterna här uppe mer än nånting annat. Men om ni ända ska upp hit och vanhedra vårt landskap, boka för fan inte turer hos dessa. ^ Boka inte hundspannsturer alls förresten. Hundarna är inte bara vanvårdade utan alla dessa hundspann förstör dessutom för oss lokalbor som vill vistas i naturen.

Helt oaktat just det här företaget, hur är det möjligt att hundspannen förstör så otroligt för er lokalbor? På dig låter det som om Norrbotten är mindre än ett par fotbollsplaner och att det körs hundratals hundspann på den lilla ytan.. Herregud.
Citera
2024-04-18, 11:39
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaVindar
Hur förstör hundspann för dig?

Fler och fler ställen där jag inte vågar promenera med hunden då det finns flertalet rapporterade incidenter där hundspann har attackerat andra hundar. Plus att fler hundspannsföretag etablerar sig i stugområden. Nu senast precis brevid min stuga. Vilket resulterar i ett jävla ylande dag som nattetid och turister som springer på gården.
Citera
2024-04-18, 12:02
  #7
Avstängd
Upp och vanhedra ert (ditt) landskap?
På vilket sätt vanhedrar jag dig om jag besöker Jukkasjärvi?
Blir inte direkt sugen! Du låter inte som en mysfarbror precis. Låt landsbygden dö ut om den är full av din sort!
Citera
2024-04-18, 12:06
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haniballe
Upp och vanhedra ert (ditt) landskap?
På vilket sätt vanhedrar jag dig om jag besöker Jukkasjärvi?
Blir inte direkt sugen! Du låter inte som en mysfarbror precis. Låt landsbygden dö ut om den är full av din sort!

Turister som springer överallt. Vandringsleder som är alldeles söndertrampade. Fjällvatten som blivit odrickbart för att så många turister bajsat vid vattenbrynet. Listan kan fortsätta. För tio år sedan var det bara mysigt med turister. Men sen covid har kommunen mer och mer förvandlats till Kreta.
Citera
2024-04-18, 12:08
  #9
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Regnetsmoln
Turister som springer överallt. Vandringsleder som är alldeles söndertrampade. Fjällvatten som blivit odrickbart för att så många turister bajsat vid vattenbrynet. Listan kan fortsätta. För tio år sedan var det bara mysigt med turister. Men sen covid har kommunen mer och mer förvandlats till Kreta.
Ja kasta ut alla turister så kan ni leva på lav o bär!
Citera
2024-04-18, 12:14
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haniballe
Ja kasta ut alla turister så kan ni leva på lav o bär!

Du verkar ha glömt att vi har en gruva som genererar flera miljarder årligen. Skulle Svenska sluta med sitt kolonilaiserande av oss och betala vinstskatt för malmen de bryter så hade vi klarat oss bättre än vad ni gör söderut.
Citera
2024-04-18, 12:16
  #11
Medlem
WitchcultTodays avatar
Fy fan.

Nej, känns inte som man ska boka djurupplevelser kopplat till turistjippon i 99% av fallen

Trist historia. Krävs så enormt mycket för att något ska hända när det kommer till djur som far illa.

Minns ni kvinnan med ett tusental hamstar i hinkar, någon sköldpadda på golvet + en (eller två?) hund(ar)?
Vill minnas att hon inte ens blev av med alla djur. Inte heller alla hamstrar.

Tvi.
Citera
2024-04-18, 13:10
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Regnetsmoln
En film har kommit ut där Jukkasjärvi Vildmarksturer AB häftar ihop såren på sina hundar. Företaget har anmälts flera gånger innan för djurplågeri och länsstyrelsen har varit på flertalet tillsyner, men ingenting har hänt. Kanske för att föredetta kommunfullmäktige är delägare.
Jag hatar redan turisterna här uppe mer än nånting annat. Men om ni ända ska upp hit och vanhedra vårt landskap, boka för fan inte turer hos dessa. ^ Boka inte hundspannsturer alls förresten. Hundarna är inte bara vanvårdade utan alla dessa hundspann förstör dessutom för oss lokalbor som vill vistas i naturen.

Kan det vara så att det faktiskt finns sakliga grunder till att det inte betraktas som djurplågeri? Stapling betraktas väl som ett acceptabelt sätt att behandla sår, man gör det ju på människor så varför skulle man inte få göra det på djur?

Frågan om det inte snarare vore djurplågeri att låta hundarna gå med såren obehandlade tills det eventuellt läker av sig själv?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback