Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-04-19, 02:10
  #1
Medlem
Armons avatar
Hittade ett recept som jag ville prova, men det innehåller ingrediensen "white cake mix" som verkar vara något halvfabrikat som säljs i USA. Har försökt ta reda på vad det innehåller via Google men hittar olika resultat vilket gör mig osäker, inte minst på vilka mått som bör användas. Är det någon här som följt ett recept som innehöll detta och kan rekommendera en lämplig ersättare?

Bifogar länk till receptet om det underlättar.

https://12tomatoes.com/double-strawb...cKoke7nUhkzlqY
Citera
2024-04-19, 04:51
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Armon
Hittade ett recept som jag ville prova, men det innehåller ingrediensen "white cake mix" som verkar vara något halvfabrikat som säljs i USA. Har försökt ta reda på vad det innehåller via Google men hittar olika resultat vilket gör mig osäker, inte minst på vilka mått som bör användas. Är det någon här som följt ett recept som innehöll detta och kan rekommendera en lämplig ersättare?

Bifogar länk till receptet om det underlättar.

https://12tomatoes.com/double-strawb...cKoke7nUhkzlqY

Innehållsförteckning på den produkten som används i ditt recept:

Enriched Flour Bleached (wheat flour, niacin, iron, thiamin mononitrate, riboflavin, folic acid), Sugar, Corn Syrup, Leavening (baking soda, sodium aluminum phosphate, monocalcium phosphate). Contains 2% or less of: Palm Oil, Modified Corn Starch, Corn Starch, Salt, Propylene Glycol Mono and Diesters, Dextrose, Monoglycerides, Nonfat Milk, Dicalcium Phosphate, Sodium Stearoyl Lactylate, Xanthan Gum, Cellulose Gum, Soy Lecithin, Natural and Artificial Flavor.
Citera
2024-04-20, 06:39
  #3
Medlem
Armons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aramir2
Innehållsförteckning på den produkten som används i ditt recept:

Enriched Flour Bleached (wheat flour, niacin, iron, thiamin mononitrate, riboflavin, folic acid), Sugar, Corn Syrup, Leavening (baking soda, sodium aluminum phosphate, monocalcium phosphate). Contains 2% or less of: Palm Oil, Modified Corn Starch, Corn Starch, Salt, Propylene Glycol Mono and Diesters, Dextrose, Monoglycerides, Nonfat Milk, Dicalcium Phosphate, Sodium Stearoyl Lactylate, Xanthan Gum, Cellulose Gum, Soy Lecithin, Natural and Artificial Flavor.

Ja, så långt kom jag också, men den listan avslöjar inte hur mycket som behövs och framför allt är det ju en uppsjö av ingredienser som måste ersättas om man skulle få för sig att producera en exakt kopia. Eller är din poäng att det är helt omöjligt att följa receptet utan den specifika produkten?

Det svar jag är ute efter är något i stil med "kör på 4 dl vetemjöl, 2,5 dl socker, 1 msk bakpulver och 0,5 msk salt istället så borde resultatet bli helt okej".
__________________
Senast redigerad av Armon 2024-04-20 kl. 06:54.
Citera
2024-04-22, 15:13
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Armon
Det svar jag är ute efter är något i stil med "kör på 4 dl vetemjöl, 2,5 dl socker, 1 msk bakpulver och 0,5 msk salt istället så borde resultatet bli helt okej".


Jag skulle titta på ett sockerkake-recept och försöka få lite inspiration.
Mixen verkar innehålla i princip mjöl, socker & bakpulver.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback