Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-04-19, 10:47
  #1
Medlem
Någon som varit i USA, närmare bestämt Florida och/eller Kalifornien, på det senaste?
Jag undrar för att jag planerar en resa dit men finner det utmanande att räkna ut budget för resan.
Som jag förstått det kan priserna på allt skilja sig beroende på vilken stat man är i, pga skatter, men grundpriset är det samma över landet?
Träffade en tonåring från USA nyligen som sa att allt kostar typ det 3dubbla jämfört med här, men när jag gick in och kollade priser på lite random restaurangers menyer så såg det inte ut att vara så mycket dyrare än här (inräknat med dricksen man måste lägga på).

Och butiker, om man ska shoppa, är det så att priserna visas utan skatt som de sen lägger på i kassan?
Och är det samma i matvarubutiker?

Någon som vet och kan hjälpa?
Tacksam!
Citera
2024-04-19, 10:54
  #2
Medlem
Nyligen hemkommern från New York och Atlanta.

Jag skulle säga, att man bör lägga på cirka 20% jämfört med priserna här hemma i Sverige, men då är det högt räknat. Mycket är billigare än här hemma.

Priserna i butik och matvarubutiker är de som är utmärkta i disken eller står på varan, det tillkommer ingen extra skatt. På restauranger bör du lägga på 15-20% i dricks, för att inte göra personalen sur, men man äter fortfarande relativt billigt
Citera
2024-04-19, 11:18
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Nyligen hemkommern från New York och Atlanta.

Jag skulle säga, att man bör lägga på cirka 20% jämfört med priserna här hemma i Sverige, men då är det högt räknat. Mycket är billigare än här hemma.

Priserna i butik och matvarubutiker är de som är utmärkta i disken eller står på varan, det tillkommer ingen extra skatt. På restauranger bör du lägga på 15-20% i dricks, för att inte göra personalen sur, men man äter fortfarande relativt billigt


Det där lät ju mycket mer överkomligt än det jag hört och "lyckats" googla fram.
Hade räknat på aningen lägre dricks dock, så det var extra värdefull information.
Tusen tack!
Resan känns genast mer möjlig =)
Citera
2024-04-20, 08:12
  #4
Moderator
Sun Rulers avatar
Förtydligade rubriken lite.

/Moderator
Citera
2024-04-20, 15:07
  #5
Medlem
grekkoz1s avatar
Testa att fråga på reddit, väldigt många amerikanare använder reddit och brukar vara väldigt hjälpsamma med prisfrågor, speciellt aktuella prisfrågor.
Citera
2024-04-30, 11:08
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grekkoz1
Testa att fråga på reddit, väldigt många amerikanare använder reddit och brukar vara väldigt hjälpsamma med prisfrågor, speciellt aktuella prisfrågor.

Bra tips, det visste jag inte, tack!
Får skaffa mig ett sånt konto också.
Citera
2024-04-30, 11:18
  #7
Medlem
grekkoz1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BaguetteFaguette
Bra tips, det visste jag inte, tack!
Får skaffa mig ett sånt konto också.

Gör det, sen kan du slänga kontot så du inte fastnar i den världen.
Men den har jättemånga underforum som kan passa:
säg att du gillar Amerika;
r/america
säg att du gillar Kalifornien
r/california
säg att du gillar Los Angeles
r/losangeles
säg att du gillar backpacking/traveling
r/travel
Citera
2024-04-30, 12:53
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av grekkoz1
Gör det, sen kan du slänga kontot så du inte fastnar i den världen.
Men den har jättemånga underforum som kan passa:
säg att du gillar Amerika;
r/america
säg att du gillar Kalifornien
r/california
säg att du gillar Los Angeles
r/losangeles
säg att du gillar backpacking/traveling
r/travel

Är det så illa där alltså Hahah

Tusen tack!
Tycker den är lite svårnavigerad så det där var till stor hjälp!
Citera
2024-04-30, 18:15
  #9
Medlem
Pungsvings avatar
Åk till Floridas västkust runt Sarasota. Kolla in hotellen och sevärdheterna på tripadvisor.com. Tampa har nöjesfält så du slipper Orlando. Californien är en total sopstation pga flum och vänsterpolitik, och mycket dyrare. Våren och hösten är bättre restider pga värmen.

Om du inte är intresserad av nöjesfält utan mer bara vill slappna av på stranden utan kriminalitet och äta gott på kvällen så rekommenderar jag Sanibel. Du kan hyra bilen på flyplatsen och lämna in den när du flyger hem. Höst, vinter, vår. Sommaren är för varm. Priserna är dock mycket lägre på sommaren.
__________________
Senast redigerad av Pungsving 2024-04-30 kl. 18:28.
Citera
Igår, 17:24
  #10
Medlem
Pungsvings avatar
Californien.

https://www.youtube.com/shorts/q0nEvP8vws0
Citera
Denna tråd visas även på Travel Forum:
http://www.travelforum.se/f3601766

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback