Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-04-19, 10:47
  #1
Medlem
Hej. Jag undrar vad man ska tänka på för att gå med vinst i ett företag. Bygg mer specifikt. Jobbar på ett byggföretag och har sett att företaget omsätter ca 50 miljoner med nettovinst på ca 200k.

Andra företag kan gå med flera miljoner i vinst med samma omsättning medan vissa går back.

Hur gör man för att öka vinsten? Vad bör man tänka på?
Citera
2024-04-19, 10:59
  #2
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kakeldaniel123
Hej. Jag undrar vad man ska tänka på för att gå med vinst i ett företag. Bygg mer specifikt. Jobbar på ett byggföretag och har sett att företaget omsätter ca 50 miljoner med nettovinst på ca 200k.

Andra företag kan gå med flera miljoner i vinst med samma omsättning medan vissa går back.

Hur gör man för att öka vinsten? Vad bör man tänka på?

Det finns flera parametrar. Viktigt för byggbolag är bland annat:
1. Ha hög beläggning, d.v.s man har inte råd att låta snickare gå med lön utan jobb
2. Ta inte jobb med för lågt pris/timpenning bara för att klara punkten 1.
3. Håll hårt i kostnaderna
4. Se till att ha bra avtal och underlag på allt jobb som utförs, särskilt på ÄTA-jobb och liknande.
5. Gör bra jobb för att undvika avdrag och tvister
6. Ta inte jobb åt kunder som inte är kreditvärdiga, där du riskerar kreditförluster

Sedan kan man inte bara kolla på ett enskilt bolag. Kanske är det så att bolaget ingår i en koncern och man av skatteskäl fördelar ut vissa kostnader på det rörelsedrivande bolaget exempelvis.
Citera
2024-04-19, 13:15
  #3
Medlem
grey.eagles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kakeldaniel123
Hej. Jag undrar vad man ska tänka på för att gå med vinst i ett företag. Bygg mer specifikt. Jobbar på ett byggföretag och har sett att företaget omsätter ca 50 miljoner med nettovinst på ca 200k.

Andra företag kan gå med flera miljoner i vinst med samma omsättning medan vissa går back.

Hur gör man för att öka vinsten? Vad bör man tänka på?

Slimma kontoret alla som ej är fakturerbara är en kostnad för bolaget och slår direkt mot intäkterna.
Alltså tvärtemot regioner kommuner o staten.

Kolla hyresavtal, inköpsavtal samt leasingar, vad kostar det mot produktion/intäkterna
Hur mkt verktyg blir stulna/försvinner. Annat byggmateriel försvinner.

Sedan har det varit mkt prisökningar på nästan alla varor under en kort tid, sitter du med ett avtal där du ej kan höja då kostar det för bolaget.
Citera
2024-04-19, 15:35
  #4
Medlem
Riddarhusets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kakeldaniel123
Hej. Jag undrar vad man ska tänka på för att gå med vinst i ett företag. Bygg mer specifikt. Jobbar på ett byggföretag och har sett att företaget omsätter ca 50 miljoner med nettovinst på ca 200k.

Andra företag kan gå med flera miljoner i vinst med samma omsättning medan vissa går back.

Hur gör man för att öka vinsten? Vad bör man tänka på?
Stygotius räknar väl upp de viktigaste.
Men det kan vara andra faktorer som höga löner till ägarna.
Eller att man har minskat omsättningen rejält men sitter kvar med fasta kostnader som inte går att bli av med snabbt - olika avtal. Eller kostnader för anläggningstillgångar som inte används längre.
------------
Eller styrmodell: på ett företag jag hade kontakt med slutade de med ackord. Istället för att målarna fick betalt en viss summa för att måla ett visst projekt - beting - fick de en garanterat fast hög lön istället. Då målade de Ø 7,5 h per dag istället för Ø 5,5 h tidigare.
De målade alltså hela dagarna vilket ju är lönsamt + att besiktningsanmärkningar pga slarv blev ovanliga - backjobb är otroligt olönsamt.
Det krävdes visserligen en mer aktiv arbetsledning då som coachade dagligen och leverade allt material.
Så att det inte satt tre gubbar och trängdes i framsätet på en renault kangoo på väg till grossisten kl 0715 för att fika gratis - öh köpa grejer menar jag. Tror även att det krävdes fyra hantverkarbilar mindre på ett företag med femtio målare. Bara det är väl på väg mot en halv mille per år med allt.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback