Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-04-20, 02:43
  #37
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Inte direkt första 15 åringen som landar ett kontrakt. Antar att de flesta inte hänger med i sporten.
Citera
2024-04-20, 02:46
  #38
Medlem
tretiotreslaks avatar
Grymt jobbat av grabben, han har säkert lagt ner mycket tid och energi på att uppnå den skicklighetsgrad han har, och blir därmed belönad för sitt arbete. Detta är endast positivt och visar ungdomar att det är nyttigt att lägga sitt fokus på något.

Tänk om vi kunde få ungdomar att genom hårt arbete ta sig någonstans i livet tidigare, vi behöver fler 15åriga läkarstudenter!
Citera
2024-04-20, 07:36
  #39
Medlem
kyrkstockens avatar
För att spela u17 är det absurt. En annan sak om han likt Peter Dahlqvist (öis) spelade i alldanskan som 15-åring.

Samtidigt är det ju så tragiskt att om han inte fått dessa pengar hade han försvunnit från Danmark. Fotbollen har hamnat i en rävsax av alla pengar.
Citera
2024-04-20, 08:51
  #40
Medlem
Vilken sötnos. Han ser yngre ut än 15 år.
Citera
2024-04-20, 08:59
  #41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Helge.Palmcrantz
Inte direkt första 15 åringen som landar ett kontrakt. Antar att de flesta inte hänger med i sporten.
Nej det börjar bli otroligt vanligt sista 5-8 åren signa upp dem tidigt ,ge bra peng hoppas de bästa.
I Brasilien signar man 13-14 åringar ger deras familjer miljoner hoppas de bästa
Citera
2024-04-20, 09:34
  #42
Medlem
Borasare1980s avatar
Frågan är hur stabil disciplin den killen kommer ha i framtiden. Att nå sån extrem framgång så tidigt tyder ju på att han hittills inte hunnit haft motgångar alls i livet. Lätt att bli bortskämt lat och få för sig att man helt kan leva på talang utan att behöva kämpa. Skulle han sedan bli skadad eller tröttna minsta lilla på fotbollen så kommer han direkt lockas av att ha kul för pengarna istället på sätt som kommer sluta självdestruktivt.
Citera
2024-04-20, 09:42
  #43
Medlem
jultomtenbrannupps avatar
Shit vilken liten pojke! Hoppas FCK låter honom spela i A-laget direkt innan han hinner komma in i puberteten. Kommer se helt sjukt ut med ett litet barn som ska försöka gå axel mot axel med vuxna män. Han kommer flyga
Citera
2024-04-20, 09:56
  #44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jultomtenbrannupp
Shit vilken liten pojke! Hoppas FCK låter honom spela i A-laget direkt innan han hinner komma in i puberteten. Kommer se helt sjukt ut med ett litet barn som ska försöka gå axel mot axel med vuxna män. Han kommer flyga

Fimpen anno 2024

https://www.youtube.com/watch?v=BdF7gIn-ru8
Citera
2024-04-20, 10:22
  #45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kyrkstocken
För att spela u17 är det absurt. En annan sak om han likt Peter Dahlqvist (öis) spelade i alldanskan som 15-åring.

Samtidigt är det ju så tragiskt att om han inte fått dessa pengar hade han försvunnit från Danmark. Fotbollen har hamnat i en rävsax av alla pengar.

Frågan är vart han gade gått. England t ex har 17 år för proffskontrakt.
Citera
2024-04-20, 23:12
  #46
Medlem
Borasare1980s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tretiotreslak
Grymt jobbat av grabben, han har säkert lagt ner mycket tid och energi på att uppnå den skicklighetsgrad han har, och blir därmed belönad för sitt arbete. Detta är endast positivt och visar ungdomar att det är nyttigt att lägga sitt fokus på något.

Tänk om vi kunde få ungdomar att genom hårt arbete ta sig någonstans i livet tidigare, vi behöver fler 15åriga läkarstudenter!

Han lägger säkert ner mycket tid men inte mycket mer än nån annan i den åldern. De som blir duktiga så tidigt i livet blir det av ren talang snarare än hårt slit.
Citera
2024-04-21, 01:58
  #47
Medlem
tretiotreslaks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Borasare1980
Han lägger säkert ner mycket tid men inte mycket mer än nån annan i den åldern. De som blir duktiga så tidigt i livet blir det av ren talang snarare än hårt slit.

Du tror alltså att han föddes talangfull? Det tror nämligen inte jag, jag tror det handlar om att han har blivit bättre pga att han lagt mer fokus, och arbete på att faktiskt lära sig. Många i den åldern kanske lägger ner lika mycket tid, men har man ingen motivation så spelar det ingen roll. Plus att många förväntar sig att saker ska komma direkt, och kanske lägger ner lika mycket tid, men de har gett upp på att bli bättre och spelar utan att utvecklas.
Citera
2024-04-21, 08:06
  #48
Medlem
Borasare1980s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tretiotreslak
Du tror alltså att han föddes talangfull? Det tror nämligen inte jag, jag tror det handlar om att han har blivit bättre pga att han lagt mer fokus, och arbete på att faktiskt lära sig. Många i den åldern kanske lägger ner lika mycket tid, men har man ingen motivation så spelar det ingen roll. Plus att många förväntar sig att saker ska komma direkt, och kanske lägger ner lika mycket tid, men de har gett upp på att bli bättre och spelar utan att utvecklas.

Ja, jag är rätt övertygad om att det är medfödda gener och talang till 90% som avgör hur pass bra man är i den tidiga åldern. Jag minns själv när jag lirade som grabb att vi var ett stort gäng som spelade all fritid och alla raster. Enda stunderna vi inte spelade var när vi åt, sov, eller satt på lektion. Fanns ju då inga smartphones, datorer och spelkonsoler som snodde tid så det enda roliga som fanns att göra var att spela fotboll. Jag var den som vann träningspriser i klubben men inte fan var jag bäst för det. Vi hade ett par grabbar i gruppen som gick långt och sedan spelat utomlands medan jag själv knappt nått högre än att pendla mellan div 4 och 5. Jag lade ner exakt lika mycket tid som dem, hade maximal motivation men inte tillräcklig talang.

Visst finns det de proffs som påstått sig tränat sig ikapp alla andra som var bättre men då har det ju tagit tid och skett i senare ålder än 15. De har samtidigt garanterat inte varit helt talanglösa om de lyckats bli proffs. Oftast har det handlat om att de haft sen pubertet snarare än att tränat sig ikapp. Har man inte grundläggande talang så blir det ett tydligt tak på ens möjliga potential.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback