Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2024-04-19, 13:54
  #1
Medlem
Har märkt att det då och då poppar upp trådar där folk berättar om sina arbeten och att nyfikna människor då kan ställa frågor. Därför tänkte jag bidra med mitt yrke - medicinsk sekreterare.

Seriösa frågor får seriösa svar.
Citera
2024-04-19, 14:03
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dafwid
Har märkt att det då och då poppar upp trådar där folk berättar om sina arbeten och att nyfikna människor då kan ställa frågor. Därför tänkte jag bidra med mitt yrke - medicinsk sekreterare.

Seriösa frågor får seriösa svar.

Kul, jag är en av de som dikterar.

Min fråga: hur dikterar du för utländska läkare med riktigt kraftig brytning? En sådan där man knappt förstår ansikte till ansikte. Det är jag otroligt imponerad över. Hur frustrerande är det på en skala?
Citera
2024-04-19, 14:15
  #3
Medlem
Byxfuckers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dafwid
Har märkt att det då och då poppar upp trådar där folk berättar om sina arbeten och att nyfikna människor då kan ställa frågor. Därför tänkte jag bidra med mitt yrke - medicinsk sekreterare.

Seriösa frågor får seriösa svar.

Varför valde du yrket?

Genomsnittslönen är 27.500kr och jag har svårt att förstå varför man utbildar sig till något som ger en så dålig lön om man nu inte brinner för det.
Citera
2024-04-19, 14:19
  #4
Medlem
Jag har också jobbat med detta. Men vi kan sitta på samma stol i flera år, och läkarna vet inte vad vi heter. "Vem är signaturen xx?" Det är inte ofta som vi blir tilltalade, vi är som genomskinliga. Jag har jobbat i 30 år på olika arbetsplatser, och det har varit samma sak överallt. I bästa fall så hälsade de på morgonen, men det var det enda. Upplevde det som att vi var ganska så obetydliga. Det var samma sak med sjuksköterskorna, vi står lägst i rang. Men just då trivdes jag mycket bra, och hade bra kontakt med mina arbetskamrater. Men det är nu efteråt som jag har tänkt på detta. Har det blivit bättre nu för tiden när det gäller vårat värde?
__________________
Senast redigerad av Newton555 2024-04-19 kl. 14:23.
Citera
2024-04-19, 14:20
  #5
Medlem
StudiumValors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dafwid
Har märkt att det då och då poppar upp trådar där folk berättar om sina arbeten och att nyfikna människor då kan ställa frågor. Därför tänkte jag bidra med mitt yrke - medicinsk sekreterare.

Seriösa frågor får seriösa svar.
Vad är medicinsk sekreterare i förhållande till läkarsekreterare och vårdadministratör?
Citera
2024-04-19, 14:56
  #6
Medlem
Riddarhusets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dafwid
Därför tänkte jag bidra med mitt yrke - medicinsk sekreterare.
Seriösa frågor får seriösa svar.
1. vilka av dessa arbetsuppgifter gör du idag?
skriva ut en journal efter diktafon - robot?
arkivera i ett datorns journalsystem - robot?
dubbelkontrollera uttryck och fackbeskrivningar - robot?
svara i telefon
sköta kontakter med myndigheter
vissa receptionsarbeten
föra protokoll vid möten
sammanställa statistik, budget, och personalrapportering - robot?
2. Vilka av dessa arbetsuppgifter kommer att hanteras av en robot/dator och när?
Citera
2024-04-19, 19:13
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MpunktM
Kul, jag är en av de som dikterar.

Min fråga: hur dikterar du för utländska läkare med riktigt kraftig brytning? En sådan där man knappt förstår ansikte till ansikte. Det är jag otroligt imponerad över. Hur frustrerande är det på en skala?

Vad roligt. Får jag ställa en motfråga; hur är det att diktera? Jag skulle själv inte klara av det, så jag beundrar alla er som kan konsten att få till skapliga diktat.

När det gäller din fråga angående läkare med riktigt kraftig brytning så kan det vara oerhört svårt ibland. Men man lär sig efter ett tag, och till slut kan den där läkaren som man tyckte var "pain in the ass" faktiskt vara riktigt trevlig att skriva för. Men ja; vissa dagar vill man bara slänga ut datorn genom fönstret.
Citera
2024-04-19, 19:15
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Byxfucker
Varför valde du yrket?

Genomsnittslönen är 27.500kr och jag har svårt att förstå varför man utbildar sig till något som ger en så dålig lön om man nu inte brinner för det.

Valde yrket då jag är undersköterska i botten och ville vara kvar i vården, men inte behöva ta hand om patienter. Håller med dig om att lönen inte är den bästa, hade önskat lite mer. För vi går ju trots allt en utbildning på 2 år och då vill man ha lite lön för mödan.
Citera
2024-04-19, 19:18
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StudiumValor
Vad är medicinsk sekreterare i förhållande till läkarsekreterare och vårdadministratör?

Kul att du frågar! Svaret är att det är samma sak. Fast nu för tiden tror jag att läkarsekreterare har börjat försvinna och istället är man medicinsk sekreterare eller vårdadministratör. Som ju är samma sak i stort sett. Vårdadministratör tycker jag personligen är ett bättre namn, för jag tror att ordet sekreterare kan skrämma bort många.

Vet också att de i vissa delar av landet (Örebro exempelvis) har valt att kalla det här yrket för medicinsk vårdadministratör.
Citera
2024-04-19, 19:21
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Riddarhuset
1. vilka av dessa arbetsuppgifter gör du idag?
skriva ut en journal efter diktafon - robot?
arkivera i ett datorns journalsystem - robot?
dubbelkontrollera uttryck och fackbeskrivningar - robot?
svara i telefon
sköta kontakter med myndigheter
vissa receptionsarbeten
föra protokoll vid möten
sammanställa statistik, budget, och personalrapportering - robot?
2. Vilka av dessa arbetsuppgifter kommer att hanteras av en robot/dator och när?

Mina arbetsuppgifter är (har varit under de år jag arbetat) mestadels att skriva journaler. Nu börjar ju AI ta över mer och mer, men jag tror inte att vår roll kommer tas bort helt. Hoppas inte det.

Svarar även i telefon och sköter viss kontakt med myndigheter, inte så jättemycket kanske, men det förekommer. Har även haft hand om postärenden.

Fråga nummer två är intressant, men har tyvärr inget bra svar. Jag vill som sagt inte att robotar ska ta över för mycket från oss. Men det kanske tyvärr blir så, vem vet.
Citera
2024-04-19, 19:22
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Newton555
Jag har också jobbat med detta. Men vi kan sitta på samma stol i flera år, och läkarna vet inte vad vi heter. "Vem är signaturen xx?" Det är inte ofta som vi blir tilltalade, vi är som genomskinliga. Jag har jobbat i 30 år på olika arbetsplatser, och det har varit samma sak överallt. I bästa fall så hälsade de på morgonen, men det var det enda. Upplevde det som att vi var ganska så obetydliga. Det var samma sak med sjuksköterskorna, vi står lägst i rang. Men just då trivdes jag mycket bra, och hade bra kontakt med mina arbetskamrater. Men det är nu efteråt som jag har tänkt på detta. Har det blivit bättre nu för tiden när det gäller vårat värde?

Tyvärr (får jag väl säga) är det fortfarande så som du beskriver på vissa platser jag har varit på. Men å andra sidan var jag på ett ställe under två år där det inte gjordes någon skillnad på mig, läkare eller sjuksköterskor. Där var alla som en stor familj! Det gillade jag.
Citera
2024-04-19, 19:42
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dafwid
Har märkt att det då och då poppar upp trådar där folk berättar om sina arbeten och att nyfikna människor då kan ställa frågor. Därför tänkte jag bidra med mitt yrke - medicinsk sekreterare.

Seriösa frågor får seriösa svar.

Hur mycket tjänar du per timme/månad?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback