Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2024-04-19, 19:23
  #1
Avstängd
ollahennes avatar
Fick ett sms. Det står att det är från Snapchat. Står inget specifikt telefonnummer utan bara snapchat. I detta sms finns en länk som man kan klicka på. Självklart har jag inte gjort det, har inte heller besvarat det.

Det står ungefär så här: Detta är ingen exakt länk nu utan en förändrad, bara så ingen söker på skiten och kommer in på nått skadligt. Med förändrade bokstäver och siffror ser länken ut på ungefär detta via:

(U8747965)ہیلو، میرا نام بندر ہے، تمہارا نام کیا ہےhttps://tہیلو، میرا نام بندر ہے، تمہارا نام کی.snapchat.com/igreamaj76r.snabchat.com/Jgf7

Jag är över 45 år har har självklart inte något konto på Snapchat, använder inte det. Jag undrar vad detta kan vara för typ av sms? Är det bara någon från något annat land som har snapchat och som råkat ange mitt nummer, varefter jag fått personens sms eller är det ett försök till att hacka telefonen genom att jag klickar mig in på länken?
Citera
2024-04-19, 19:43
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ollahenne
Fick ett sms. Det står att det är från Snapchat. Står inget specifikt telefonnummer utan bara snapchat. I detta sms finns en länk som man kan klicka på. Självklart har jag inte gjort det, har inte heller besvarat det.

Det står ungefär så här: Detta är ingen exakt länk nu utan en förändrad, bara så ingen söker på skiten och kommer in på nått skadligt. Med förändrade bokstäver och siffror ser länken ut på ungefär detta via:

(U8747965)ہیلو، میرا نام بندر ہے، تمہارا نام کیا ہےhttps://tہیلو، میرا نام بندر ہے، تمہارا نام کی.snapchat.com/igreamaj76r.snabchat.com/Jgf7

Jag är över 45 år har har självklart inte något konto på Snapchat, använder inte det. Jag undrar vad detta kan vara för typ av sms? Är det bara någon från något annat land som har snapchat och som råkat ange mitt nummer, varefter jag fått personens sms eller är det ett försök till att hacka telefonen genom att jag klickar mig in på länken?

Ja förmodligen så är det någon scam eller virus.
Att det är ett namn istället för nummer är inte ovanligt egentligen och det går att spoofa (och är vanligt för bedrägerier).
Citera
2024-04-19, 19:48
  #3
Avstängd
ollahennes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nullheap
Ja förmodligen så är det någon scam eller virus.
Att det är ett namn istället för nummer är inte ovanligt egentligen och det går att spoofa (och är vanligt för bedrägerier).

Hmmm ok.
Hur får de tag i folks nummer? Mitt nummer är helt nytt och finns inte på nätet eller i några register. Skickar de bara ut på måfå och hoppas på det bästa? Att något stolpskott ska klicka på länken?

Och hur vanligt är detta egentligen? Denna form av bedrägeri?
Citera
2024-04-19, 19:54
  #4
Medlem
Revejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ollahenne
Hmmm ok.
Hur får de tag i folks nummer? Mitt nummer är helt nytt och finns inte på nätet eller i några register. Skickar de bara ut på måfå och hoppas på det bästa? Att något stolpskott ska klicka på länken?

Och hur vanligt är detta egentligen? Denna form av bedrägeri?
Men vänta lite nu. Det nummer du har kan väl ha tillhörr någon annan tidigare.
Då har du en skyldighet att vidarebefordra detta till rätt person eller meddela avsändaren att numret är ändrat.

Det är samma sak som om någon flyttat, glömt adressändrat och sen fått viktiga brev till gamla adressen.

Så du får kontakta ditt telefonbolag direkt imorgon och reda ut detta.
Citera
2024-04-19, 19:55
  #5
Avstängd
ollahennes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Revej
Men vänta lite nu. Det nummer du har kan väl ha tillhörr någon annan tidigare.
Då har du en skyldighet att vidarebefordra detta till rätt person eller meddela avsändaren att numret är ändrat.

Det är samma sak som om någon flyttat, glömt adressändrat och sen fått viktiga brev till gamla adressen.

Så du får kontakta ditt telefonbolag direkt imorgon och reda ut detta.

Hahaha. Jag har bara lösa nummer.
Citera
2024-04-19, 19:57
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ollahenne
Hmmm ok.
Hur får de tag i folks nummer? Mitt nummer är helt nytt och finns inte på nätet eller i några register. Skickar de bara ut på måfå och hoppas på det bästa? Att något stolpskott ska klicka på länken?

Och hur vanligt är detta egentligen? Denna form av bedrägeri?

De använder mjukvara som kan skicka ut automatiskt. Sedan så är det ju så att nummer återanvänds så det kan mycket väl vara så att någon tidigare har registrerat det numret någonstans.

Själva typen av bedrägeri är extremt vanligt. Sedan så skiljer det sig åt exakt vad som står i smset.
Citera
2024-04-19, 19:58
  #7
Medlem
Revejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ollahenne
Hahaha. Jag har bara lösa nummer.
Vad betyder detta?
Det måste finnas ett telebolag.
Citera
2024-04-19, 20:02
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Revej
Men vänta lite nu. Det nummer du har kan väl ha tillhörr någon annan tidigare.
Då har du en skyldighet att vidarebefordra detta till rätt person eller meddela avsändaren att numret är ändrat.

Det är samma sak som om någon flyttat, glömt adressändrat och sen fått viktiga brev till gamla adressen.

Så du får kontakta ditt telefonbolag direkt imorgon och reda ut detta.

Varför skulle det vara TS ansvar? Det är ju upp till den som har registrerat sig.
Det är inte heller säkert att det går att svara på smset (och skulle han kunna göra det så är bara det en röd flagga.

Dessutom vad ska telefonbolaget göra? Det är knappast så att de vet var kunden har varit registrerad på för sidor och jag tror knappast de kommer skicka vidare några meddelanden.
Citera
2024-04-19, 20:05
  #9
Medlem
Revejs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nullheap
Varför skulle det vara TS ansvar? Det är ju upp till den som har registrerat sig.
Det är inte heller säkert att det går att svara på smset (och skulle han kunna göra det så är bara det en röd flagga.

Dessutom vad ska telefonbolaget göra? Det är knappast så att de vet var kunden har varit registrerad på för sidor och jag tror knappast de kommer skicka vidare några meddelanden.
Jag har skrivit varför i texten men här kommer det igen.. 🥱
Citat:
Ursprungligen postat av Två minuter sen
Det är samma sak som om någon flyttat, glömt adressändrat och sen fått viktiga brev till gamla adressen.meddelanden.
Telebolaget ska söka vem som tidigare haft numret så TS kan söka denna person. Kunduppgifter bör vara bevarade 2 månader ok.
__________________
Senast redigerad av Revej 2024-04-19 kl. 20:07.
Citera
2024-04-19, 20:12
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Revej
Men vänta lite nu. Det nummer du har kan väl ha tillhörr någon annan tidigare.
Då har du en skyldighet att vidarebefordra detta till rätt person eller meddela avsändaren att numret är ändrat.

Haha! Det var bland det dummaste jag har läst! Nej, man har ingen skyldighet att göra något av detta.
Citera
2024-04-19, 20:20
  #11
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ollahenne
Hahaha. Jag har bara lösa nummer.

Oavsett hur hårt ditt nummer sitter fast så har det med stor sannolikhet tillhört någon annan tidigare.

Det där med "mitt nummer är helt nytt" är ju bara dumheter, det måste du väl ändå inse?
Citera
2024-04-19, 20:21
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Revej
Jag har skrivit varför i texten men här kommer det igen.. 🥱Telebolaget ska söka vem som tidigare haft numret så TS kan söka denna person. Kunduppgifter bör vara bevarade 2 månader ok.

Du har endast skyldighet att skriva "utflyttad" och sedan posta brevet.

Problemet är att det är personuppgifter eftersom de kan identifiera en specifik person det är inte bara för företag att lämna ut dessa uppgifter.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback