Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-04-20, 14:23
  #1
Avstängd
Fabianzzos avatar
Nu säger jag iofs mest "blaskan" och "morgonblaskan", men jag menar sydis, alltså Sydsvenskan om jag säger "morgontidningen", och Aftonbladet eller ETC om jag säger "tidningen". Förr var det Metro jag syftade på när jag sade vardera ord... Vilka tidningar menar du när du säger vardera ord?
__________________
Senast redigerad av Fabianzzo 2024-04-20 kl. 14:26.
Citera
2024-04-20, 14:30
  #2
Medlem
Herr.Dittlings avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fabianzzo
Nu säger jag iofs mest "blaskan" och "morgonblaskan", men jag menar sydis, alltså Sydsvenskan om jag säger "morgontidningen", och Aftonbladet eller ETC om jag säger "tidningen". Förr var det Metro jag syftade på när jag sade vardera ord... Vilka tidningar menar du när du säger vardera ord?
Blaskan trodde jag bara användes i Kalle Anka.

DN (Dagens Nyheter) har jag jag alltid förknippat med ordet tidning.
Citera
2024-04-20, 14:33
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fabianzzo
Nu säger jag iofs mest "blaskan" och "morgonblaskan", men jag menar sydis, alltså Sydsvenskan om jag säger "morgontidningen", och Aftonbladet eller ETC om jag säger "tidningen". Förr var det Metro jag syftade på när jag sade vardera ord... Vilka tidningar menar du när du säger vardera ord?

Jag skulle säga att Aftonbladet kvalar in på samtliga. Inte för att jag är förtjust i den på nåt vis men det är liksom dom som är snabbast med nyheter för det mesta IMO. Lokaltidningen skulle jag dock säga är mest morgontidning.
Citera
2024-04-20, 14:35
  #4
Medlem
Det beror på var i landet jag befinner mig just för stunden, och/eller vad jag har framför mig, eller vad den jag samtalar med har för preferenser....
Citera
2024-04-20, 14:38
  #5
Medlem
CuteTwink-I-wass avatar
Uppvuxen med flera tidigare så alltid definierat vilken dvs GP, Arbetet, GT aldrig använt uttrycket tidningen.
Citera
2024-04-20, 14:41
  #6
Medlem
Lokaltidningen där jag befinner mig.
In sakta krympande del som bor i Stockholm tror att DN och SvD är rikstidningar fortsatt.

Expressen och Aftonbladet kallar jag f d aftontidningar om det är något intressant i annat fall är det
"jag läste på tabloidens hemsida att....".
Citera
2024-04-20, 14:46
  #7
Medlem
Nu är det DN eller SVD. När jag var barn så var det Smålandsposten, den anrika tidningen från Växjö. Jag är uppvuxen med Smålandsposten och med facktidningen metallarbetaren.
Citera
2024-04-20, 14:52
  #8
Avstängd
Fabianzzos avatar
felpost
Citera
2024-04-20, 16:34
  #9
Avstängd
Fabianzzos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Herr.Dittling
Blaskan trodde jag bara användes i Kalle Anka.

DN (Dagens Nyheter) har jag jag alltid förknippat med ordet tidning.
Haha, nädå! Har kanske ärvt uttrycket därifrån, säger alltid blaskan!
Citera
2024-04-20, 18:47
  #10
Medlem
Kämpendahls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fabianzzo
Nu säger jag iofs mest "blaskan" och "morgonblaskan", men jag menar sydis, alltså Sydsvenskan om jag säger "morgontidningen", och Aftonbladet eller ETC om jag säger "tidningen". Förr var det Metro jag syftade på när jag sade vardera ord... Vilka tidningar menar du när du säger vardera ord?
Jag brukar kort och gott säga "lokaltidning" om det som förr brukade kallas för morgontidningen, t.ex. "jag läste i min lokaltidning att....". Pratar jag med någon kompis på samma ort där vi bor kan jag säga "tidningen" eller "SN" som är förkortningen för tidningens namn. "Kvällspressen" brukar jag fortfarande säga om Expressen och Aftonbladet.
Citera
2024-04-20, 21:31
  #11
Medlem
Dangerous_Minds avatar
Då jag läser såväl Svenska Dagbladet som lokala Upsala Nya Tidning och Omni, som ju hämtar artiklar från allehanda tidningar, och även en del i Dagens Nyheter och andra tidningar, svenska som utländska, specificerar jag oftast vilken tidning jag refererar till. Dock kan det hända att jag omnämner just UNT som "tidningen" i samtal med någon som enbart läser den.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback