Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-04-20, 15:17
  #1
Medlem
BarnsligaBengts avatar
Jag är inte helt insatt i alla turer kring detta. Länninge har gjort ett tidsschema, men det kan tydligen tolkas åt både det ena och det andra hållet om man får tro flertalet skribenter. Det finns också många som ifrågasätter själva underlaget eftersom de själva kontrollsprungit sträckorna och inte finner att de matchar Länninges antaganden särskilt väl.

Länninges tidsschema kanske varken säger bu eller bä alltså? För att låna ett KP-uttryck från presskonferensen.

Spontant ligger det väl nära till hands att anta att det var GM, om det inte finns särskilda skäl att misstro detta. En man vars ytterplagg matchar många signalement och som uppträder uppenbart jagat. Vänder sig om flera gånger. Fipplar med något väskliknande. Om han var vittne och fruktade för sitt liv borde han väl inte ödsla energi på att ordna med väskan?

Eller är det tänkbart att mannen var ett vittne som stått uppe vid trappkrönet, uppfattat skottlossning från Sveavägen och observerat GM kommande springandes mot honom? Därav hastig flykt?

Fast då undrar man väl varför detta centrala vittne aldrig trätt fram. Visst, det har föreslagits att det var en knarklangare och att det var därför han inte ville bli inblandad. Och det kan väl inte uteslutas, men det känns mer som ett försök att blanda bort denna person från leken. Och jag vet inte om det stämmer tidsmässigt med YN/AZ-observationen av honom.

Så vad tror ni?

Försök gärna frikoppla er analys från önskat utfall i förhållande till er favorit-GM. Det har åtminstone jag försökt göra
Citera
2024-04-21, 22:44
  #2
Medlem
Ograsts avatar
Jag är inte den mest insatte men den officiella utredningen har väl typ alltid utgått ifrån att mannen som YN ser är GM? Andra menar att så inte är fallet.
Citera
2024-04-22, 16:04
  #3
Medlem
MOPspanarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BarnsligaBengt
Jag är inte helt insatt i alla turer kring detta. Länninge har gjort ett tidsschema, men det kan tydligen tolkas åt både det ena och det andra hållet om man får tro flertalet skribenter. Det finns också många som ifrågasätter själva underlaget eftersom de själva kontrollsprungit sträckorna och inte finner att de matchar Länninges antaganden särskilt väl.

Länninges tidsschema kanske varken säger bu eller bä alltså? För att låna ett KP-uttryck från presskonferensen.

Spontant ligger det väl nära till hands att anta att det var GM, om det inte finns särskilda skäl att misstro detta. En man vars ytterplagg matchar många signalement och som uppträder uppenbart jagat. Vänder sig om flera gånger. Fipplar med något väskliknande. Om han var vittne och fruktade för sitt liv borde han väl inte ödsla energi på att ordna med väskan?

Eller är det tänkbart att mannen var ett vittne som stått uppe vid trappkrönet, uppfattat skottlossning från Sveavägen och observerat GM kommande springandes mot honom? Därav hastig flykt?

Fast då undrar man väl varför detta centrala vittne aldrig trätt fram. Visst, det har föreslagits att det var en knarklangare och att det var därför han inte ville bli inblandad. Och det kan väl inte uteslutas, men det känns mer som ett försök att blanda bort denna person från leken. Och jag vet inte om det stämmer tidsmässigt med YN/AZ-observationen av honom.

Så vad tror ni?

Försök gärna frikoppla er analys från önskat utfall i förhållande till er favorit-GM. Det har åtminstone jag försökt göra

Jag har gjort några försök att räkna på detta och kommit fram till att det inte finns något 100%-igt svar.
Det finns lite utrymme för att GM skulle kunna ha tagit en annan väg.
Ex. norr ut eller söder ut på Malmskillnadsgatan, men kanske även DB-gata ned innan YN/AZ kommer ut från Johannesgatan.

Allt handlar om hur länge LJ väntar (efter att mannen/GM lämnat trappkrönet) och med vilken fart han tar sig upp för trappen, innan han möter YN/AZ där.
Citera
2024-04-24, 16:10
  #4
Medlem
I-van-Toers avatar
Frågan få ställer sig är om GM på Tunnelgatan, som lunkade/sprang åtminstone till Luntmakargatan, gjorde det i en snabbare takt/i ett snabbare tempo än mannen som YN såg springa på David Bagares Gata? Tilläggas kan att mannen på DBG hade lite nedförsbacke. En annan fråga är hur snabbt uppfattade LJ att hans man sprang uppför trappan? Är det två olika personer eller t o m tre olika personer? Logiskt sett borde orken tryta ju längre man springer och speciellt om man har sprungit i trappor på vägen. Det verkar ju som om mannen på Tunnelgatan har haft ett lägre tempo än mannen på DBG. Det skulle då betyda att han ökat takten senare, vilket då blir lite märkligt.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback