Jag är inte helt insatt i alla turer kring detta. Länninge har gjort ett tidsschema, men det kan tydligen tolkas åt både det ena och det andra hållet om man får tro flertalet skribenter. Det finns också många som ifrågasätter själva underlaget eftersom de själva kontrollsprungit sträckorna och inte finner att de matchar Länninges antaganden särskilt väl.
Länninges tidsschema kanske varken säger bu eller bä alltså? För att låna ett KP-uttryck från presskonferensen.
Spontant ligger det väl nära till hands att anta att det var GM, om det inte finns särskilda skäl att misstro detta. En man vars ytterplagg matchar många signalement och som uppträder uppenbart jagat. Vänder sig om flera gånger. Fipplar med något väskliknande. Om han var vittne och fruktade för sitt liv borde han väl inte ödsla energi på att ordna med väskan?
Eller är det tänkbart att mannen var ett vittne som stått uppe vid trappkrönet, uppfattat skottlossning från Sveavägen och observerat GM kommande springandes mot honom? Därav hastig flykt?
Fast då undrar man väl varför detta centrala vittne aldrig trätt fram. Visst, det har föreslagits att det var en knarklangare och att det var därför han inte ville bli inblandad. Och det kan väl inte uteslutas, men det känns mer som ett försök att blanda bort denna person från leken. Och jag vet inte om det stämmer tidsmässigt med YN/AZ-observationen av honom.
Så vad tror ni?
Försök gärna frikoppla er analys från önskat utfall i förhållande till er favorit-GM. Det har åtminstone jag försökt göra