Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-04-20, 23:59
  #1
Medlem
Nihennas avatar
Detta kanske inte alls stämmer, men det är så som jag har tolkat användningen av de olika stavningarna.

Varför har "himlen" blivit det som vi ser när vi tittar uppåt, medan "himmelen" är dit som alla kristna åker om de skött sig? Även fast det sistnämnda är mer en spirituell idé så pekar ju många kristna upp i skyn när de pratar om himmelen om de vill till när de dör, så någon koppling finns det ju ändå, språkligt.
Citera
2024-04-21, 00:05
  #2
Avstängd
TredjeDikets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nihenna
Detta kanske inte alls stämmer, men det är så som jag har tolkat användningen av de olika stavningarna.

Varför har "himlen" blivit det som vi ser när vi tittar uppåt, medan "himmelen" är dit som alla kristna åker om de skött sig? Även fast det sistnämnda är mer en spirituell idé så pekar ju många kristna upp i skyn när de pratar om himmelen om de vill till när de dör, så någon koppling finns det ju ändå, språkligt.
Himmelen är en abstraktion och himlen är en fysisk verklighet.
Citera
2024-04-21, 03:34
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TredjeDiket
Himmelen är en abstraktion och himlen är en fysisk verklighet.
Fast jag har hört båda benämnas på båda sätt. Vet inte om det är rätt.
Citera
2024-04-21, 04:35
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av korvenorven
Fast jag har hört båda benämnas på båda sätt. Vet inte om det är rätt.
Det är inte språkligt rätt.
Citera
2024-04-21, 06:50
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SorgsenNationalist
Det är inte språkligt rätt.
OK.
Citera
2024-04-21, 07:05
  #6
Medlem
Glostrups avatar
Himmelen är en äldre form av det mer moderna himlen.

https://svenska.se/saol/?sok=himmelen
Citera
2024-04-21, 07:40
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nihenna
Detta kanske inte alls stämmer, men det är så som jag har tolkat användningen av de olika stavningarna.

Varför har "himlen" blivit det som vi ser när vi tittar uppåt, medan "himmelen" är dit som alla kristna åker om de skött sig? Även fast det sistnämnda är mer en spirituell idé så pekar ju många kristna upp i skyn när de pratar om himmelen om de vill till när de dör, så någon koppling finns det ju ändå, språkligt.
Himlen är det språkligt korrekta idag. Himmelen är en form som finns kvar framför allt i södra Sverige. Det är en äldre form av ordet, vi har den kvar i t.ex Staffansvisan ” Ingen dager synes än,
stjärnorna på himmelen, de blänka”.
Det är roligt att äldre former av våra ord hänger kvar, det gör vårt språk rikare.
Citera
2024-04-21, 14:25
  #8
Medlem
HerrGickhans avatar
Det är två olika stavningar för samma sak:
SAOL - himlen hellre än himmelen

https://svenska.se/saol/?sok=himmel
TS innehåller således bara ett subjektivt, men felaktigt, påstående.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback