Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2024-04-22, 19:39
  #1
Medlem
USAs statsskuld är nu på hisnande 34 biljoner dollar: https://www.pgpf.org/national-debt-clock

Detta motsvarar 103 000 dollar per amerikan eller 266 000 dollar per skattebetalare. Ett annat mått är att skulden nått 122 % av BNP.

Jag tycker det är uppenbart att deras skuldsättning är på helt ohållbara nivåer, speciellt med tanke på att situationen snarare förvärras än förbättras med tiden. Förra året betalades för första gången över en biljon dollar i räntor på dessa skulder.

2023 var federala regeringens intäkter (mest skatter) på 16,5 % av BNP. Samtidigt var utgifterna (inklusive räntor på statsskulden) 24 % av BNP. USA behöver alltså höja skatterna med 50 % eller skära bort 30 % av utgifterna för att få en budget som är i balans. Några år runt millenieskiftet visade deras budget faktiskt lite överskott, men sedan dess har det gått stadigt utför. Extra dystert var det under covid, med alla stimulanspaket i kombination med minskade skatteintäkter.

Diskussion: Kan USA få ordning på sin budget? Hur skulle det gå till?

Vad händer om USAs statsskuld skenar bortom kontroll och USA tvingas ställa in betalningarna på sina skulder? Detta skulle ju utan tvekan få enorma följdverkningar i hela världen. Till att börja med gissar jag att våra pensioner skulle krympa till ingenting. Räntor i hela världen skulle troligen skena. Ja, detta vore en ekonomisk härdsmälta som världen aldrig skådat. Ingen kan så klart veta exakt vad som kommer hända. Men jag tror att vi förr eller senare kommer bli varse.

Minns ni kris- och undergångsstämningen när Grekland höll på att gå i konkurs runt 2009? Ett litet skitland som Grekland alltså. Tänk när samma sak händer USA Grekland hade (har?) en statsskuld på runt 170 % av BNP. Det dröjer inte allt för många år innan USA är där. Nu är ju USA i en särställning, så de kan säkert lyckas lura världen lite längre att de har situationen under kontroll, men så småningom havererar även de.
Citera
2024-04-22, 19:42
  #2
Medlem
Crabbofixs avatar
Vilka har dom lånat av?
Citera
2024-04-22, 19:45
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Crabbofix
Vilka har dom lånat av?

Relevant fråga. Jag har inte 100 koll, men fattar som att en hel del är från utlandet. Mycket från Kina. Gissar att även våra egna pensionsförvaltare har en del amerikanska statsobligationer.

Men mycket verkar också vara inhemskt. Diverse amerikanska banker och kapitalförvaltare.
Citera
2024-04-22, 19:47
  #4
Medlem
Crabbofixs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HundenHansson
Relevant fråga. Jag har inte 100 koll, men fattar som att en hel del är från utlandet. Mycket från Kina. Gissar att även våra egna pensionsförvaltare har en del amerikanska statsobligationer.

Men mycket verkar också vara inhemskt. Diverse amerikanska banker och kapitalförvaltare.

Ja jag begriper inte sånt som statsskulder, länder säger att det går bra för dom och så är dom skyldiga en massa pengar.

Ibland verkar det som alla är skyldiga någon.
Citera
2024-04-22, 19:55
  #5
Medlem
Dumdrygs avatar
Därför kommer de starta krig med Ryssland för att få en ursäkt att ställa in betalningarna och defaulta på hela skulden.
Citera
2024-04-22, 20:05
  #6
Medlem
Poteters avatar
Senast för 2 dagar sedan skänkte USA bort 1 biljon kronor (1000 miljarder) till Ukraina och Israel!
Sug på det!
https://www.reuters.com/world/us/us-...ge-2024-04-20/

Obs
En miljard heter billion i USA
Talet 1 000 000 000 000 heter biljon på svenska men trillion i USA
https://it-ord.idg.se/ord/langa-skalan/
Citera
2024-04-22, 20:06
  #7
Medlem
Ja och nu ska det tydligen skickas än mer miljarder $ till Ukraina av lånade pengar; vansinnigt.
Citera
2024-04-22, 20:24
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chipmonk
Ja och nu ska det tydligen skickas än mer miljarder $ till Ukraina av lånade pengar; vansinnigt.

Allt för att amerikanska krigsföretag och wall-enberg osv ska bli rikare på att sälja vapen för skattepengar.
Citera
2024-04-22, 20:25
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Poteter
Senast för 2 dagar sedan skänkte USA bort 1 biljon kronor (1000 miljarder) till Ukraina och Israel!
Sug på det!
https://www.reuters.com/world/us/us-...ge-2024-04-20/

Obs
En miljard heter billion i USA
Talet 1 000 000 000 000 heter biljon på svenska men trillion i USA
https://it-ord.idg.se/ord/langa-skalan/

Precis. Stödet till Ukraina kan jag i och för sig sympatisera med, men det är en egen diskussion tycker jag. Håller dock med om att USA borde skära ner på sina militärutgifter.

Stödpaketet på nästan 100 miljarder dollar (varav inte allt till Ukraina) är förvisso en gigantisk summa, men motsvarar ungefär vad amerikanska staten spenderar på 10 dagar i normala fall (om jag lyckas hålla alla biljoner och miljarder rätt i skallen). Det kommer synas som ett litet hopp i deras ständigt uppåtgående kurva.
Citera
2024-04-22, 20:55
  #10
Medlem
Psykonaut-s avatar
Too big to fail är när stater hjälper banker att överleva då det annars hotar hela det ekonomiska systemet.
https://en.wikipedia.org/wiki/Too_big_to_fail

USA är en för stor spelare och hela rådande ekonomiska system är skapat för brittiska och amerikanska intressen 1944. Hittade en länk till en artikel som berättar mer detaljerat vad som hände 1971. Ni får själva lära er om nationalekonomi om ni är intresserade. Jag pekar bara var infon finns.

I slutet på 1960-talet börja ändå dollarns växelkurs att flyta vilket ledde till att president Richard Nixon år 1971 sade upp alla garantier för dollarn då riskerna börja bli för stora. Det gjorde att dollarn blev så kallade fiat pengar med flytande kurs. Samtidigt så var det flera andra valutor som också blev flytande. Dock har dollar genom åren haft ett bestående värde gentemot andra valutor vilket har lett till att dollarn anses vara en trygg valuta och därmed fortfarande är den valuta som främst används som reservvaluta av de flesta länderna.
https://dollar.nu/bretton-woods-guldmyntfot
Kortfattat, USA kan pressa dollarsedlar som de gör utan att falla, inte ens Kina vill utmana dollars position då de har investerat mycket av sina vinster till att ge lån just till USA.

De som hela tider ropar att USA kommer att krascha har inte fattat något, då de utgår från Mises och Bitcoin-flummare, fast bitcoin fluktuerar värre än allt annat fast den har sin blockchain mining som ska likt guldet vara bättre som ett argument mot dollar.

Institutioner skapade av Bretton Woods, IMF, världsbanken etc är konstruerade för amerikanska intressen och dollarn som handelsvaluta och valutareserv i deras korgar, vilket skyddar dess värde oavsett statsskuldens ständigt ökade storlek.

Det är en manipulation som justeras hela tiden, jag har hört detta som i topic nu sedan finanskrisen 2008 och allt rullar ändå på som vanligt, fundera på varför och ta till er vad jag nyss skrivit. jag kan inte ge er mer i ett litet inlägg, det krävs eget engagemang om man är intresserad av detta stora ämne ni har gett er in på att ha åsikter om.

https://en.wikipedia.org/wiki/Gold_standard
__________________
Senast redigerad av Psykonaut- 2024-04-22 kl. 20:57.
Citera
2024-04-22, 21:11
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Chipmonk
Ja och nu ska det tydligen skickas än mer miljarder $ till Ukraina av lånade pengar; vansinnigt.
Det rör ju sig bara om "andra människors pengar", so what?

/OT
Det som gör det hållbart är nog att de har "våldsmonopol" och kan ta vad de behöver vilken dag som helst.
Citera
2024-04-22, 21:25
  #12
Moderator
GreffueAnthoniuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HundenHansson
Diskussion: Kan USA få ordning på sin budget? Hur skulle det gå till?

Vad var nu USA? Nånting typ Jugoslavien eller Sovjetunionen?

USA får ordning på sin budget genom att upphöra att existera. Plötsligt en dag...

Kentucky, Idaho och Wyoming kommer inte att erkänna att de är skyldiga en röd nickel när de gjort sig/blivit självständiga. Inte nån annan av de som nu är delstater i USA heller. USA:s skulder kommer att upplösas i intet.

Men världshandeln kommer förstås att kollapsa om under en övergångsperiod enbart fysiskt guld accepteras som betalning.

Kina håller ganska mycket i amerikanska statspapper, men de senaste åren har de aktivt köpt upp fysiskt guld. Men de kommer ändå att drabbas hårt av en kollaps för världshandeln.

Sverige kommer att klara en kollaps för världshandeln bra för vi har stora beredskapslager och är i princip självförsörjande på livsmed... Nä, inte precis... Det var just detta... Tänkte inte på det...
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback