Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-04-23, 16:36
Medlem
UncleUrbans avatar
Köpte en Macbook Air M2 från Apples hemsida. Den såg ut att vara inplastad och orörd. När jag öppnade locket visas en ikon med ett tomt batteri som visar att jag måste ladda den för att fortsätta. Dock fanns det ju tillräckligt med batteri för att visa detta på skärmen, så helt död var den ju inte. Men när jag kollar unboxing-videor så verkar det som att alla MB levereras med ett delvis laddat batteri och ingen ombeds koppla in laddare det första de gör.

Ett litiumjonbatteri bör inte vara urladdat en längre tid. Enligt programmet coconutBattery är batteriet tillverkat 23 September 2023. Så i 6 månader har den alltså legat på lager. Nu är jag orolig att batteriprestandan har tagit skada. Bör jag lämna tillbaka den, eller tror ni att det är lugnt?
Citera
2024-04-23, 17:30
Medlem
Kantarellgudens avatar
I och med att datorn kostar en njure så ska du självklart byta in den till en ny.
Citera
2024-04-23, 18:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UncleUrban
Köpte en Macbook Air M2 från Apples hemsida. Den såg ut att vara inplastad och orörd. När jag öppnade locket visas en ikon med ett tomt batteri som visar att jag måste ladda den för att fortsätta. Dock fanns det ju tillräckligt med batteri för att visa detta på skärmen, så helt död var den ju inte. Men när jag kollar unboxing-videor så verkar det som att alla MB levereras med ett delvis laddat batteri och ingen ombeds koppla in laddare det första de gör.

Ett litiumjonbatteri bör inte vara urladdat en längre tid. Enligt programmet coconutBattery är batteriet tillverkat 23 September 2023. Så i 6 månader har den alltså legat på lager. Nu är jag orolig att batteriprestandan har tagit skada. Bör jag lämna tillbaka den, eller tror ni att det är lugnt?

Tror inte det är nån fara, men jag råder dig att kontakta Apple Support och förklara saken för dem så det blir registrerat i tillfälle senare problem uppstår. Dessutom kanske de bestämmer sig för ett byte av enheten
Citera
2024-04-23, 19:16
Medlem
BeneathTheSurfaces avatar
Permanent batteriskada täcks av garanti. Apple har sedan många år haft policy att ett batteri som är under 80% hälsa och har under 1000 laddcyklar på ett år byts gratis, 1000 laddcyklar är mängder för den delen.
Citera
2024-04-24, 11:04
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av UncleUrban

Pga regler så får inte batteriet innehålla mer än en viss mängd energi under transport. Därför måste man alltid ladda dem när de är nya. Det är ingen risk för degradering av batteriet när det är nytt, men det måste laddas ungefär 10 gånger innan man får full kapacitet, och första laddningen måste vara relativt lång eftersom batteriet också behöver utjämnas då cellerna har olika laddning när de är nya.

Vid laddning är det viktigt att batteriet inte blir varmt så det är bra att ha datorn på en kylplatta eller kallt underlag.
Citera
2024-04-24, 22:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Megaforce
Pga regler så får inte batteriet innehålla mer än en viss mängd energi under transport. Därför måste man alltid ladda dem när de är nya. Det är ingen risk för degradering av batteriet när det är nytt, men det måste laddas ungefär 10 gånger innan man får full kapacitet, och första laddningen måste vara relativt lång eftersom batteriet också behöver utjämnas då cellerna har olika laddning när de är nya.

Vid laddning är det viktigt att batteriet inte blir varmt så det är bra att ha datorn på en kylplatta eller kallt underlag.

Finns föga anledning att krångla med kylplatta etc då det är temperaturövervakning på batteriet så laddningen styrs intelligent så att batteriet inte blir för varmt.

Samma sak med första laddningen, laddningen styrs intelligent konstant och det enda man egentligen kan göra är att aktivera adaptiv laddning som sen på olika sätt ser till att batteriets livslängd behålls så bra som möjligt.

Visst kan man börja mickla med allehanda trix med laddningen etc, men det kostar nog mer i bök än att det betalar sig
Citera
2024-04-25, 10:11
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Finns föga anledning att krångla med kylplatta etc då det är temperaturövervakning på batteriet så laddningen styrs intelligent så att batteriet inte blir för varmt.

Samma sak med första laddningen, laddningen styrs intelligent konstant och det enda man egentligen kan göra är att aktivera adaptiv laddning som sen på olika sätt ser till att batteriets livslängd behålls så bra som möjligt.

Visst kan man börja mickla med allehanda trix med laddningen etc, men det kostar nog mer i bök än att det betalar sig

Tyvärr är det många datorer som saknar temperaturövervakning av laddningen vilket kan göra att laddningen sker med för hög batteritemperatur. Detta förkortar batterilivslängden rejält.
Citera
2024-04-25, 15:25
Medlem
BeneathTheSurfaces avatar
Citat:
Tyvärr är det många datorer som saknar temperaturövervakning av laddningen vilket kan göra att laddningen sker med för hög batteritemperatur. Detta förkortar batterilivslängden rejält.

Det gäller generellt inte datorer tillverkade de senaste 20 åren och definitivt inte någon Mac.

Man ska inte hålla på med kylplattor och annat skit heller om man inte alltid använder datorn på detta eftersom det däremot kan ställa till det rejält med adaptiv kylning.
Citera
2024-04-26, 13:45
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BeneathTheSurface
Det gäller generellt inte datorer tillverkade de senaste 20 åren och definitivt inte någon Mac.

Man ska inte hålla på med kylplattor och annat skit heller om man inte alltid använder datorn på detta eftersom det däremot kan ställa till det rejält med adaptiv kylning.

Inte alls, vi har värmeledande underlägg på våra arbetsplatser vilket inte är riktigt samma som kylplattor, men gör så att bärbara maskiner inte värms upp av egenvärmen. Dock är macar inte så vanliga.
Citera
2024-04-27, 16:59
Medlem
roleones avatar
Citat:
Inte alls, vi har värmeledande underlägg på våra arbetsplatser vilket inte är riktigt samma som kylplattor, men gör så att bärbara maskiner inte värms upp av egenvärmen. Dock är macar inte så vanliga.

Men varför bemödar du dig att kommentera i en tråd som handlar om en macbook, för att sen referera till vad ni gör på en arbetsplats där ni inte ens använder macbooks? Det spelar ingen roll för tråden hur det fungerar med en random sopig corporate-pc. Macen har mycket riktigt adaptiv laddning och då är inte kylunderlägg särskilt vettigt.

Särskilt inte med en M2 som i princip inte alstrar någon värme alls, ens under maxlast.

Till TS:
Du behöver inte göra något särskilt alls. Registrera en ticket på supporten så du får något att referera tillbaka till. Ladda sen batteriet fullt under ett halvt dygn eller så, och kontrollera sedan batterihälsan i MacOS. Är den 100%, skit i det. Är den lägre, reklamera.
Citera
2024-04-28, 18:36
Medlem
Det är lugnt ladda batteriet bara
Citera
2024-04-29, 11:33
Medlem
Problemet här är att du inte vet hur länge den har varit urladdat samt vilken temperatur den har utsatts för.

Jag hade absolut bytt det.
Litium batterier mår inte bra av att vara urladdade för länge, de mår inte heller bra att vara fulladdade hela tiden heller.
Det är därför när man får nya enheter de är laddade till ungefär 60% - det kallas för storage charge. Då kan man förvara dem en längre tid.

Du bör märka av ganska snabbt att du har sämre kapacitet på batteriet. Ju längre du går med det desto större chans blir det att Apple kanske nekar dig ett garantibatteri för att de skyller på att det är du själv som misshandlat batteriet.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in