2025-01-13, 09:31
Medlem
Vet man orsaken till hans gärning?

Vad avr motivet?

Blev han arg på barnen eller orkade han inte vara pappa mer? Eller trodde han att han kunde få ut livsförsäkring eler så?
Citera
2025-01-13, 10:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GulligtDjur
Nej precis, jag lyssnade på rättgången nu och han låter liksom "normal". Men hur är det inte psyksjukt att mörda sina egna barn som hämnd på sin frun. Jag förstår liksom inte definitionen av psyksjuk..

Jag kan vara ute och cykla lite lätt, men tror att det i rättsliga och medicinska sammanhang kan vara så att man tittar på det ur lite olika vinklar. Självklart är det psyksjukt att mörda sina barn, hur det är går till och varför. Men rätten är ju intresserad av att veta om man visste vad man gjorde vid tillfället, huruvida man kunde kontrollera sina handlingar eller ej, dvs ett akut tillstånd.

Någon som "bara" är deprimerad, är ju ur sjukvårdens perspektiv också "psyksjuk", efter som psyket är sjukt, låter logiskt kanske. Men ur rättens perspektiv kan det ju vara så att man visst visste vad man gjorde, vad det skulle få för följder, och att man kunde kontrollera sina handlingar.

Någon juridisk expert får gärna rätta mig vid felaktigheter, detta är hur jag tror att det ligger till.
Citera
2025-01-13, 17:00
Medlem
Matamatas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dukater
Vet man orsaken till hans gärning?

Vad avr motivet?

Blev han arg på barnen eller orkade han inte vara pappa mer? Eller trodde han att han kunde få ut livsförsäkring eler så?
Han ville själv dö, och trodde att barnen inte skulle klara sig utan honom. De skulle växa upp och bli knarkare och prostituerade.
Citera
2025-01-13, 17:20
Medlem
Riktig idiot blir så arg hoppas han brinner i helvetet
Citera
2025-01-13, 17:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Xavian
Sicken jävla fegis. Han klarade av att mörda sina barn. Fanns inga spärrar som hindrade honom då. Men att begå självmord var alldeles för svårt för stackarn. Transor hör hemma på mentalsjukhus. Det slutar ofta med att dom tar livet av sig, eller dödar andra. Släpp barnmördaren lös bland de andra fångarna så att dom kan slå hjäl honom medans vakterna tittar bort.
Helt jävla rätt ursäkta mitt ordspråk
Citera
2025-01-13, 18:52
Medlem
Man mår illa av att lyssna på beskrivningarna av barnens sista stund i livet.
Citera
2025-01-13, 18:54
Medlem
Venators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dirtysven
Jag kan vara ute och cykla lite lätt, men tror att det i rättsliga och medicinska sammanhang kan vara så att man tittar på det ur lite olika vinklar. Självklart är det psyksjukt att mörda sina barn, hur det är går till och varför. Men rätten är ju intresserad av att veta om man visste vad man gjorde vid tillfället, huruvida man kunde kontrollera sina handlingar eller ej, dvs ett akut tillstånd.

Någon som "bara" är deprimerad, är ju ur sjukvårdens perspektiv också "psyksjuk", efter som psyket är sjukt, låter logiskt kanske. Men ur rättens perspektiv kan det ju vara så att man visst visste vad man gjorde, vad det skulle få för följder, och att man kunde kontrollera sina handlingar.

Någon juridisk expert får gärna rätta mig vid felaktigheter, detta är hur jag tror att det ligger till.

Edit: Ja, det är så jag också förstått skillnaden mellan den juridiska och den psykiatriska användningen av av begreppet psykisk störning.

Det hade varit intressant att läsa vad advokaten tog upp i sin överklagan. Min gissning är att de vill ha en fördjupad diskussion just om psykisk störning. Det är intressant att media vad jag sett inte rapporterade något från tingsrätten och framför allt inte från just den diskussionen som advokaten meddelat i förväg skulle tas upp. Var allt bakom stängda dörrar?

Är det någon som vet om det är samma målnummer i hovrätten?
Citera
2025-01-13, 19:56
Medlem
The-9s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av psykadelikatessen
Vill också veta,
Och vart finns källa på att han var transsexuell?

Kanske sent men han säger det själv här exempelvis;
https://www.youtube.com/watch?v=MBLgDXVFz0k
Citera
2025-01-13, 22:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Venator
Edit: Ja, det är så jag också förstått skillnaden mellan den juridiska och den psykiatriska användningen av av begreppet psykisk störning.

Det hade varit intressant att läsa vad advokaten tog upp i sin överklagan. Min gissning är att de vill ha en fördjupad diskussion just om psykisk störning. Det är intressant att media vad jag sett inte rapporterade något från tingsrätten och framför allt inte från just den diskussionen som advokaten meddelat i förväg skulle tas upp. Var allt bakom stängda dörrar?

Är det någon som vet om det är samma målnummer i hovrätten?

Min uppfattning är att många tilltalade, speciellt invandrade sådana (undrar varför???) yrkar på psykos, uppdiktad homosexualitet eller som i det här fallet - trans. Min personliga gissning är ju att de blir ”coachade” av sin advokat, för att slippa fängelse eller utvisning. Lite lustigt att tingsrätten därför yrkade på både livstid och utvisning, vad jag förstod? Får väl se vad hovrätten säger då..

Och det mesta under rättegången las väl under sekretess också, när det är ett känsligt ärende som rör barn. Sjukt är namnet. Och ut med skiten. Att det ens är en diskussion.
Citera
2025-01-13, 22:20
Medlem
Venators avatar
Citat:
Ursprungligen postat av dirtysven
Min uppfattning är att många tilltalade, speciellt invandrade sådana (undrar varför???) yrkar på psykos, uppdiktad homosexualitet eller som i det här fallet - trans. Min personliga gissning är ju att de blir ”coachade” av sin advokat, för att slippa fängelse eller utvisning. Lite lustigt att tingsrätten därför yrkade på både livstid och utvisning, vad jag förstod? Får väl se vad hovrätten säger då..

Och det mesta under rättegången las väl under sekretess också, när det är ett känsligt ärende som rör barn. Sjukt är namnet. Och ut med skiten. Att det ens är en diskussion.

Att han är trans är inte uppdiktat, det finns länkar till bild på honom i kvinnokläder i tråden. Men knäpp är han givetvis. Det betyder som sagt inte att han inte kan hållas ansvarig för sina gärningar.
Citera
2025-01-14, 01:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Matamata
Han ville själv dö, och trodde att barnen inte skulle klara sig utan honom. De skulle växa upp och bli knarkare och prostituerade.
Med fullaste respekt.

Det är vad han säger. Och förmodligen finns det väl ingen bevisning om hans motiv, om det bara det som sagts.

Han har ju trots allt inte dött och så har det väl inte kunnat bevisats om något självmordsförsök?
Citera
2025-01-17, 09:34
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GulligtDjur
Nej precis, jag lyssnade på rättgången nu och han låter liksom "normal". Men hur är det inte psyksjukt att mörda sina egna barn som hämnd på sin frun. Jag förstår liksom inte definitionen av psyksjuk..

”Psyksjuk” är ett hittepåord.
Att vara psykiskt störd innebär inte att man automatiskt kvalar in för rättspsykiatrisk vård.

”Allvarlig psykisk störning” är inte ett medicinskt begrepp utan är ett juridiskt begrepp som innebär möjlighet att dömas till rättspsykiatrisk vård istället för fängelse.

” De flesta som bedöms ha en allvarlig psykisk störning har psykotiska symtom med till exempel vanföreställningar, tankestörningar, hallucinationer eller förvirring. Det kan ibland också röra sig om personer med andra typer av psykisk störning med svår tvångsmässighet eller återkommande psykotiska episoder.

Den största gruppen som lider av allvarlig psykisk störning är de med symptom som ger psykotiska effekter där de lever i en egen tankevärld med vanföreställningar, tankestörningar och hallucinationer. De har till exempel psykossjukdomar som schizofreni och andra tillstånd med varaktiga psykotiska symptom.

En annan grupp är de med svåra depressioner som kanske är suicidala. I enstaka fall förekommer personlighetsstörningar med psykotiska symtom och tillstånd med svår tvångsmässighet. Det är vanligt att det har förekommit tidigare kontakter med allmänpsykiatrin. I enstaka fall kan det vara personer med svår hjärnskada, allvarlig demens eller svår utvecklingsstörning i kombination med psykosliknande symtom och nedsättning av den sociala funktionsnivån.”

Marianne Kristiansson, professor och överläkare i rättspsykiatri, Rättsmedicinalverket.

https://www.rmv.se/aktuellt/allvarlig-psykisk-storning/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in