Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2024-04-24, 20:33
  #1
Medlem
Hej


Obs : Dehär är endast en tanke, ingenting som jag eller vädjar någon annan att faktiskt göra då det påverkar all fiske bestånd som vi har om man faktiskt lyckas.


Som rubriken lyder undrar jag om det hade varit möjligt att lägga nät tvärsöver en älv, utan att allt bråte och skit som kommer med vårstigningen.


Har en bekant som tidigare försökt med den geniala iden när vi var unga, att lägga nät tvärsöver en älv för att samla ädelfisk.


Tyvärr så kom han tomhänt hem varje år, med några nät som flutit med älven pga bråten som samlades kring nätet.
Citera
2024-04-24, 20:39
  #2
Medlem
Bråte åker utmed strömmen.
Fisken simmar nerifrån och upp.
Citera
2024-04-24, 21:35
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CV-Senior
Bråte åker utmed strömmen.
Fisken simmar nerifrån och upp.

Genialt! Då är det ju bara att sätta ett nät som endast släpper in från ena riktningen!
Citera
2024-04-24, 21:38
  #4
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av niighaag
Hej


Obs : Dehär är endast en tanke, ingenting som jag eller vädjar någon annan att faktiskt göra då det påverkar all fiske bestånd som vi har om man faktiskt lyckas.


Som rubriken lyder undrar jag om det hade varit möjligt att lägga nät tvärsöver en älv, utan att allt bråte och skit som kommer med vårstigningen.


Har en bekant som tidigare försökt med den geniala iden när vi var unga, att lägga nät tvärsöver en älv för att samla ädelfisk.


Tyvärr så kom han tomhänt hem varje år, med några nät som flutit med älven pga bråten som samlades kring nätet.

Köp ett nät med tillräckligt stora maskor så att bråten inte fastnar?
Sätt nätet under vattenytan, så att bråten flyter ovanför?
Citera
2024-04-24, 22:19
  #5
Medlem
ABBORREs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av drKickass
Köp ett nät med tillräckligt stora maskor så att bråten inte fastnar?
Sätt nätet under vattenytan, så att bråten flyter ovanför?
Bra idé, om man nu skulle försöka utveckla idén, så skulle man kunna, säg lägga in 3-4 nät, efter varandra, 15 meter lucka, dom tre första skulle kunna ta allt bråte mm och nät fyra tar fisken,
Men å andra sidan så tror jag att dom tre första näten typ skulle behövas tillverkas av kevlar om det skulle funka.
Men, nej det skulle bli för dyrt.
Fler förslag till TS, annars blir det mask och metspön.
Citera
2024-04-24, 22:25
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Korvstaffan
Genialt! Då är det ju bara att sätta ett nät som endast släpper in från ena riktningen!

En väldigt stor ryssja m.a.o
Citera
2024-04-24, 22:34
  #7
Medlem
Nät är nog bara glömma eftersom fisken simmar mot strömmen.

Sen kommer dom i omgångar så en skön camping stol och fotpall är att föredra. Eller att man kan köra ända fram så man ser från bilen när dom kommer.
Citera
2024-04-24, 22:44
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Deloso
En väldigt stor ryssja m.a.o

Fast den skulle ändå förstöras av saker som flöt nedströms.

Hur vore det att fånga fisken i luften då? Leta rätt på ett ställe där de hoppar mycket. Spänna ett nät en halvmeter över vattnet. Om det skulle funka skulle fisken såklart snabbt bli förstörd i solskenet, men om man sitter och vakar och pillar loss dem direkt?
Citera
2024-04-25, 00:23
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Korvstaffan
Genialt! Då är det ju bara att sätta ett nät som endast släpper in från ena riktningen!
Du tänker dig en halvldare.
Det blev ju brist på dem i pandemien men nu kanske de börjar bli tillgängliga igen.

Eller ett nät av tusentals stora backventiler?
Nu snackar vi kreativitet! Har du fler idéer?
Citera
2024-04-25, 00:25
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Korvstaffan
Fast den skulle ändå förstöras av saker som flöt nedströms.

Hur vore det att fånga fisken i luften då? Leta rätt på ett ställe där de hoppar mycket. Spänna ett nät en halvmeter över vattnet. Om det skulle funka skulle fisken såklart snabbt bli förstörd i solskenet, men om man sitter och vakar och pillar loss dem direkt?
Ett badmintonnät?

Jag har tänkt samma tanke när jag seglar och ser mycket flygfisk.
Citera
2024-04-25, 00:31
  #11
Medlem
Pröva lägga ut nät som inte flyter.
Citera
2024-04-25, 07:10
  #12
Medlem
Vattenrusch-kana med ett nät i slutet?
Alla tycker det är kul med vattenruschkanor, även fiskar. Och träbitarna är, träskallar.

Så, fiskarna simmar in i vattenruschkanan, all bråte flyter bredvid, fiskarna fastnar i nätet.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback