Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-04-24, 20:36
  #1
Medlem
En bekant har beställt i mitt namn och till min adress några saker. Vill ej att detta ska komma fram till adressen då min mor och denna person inte är on good terms. Kommer man kunna se vem det är som beställt denna vara? skulle jag kunna själv avboka varan ?
Citera
2024-04-24, 20:48
  #2
Medlem
Permafloxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av repiuho
En bekant har beställt i mitt namn och till min adress några saker. Vill ej att detta ska komma fram till adressen då min mor och denna person inte är on good terms. Kommer man kunna se vem det är som beställt denna vara? skulle jag kunna själv avboka varan ?

Ja ring och säg att du inte beställt. Dom avbokar. Du är nöjd.
Citera
2024-04-24, 20:51
  #3
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Permaflox
Ja ring och säg att du inte beställt. Dom avbokar. Du är nöjd.
men kommer det stå i paketet eller brevet vem det är som köpt varan? min bekant säger att hen skrev bara in mitt namn, men kommer på något sätt stå vem som betalade/beställde?
Citera
2024-04-24, 21:18
  #4
Medlem
SvenHelsings avatar
Varför beställde din kompis det hem till dig i ditt namn istället för till sig?
Citera
2024-04-24, 21:33
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SvenHelsing
Varför beställde din kompis det hem till dig i ditt namn istället för till sig?

För bor utomlands, så jag undrar kommer det stå hennes namn där?
Citera
2024-04-24, 21:57
  #6
Medlem
Hur ska hans namn kunna hamna på paketet om han helt och hållet beställt det i ditt namn? Ska leverantören leta upp honom via ip-adressen han handlade från och på pin kiv plita dit hans förmodat riktiga namn?

Värre blir det så klart om han angett en c/o-adress men nu lät det ju inte så.
__________________
Senast redigerad av Bemp 2024-04-24 kl. 21:59.
Citera
2024-04-24, 22:18
  #7
Medlem
Kallas för Urkundsförfalskning
Citera
2024-04-24, 22:59
  #8
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av repiuho
men kommer det stå i paketet eller brevet vem det är som köpt varan? min bekant säger att hen skrev bara in mitt namn, men kommer på något sätt stå vem som betalade/beställde?
Citat:
Ursprungligen postat av repiuho
För bor utomlands, så jag undrar kommer det stå hennes namn där?
Det beror på hur företaget gör. Det är inte ovanligt med ett kvitto eller en följesedel där beställarens namn står. Du får fråga företaget om hur de gör.
Citera
2024-04-24, 23:49
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av repiuho
En bekant har beställt i mitt namn och till min adress några saker. Vill ej att detta ska komma fram till adressen då min mor och denna person inte är on good terms. Kommer man kunna se vem det är som beställt denna vara? skulle jag kunna själv avboka varan ?
Din bekant har gjort sig skyldig till brottet Oredligt Förfarande
Citera
2024-04-25, 06:38
  #10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av repiuho
En bekant har beställt i mitt namn och till min adress några saker. Vill ej att detta ska komma fram till adressen då min mor och denna person inte är on good terms. Kommer man kunna se vem det är som beställt denna vara? skulle jag kunna själv avboka varan ?

Översättning

Du har beställt knark till någon annans adress och nu undrar du:

1) Hur ska du få fatt på ditt paket
2) Om det fastnar i tullen, kommer ditt namn att finnas någonstans på paketet

Oklart vad den juridiska frågan är här.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback