Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2024-04-25, 08:01
  #1
Medlem
Hej,
att hålla koll på aktier m.m, börjar bli enklare och enklare. Jag investerar bara lite. Men att betala denna schablonskatt och att det är på 30%, så undrar jag om jag egentligen i slutändan har gått i vinst eller inte. Det är ju bara ''vänta till nästa deklaration''. Då har man kanske inte alls gått i vinst?

Dessutom kanske inte samtliga aktier gick så bra så man trodde och säljer, när kursen faller ner. Har man otur, så kanske det började gå ner så fort man köpte aktien. Då har man lagt pengar på ISK konto och plötsligt behöver betala 30%.

Eller att man överfört till ISK, men sedan ångrat sig att köpa. Då har man återigen gått ytterligare i förslut och förlorat pengar.
Citera
2024-04-25, 08:08
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dukater
Hej,
att hålla koll på aktier m.m, börjar bli enklare och enklare. Jag investerar bara lite. Men att betala denna schablonskatt och att det är på 30%, så undrar jag om jag egentligen i slutändan har gått i vinst eller inte. Det är ju bara ''vänta till nästa deklaration''. Då har man kanske inte alls gått i vinst?

Dessutom kanske inte samtliga aktier gick så bra så man trodde och säljer, när kursen faller ner. Har man otur, så kanske det började gå ner så fort man köpte aktien. Då har man lagt pengar på ISK konto och plötsligt behöver betala 30%.

Eller att man överfört till ISK, men sedan ångrat sig att köpa. Då har man återigen gått ytterligare i förslut och förlorat pengar.

Hmm,

Man ska inte hålla på med aktier om man inte vet vad man gör.

Läs på, läs på, läs på.

Mitt tips:
Indexfond utan avgifter.

Spara kanske 1000 kr i månaden eller kanske 10.000 kr i månaden om du har råd

ISK.

Sparhorisont 30 till 60 år.

Ränta på ränta effekten, världens åttonde underverk.

Lycka till
Citera
2024-04-25, 08:10
  #3
Medlem
Jag kör på Avanza och innan man skall köpa behöver man överföra pengar till ISK konto. Då betalar man 30%. Sedan kanske man säljer aktier och då går det till ISK igen, skall man då betala ytterligare 30%?
Citera
2024-04-25, 08:11
  #4
Medlem
ormbitens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dukater
Jag kör på Avanza och innan man skall köpa behöver man överföra pengar till ISK konto. Då betalar man 30%. Sedan kanske man säljer aktier och då går det till ISK igen, skall man då betala ytterligare 30%?

Schablonskatten för 2024 är ju på 1,09 procent i ISK vilket innebär att du betalar 1090 kr i skatt om du har 100 tusen insatt.

30 procent är ju skatten på din vinst i en aktiedepå.
Citera
2024-04-25, 08:13
  #5
Medlem
Du betalar 30% skatt på schablonintäkten, nu 2,94% av kapitalet, mycket smidigt i stället för att deklarera varje enskild aktieaffär.

Från skatteverket.se
Schablonintäkten är 2,94 procent av kapitalunderlaget. Procentsatsen är statslåneräntan den 30 november året före inkomståret plus en (1) procentenhet, men den kan aldrig bli lägre än 1,25 procent. Den 30 november 2022 var statslåneräntan 1,94 procent. Det betyder alltså att schablonintäkten för inkomståret 2023 blir 2,94 procent av kapitalunderlaget.
__________________
Senast redigerad av tjanska 2024-04-25 kl. 08:17.
Citera
2024-04-25, 08:18
  #6
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dukater
Hej,
att hålla koll på aktier m.m, börjar bli enklare och enklare. Jag investerar bara lite. Men att betala denna schablonskatt och att det är på 30%, så undrar jag om jag egentligen i slutändan har gått i vinst eller inte. Det är ju bara ''vänta till nästa deklaration''. Då har man kanske inte alls gått i vinst?

Dessutom kanske inte samtliga aktier gick så bra så man trodde och säljer, när kursen faller ner. Har man otur, så kanske det började gå ner så fort man köpte aktien. Då har man lagt pengar på ISK konto och plötsligt behöver betala 30%.

Eller att man överfört till ISK, men sedan ångrat sig att köpa. Då har man återigen gått ytterligare i förslut och förlorat pengar.

Skatten på ISK räknas ju annorlunda än för när man köper och säljer aktier och betalar skatt på vinsten.

ISK betalar du en schablonskatt på alla pengar som finns på ISK kontot varje år.

Det blir en väldigt liten procent skatt på hela innehavet på kontot varje år.

Säg 0,5 % eller något.

Men på 30 eller 60 års sikt blir det kanske sammanlagt 20 % skatt på hela kontot sammanlagt.

Säg 0,5 % * 30 år = 15 % skatt på alla pengarna på kontot sammanlagt under 30 år.

Så än så länge är det ju fördelaktigt med ISK men om de höjer den lilla schablonskatten som ska dras varje år så blir det till slut inte fördelaktigt längre.

Vi får se om politikerna blir för giriga

Ps. Du får ta mina räkneexempel med en nypa salt Ds.
Citera
2024-04-25, 08:29
  #7
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dukater
Jag kör på Avanza och innan man skall köpa behöver man överföra pengar till ISK konto. Då betalar man 30%. Sedan kanske man säljer aktier och då går det till ISK igen, skall man då betala ytterligare 30%?

När du för över pengar till ditt ISK betalar du ingenting i skatt.

Att du säger 30 % är kanske att du menar att du hade pengarna i aktier tidigare, var tvungen att sälja aktierna för att kunna föra över pengarna till din nya ISK?


Ja då betalar du 30 % skatt på vinsten när du säljer dina aktier först, innan du för
över dina pengar till din ISK.

När pengarna ligger i din ISK kan de ligga fritt på kontot i din ISK eller så köper du aktier för pengarna i din ISK.

Men du betalar alltid skatt på hela kontot i en ISK.

Oavsett om du gjort vinst eller förlust betalar du alltid skatt på hur mycket pengar du har på kontot.

Alltså är det viktigt att du har pengarna i aktier eller fonder och att pengarna ökar i värde.

Du förlorar pengar om du bara har pengarna på din ISK utan att du köpt aktier eller fonder för pengarna.

Eftersom du betalar skatt på alla pengarna som finns på kontot varje år.

På ISK behöver du ej deklarera, och du behöver ej betala skatt på vinsten om du sålt aktier. (Eftersom du betalar skatt på alla pengarna som finns på kontot varje år).
Citera
2024-04-25, 11:19
  #8
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dukater
Jag kör på Avanza och innan man skall köpa behöver man överföra pengar till ISK konto. Då betalar man 30%. Sedan kanske man säljer aktier och då går det till ISK igen, skall man då betala ytterligare 30%?

Fast 30% av vad? Betalar du 30.000 kr i skatt om du sätter in 100.000 kr på ditt ISK att köpa aktier för?
Citera
2024-04-25, 11:21
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Dukater
Hej,
att hålla koll på aktier m.m, börjar bli enklare och enklare. Jag investerar bara lite. Men att betala denna schablonskatt och att det är på 30%, så undrar jag om jag egentligen i slutändan har gått i vinst eller inte. Det är ju bara ''vänta till nästa deklaration''. Då har man kanske inte alls gått i vinst?

Dessutom kanske inte samtliga aktier gick så bra så man trodde och säljer, när kursen faller ner. Har man otur, så kanske det började gå ner så fort man köpte aktien. Då har man lagt pengar på ISK konto och plötsligt behöver betala 30%.

Eller att man överfört till ISK, men sedan ångrat sig att köpa. Då har man återigen gått ytterligare i förslut och förlorat pengar.

Du löser enkelt problemet med vinstskatt genom att aldrig sälja. Köp och behåll, köp och behåll. Få utdelning, köp fler aktier och behåll.
Citera
2024-04-25, 13:13
  #10
Medlem
Ber om ursäkt men begrep inte någonting av det där. Låter som att du ska plugga på om hur ISK skatten fungerar.
Citera
2024-04-25, 15:16
  #11
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av FlyboySeven
När du för över pengar till ditt ISK betalar du ingenting i skatt.

Jo man skattar för insättningarna på ISK, de läggs till skatteunderlaget eller vad det heter.

"Du betalar inte någon skatt för de vinster du gör. I stället betalar du en årlig skatt som baseras på det sammanlagda värdet av dina tillgångar och insättningar"

Hälsningar Skatteverket
Citera
2024-04-25, 22:55
  #12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Jo man skattar för insättningarna på ISK, de läggs till skatteunderlaget eller vad det heter.

"Du betalar inte någon skatt för de vinster du gör. I stället betalar du en årlig skatt som baseras på det sammanlagda värdet av dina tillgångar och insättningar"

Hälsningar Skatteverket
Betalar man skatt på själva insättningen? Hur mycket då?
En engångsskatt då eller?
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback