Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-04-25, 09:44
  #1
Medlem
bofhs avatar
Jag har lagt märke till att en stor mängd gamla böcker finns utgivna som e-böcker. Då tycker jag det är märkligt att samma titlar inte finns som print-on-demand. Varför missar förlagen denna affärsmöjlighet? Böckerna är redan digitaliserade, det borde inte vara svårt att göra dem tillgängliga via print on demand?

Kan någon i branschen förklara detta.
Citera
2024-04-25, 10:09
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bofh
Jag har lagt märke till att en stor mängd gamla böcker finns utgivna som e-böcker. Då tycker jag det är märkligt att samma titlar inte finns som print-on-demand. Varför missar förlagen denna affärsmöjlighet? Böckerna är redan digitaliserade, det borde inte vara svårt att göra dem tillgängliga via print on demand?

Kan någon i branschen förklara detta.

Håller med.
Det finns typ 10böcker som jag hade tryckt upp direkt om jag hade möjligheten.
Citera
2024-04-25, 13:09
  #3
Medlem
tempeZZts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bofh
Jag har lagt märke till att en stor mängd gamla böcker finns utgivna som e-böcker. Då tycker jag det är märkligt att samma titlar inte finns som print-on-demand. Varför missar förlagen denna affärsmöjlighet? Böckerna är redan digitaliserade, det borde inte vara svårt att göra dem tillgängliga via print on demand?

Kan någon i branschen förklara detta.

Det handlar om upphovsrätt och om hur e-boken får spridas.
Citera
2024-04-25, 15:51
  #4
Medlem
bofhs avatar
Det låter konstigt. Både förlag och de som har upphovsrätten borde vara intresserade av att göra pengar på tryckta böcker. Är det några konstiga specialvillkor för e-böcker?
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback