Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2024-04-25, 10:49
  #1
Medlem
Melancholymans avatar
Hej, jag blev misshandlad av en chef på ett jobb då jag skulle lämna tillbaka material som tillhörde företaget. Det var dåligt stämning och den här chefen visade ett stort förakt, jag blev så less att jag lätt puttade till honom. Det resulterar i att han matar cirka 5-7 knytnävar i ansiktet på mig och sparkar. LF säger att misshandeln måste vara "oprovocerad" för att de ska betala ut någon ersättning. Hur ofta är en misshandel helt oprovocerad? Vad innebär oprovocerad?

Sedan undrar jag också, var regleras dessa regler? Jag har sökt på LF hemsida och på internet men kan inte hitt någonstans, en text som beskriver kriterier och hur dessa ska bedömas. Det jag menar är en text, försäkringstext eller lag som beskriver vad som gäller och under vilka omständigheter.
Citera
2024-04-25, 11:04
  #2
Medlem
Oprovocerad innebär att du helt plötsligt blir nedslagen av någon på gatan.

Dock står ju det chefen gjorde inte i proportion till vad du gjorde, om det nu stämmer. Jag utgår ifrån att du gjort en polisanmälan. 5-7 knytnävar i ansiktet är grov misshandel.
Citera
2024-04-25, 11:17
  #3
Medlem
diseuses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melancholyman
Hej, jag blev misshandlad av en chef på ett jobb då jag skulle lämna tillbaka material som tillhörde företaget. Det var dåligt stämning och den här chefen visade ett stort förakt, jag blev så less att jag lätt puttade till honom. Det resulterar i att han matar cirka 5-7 knytnävar i ansiktet på mig och sparkar. LF säger att misshandeln måste vara "oprovocerad" för att de ska betala ut någon ersättning. Hur ofta är en misshandel helt oprovocerad? Vad innebär oprovocerad?
Ett exempel på en oprovocerad misshandel kan du se i det här klippet:

https://www.expressen.se/nyheter/man...pa-gatan-doms/

En kvinna promenerar ner längs en gata i Malmö varpå en man slår till henne helt utan någon provokation från hennes sida.
Citat:
Sedan undrar jag också, var regleras dessa regler? Jag har sökt på LF hemsida och på internet men kan inte hitt någonstans, en text som beskriver kriterier och hur dessa ska bedömas. Det jag menar är en text, försäkringstext eller lag som beskriver vad som gäller och under vilka omständigheter.
Det beror förstås på vilken exakt försäkring det är du pratar om. Här är exempelvis villkoren för deras olycksfalls- och sjukförsäkring för vuxna, om det är den du tänker på.
Citera
2024-04-25, 11:49
  #4
Medlem
Melancholymans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av PatricHbg
Oprovocerad innebär att du helt plötsligt blir nedslagen av någon på gatan.

Dock står ju det chefen gjorde inte i proportion till vad du gjorde, om det nu stämmer. Jag utgår ifrån att du gjort en polisanmälan. 5-7 knytnävar i ansiktet är grov misshandel.

Tror inte att det räknas som grov, dock så dödshotade han mig samtidigt. ”Jag ska döda dig, sade han.”

Äckliga försäkringsbolag, hur ofta händer det att någon HELT oprovocerat misshandlar någon? Man får bara mindre och mindre tilltro till det här samhället.

Jag har polisanmält ja.
__________________
Senast redigerad av Melancholyman 2024-04-25 kl. 11:52.
Citera
2024-04-25, 12:30
  #5
Medlem
Banditas avatar
Well. Du började ju med att ta till fysiskt våld (även om en knuff är långt mycket mildare än 5-7 knytnävar i ansiktet. Jag hoppas ju att du polisanmäler människan). Hade du låtit bli det så hade det nog kunnat vara annorlunda.

När det kommer till försäkringar så är det ju inte helt bananas att folk inte skall kunna starta slagsmål för att sedan vilja ansöka om pengar för att man dragit på sig skador i slagsmålet.
Citera
2024-04-25, 12:44
  #6
Medlem
Melancholymans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bandita
Well. Du började ju med att ta till fysiskt våld (även om en knuff är långt mycket mildare än 5-7 knytnävar i ansiktet. Jag hoppas ju att du polisanmäler människan). Hade du låtit bli det så hade det nog kunnat vara annorlunda.

När det kommer till försäkringar så är det ju inte helt bananas att folk inte skall kunna starta slagsmål för att sedan vilja ansöka om pengar för att man dragit på sig skador i slagsmålet.

Mm, man har inget att sätta emot den korrupta makten i det här landet. Det roligaste i det här sammanhanget är, att jag sökte hjälp till psykiatrin för att tala om bland annat denna händelse, bland annat och andra saker som har hänt i arbetslivet. Psykiatrin säger att jag inte får tala om det här och att allt är vanföreställningar, då skickar jag en del arga mejl till psykiatrin där jag jag beskriver att jag vill hämnas på samhället eller vissa organisationer. Det är i samband med detta som jag polisanmäla den här personen. Polisen lägger ner förundersökningen och säger att det inte finns några bevis, men det finns läkarjournal, det finns SMS från han som slog mig han bekräftar att det har hänt någonting, det finns bilder på mitt ansikte, det finns en körjournal som visar att jag befunnit mig på platsen vid tidpunkten och att han har skrivit till mig ungefär vid tidpunkten. Jag ringer till polisen och sa att jag ska överklaga, då tar det bara några dagar tills polisen kommer hem till mig och genomsöka min lägenhet, tydligen tydligen så har psykiatrin anmält mig för olaga hot. Samma kväll överklagar domen eller beslutet om att lägga ner förundersökningen.
Citera
2024-04-25, 13:39
  #7
Medlem
Cybersluts avatar
Anmäl och nämn inget om att du puttade först.
Citera
2024-04-25, 14:33
  #8
Medlem
Melancholymans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cyberslut
Anmäl och nämn inget om att du puttade först.

Jag måste tala sanning.
Citera
2024-04-26, 11:23
  #9
Medlem
Cybersluts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melancholyman
Jag måste tala sanning.

Varför det?
Citera
2024-04-26, 12:21
  #10
Medlem
Melancholymans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cyberslut
Varför det?

Det bara är så, jag har alltid varit så. Det är vetenskapens axiom, det är religionernas axiom. Det finns en tillfredsställelse att tala sanning oavsett vad utfallet blir. Det är egentligen helt sjukt hur lättvindigt folk ljuger idag och vill vrida sanningen med små vita lögner eller större. Varje gång du ljuger förvränger du verkligheten till något den egentligen inte är. Det är inte en slump att psykopater och narcissister, som ofta är hatade ljuger frikostigt eller kanske rent av tvångsmässigt.
Citera
2024-04-26, 12:55
  #11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Melancholyman
Hej, jag blev misshandlad av en chef på ett jobb då jag skulle lämna tillbaka material som tillhörde företaget. Det var dåligt stämning och den här chefen visade ett stort förakt, jag blev så less att jag lätt puttade till honom. Det resulterar i att han matar cirka 5-7 knytnävar i ansiktet på mig och sparkar. LF säger att misshandeln måste vara "oprovocerad" för att de ska betala ut någon ersättning. Hur ofta är en misshandel helt oprovocerad? Vad innebär oprovocerad?

Sedan undrar jag också, var regleras dessa regler? Jag har sökt på LF hemsida och på internet men kan inte hitt någonstans, en text som beskriver kriterier och hur dessa ska bedömas. Det jag menar är en text, försäkringstext eller lag som beskriver vad som gäller och under vilka omständigheter.



Oprovocerad innebär att man inte gjort något för att framkalla våldet.
I ditt fall var det du som startade bråket, därför kan de neka eller sätta ned ersättningen.

LF villkor för överfallsskydd finns att ladda ner här: https://www.lansforsakringar.se/varm...sakring/villa/

relevanta villkor:

Det finns även ett aktsamhetskrav som säger:


Det fetade är de aktuella villkoren som gör att du kan nekas ersättning.
Du knuffade personen först. Det är ringa misshandel, kan ge dagsböter.
Det kan även ses som att din knuff startade slagsmålet och därmed har din skada tillfogats i samband med att du aktivt deltagit i slagsmål.
Du har även brutit mot aktsamhetskraven.

Villkor för Nedsättning av försäkringsersättning:

__________________
Senast redigerad av Aramir2 2024-04-26 kl. 13:01.
Citera
2024-04-26, 13:01
  #12
Medlem
Kallebrogens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aramir2
Oprovocerad innebär att man inte gjort något för att framkalla våldet.
I ditt fall var det du som startade bråket, därför kan de neka eller sätta ned ersättningen.

LF villkor för överfallsskydd finns att ladda ner här: https://www.lansforsakringar.se/varm...sakring/villa/

I.2 Försäkringen gäller inte
Försäkringen gäller inte för skada som
• har inträffat i, eller har samband med din yrkes- eller tjänsteutövning,
praktiktjänstgöring eller annan förvärvsverksamhet
• har inträffat på resa till eller från arbetet
• är godkänd, eller kan godkännas som arbetsskada eller ersättas
inom ramen för statligt personskadeskydd
du har tillfogats i samband med att du gjort dig skyldig till brottslig
handling som kan leda till dagsböter eller fängelse, eller som har sam-
band med brottslig handling som du utfört, medverkat till eller främjat

du har tillfogats i samband med aktivt deltagande i slagsmål, gäng-
bråk, upplopp och liknande

• gärningsmannen har tillfogat dig i sin tjänsteutövning och som dennes
arbetsgivare enligt skadeståndslagen är skyldig att ersätta (arbets-
givarens principalansvar)


Det fetade är de aktuella villkoren som gör att du kan nekas ersättning.
Du knuffade personen först. Det är ringa misshandel, kan ge dagsböter.
Det kan även ses som att din knuff startade slagsmålet och därmed har din skada tillfogats i samband med att du aktivt deltagit i slagsmål.
Knuffen är snarare ofredande än misshandel. Har svårt att tänka mig att knuffen orsakade smärta.

Men det är bara en teknikalitet. Jag håller med om allt annat du skriver.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback