Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-04-25, 11:40
  #1
Medlem
Extremeflys avatar
Har under många år (5-6 år) haft problem med foten som kommer och går.
Det sitter i 3-4 dagar och sen kan det vara uppehåll i 2-8 veckor innan det kommer igen.
Smärtan kommer enbart på en punkt, men det varierar var denna punkten kan vara. Ibland är det tån och ibland hälen, och ibland är det yttersidan av foten.

På kväll och morgon är det som värst, och på kvällen får jag även sjukdomskänsla och feber. Kan inte stödja på foten alls på kvällstid, och även ibland på morgontid. På dagen är typ allt borta, men röda märken kring det drabbade området som har nästan samma utseende som nässelutslag.

Någon som vet vad det skulle kunna vara?

Urat har man tagit på dag 4 och det var normalt
CRP tog man på dag 4 och det var bara måttligt förhöjt

Om de vore septisk artrit så hade jag väl haft stora skador vid det här laget om det pågått i så många år?
Gikt har jag förstått att urat är högt även när man inte har "attackerna"?

Läst borrelia med, men det ger väl stora röda ringar? Jag har inga ringar, utan mer röda områden.

Hoppas någon ortoped eller något kan svara, önskar ni hur fler blodprover ser ut så säg till. Har tagit mycket andra prover med senaste tiden.
Citera
2024-04-25, 12:53
  #2
Moderator
Maviels avatar
https://www.praktiskmedicin.se/sjukd...ati-halsporre/

Skulle det kunna vara detta? Låter ju lite så.
Citera
2024-04-25, 21:53
  #3
Medlem
Extremeflys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Maviel
https://www.praktiskmedicin.se/sjukd...ati-halsporre/

Skulle det kunna vara detta? Låter ju lite så.

Det skulle kunna vara. De står dock att det läker efter 18 månader. Har varit inne på hälsporre tidigare med. Men de känns inte som tårna skulle drabbas av de, utan mer hälen bara. Får se om de kommer någon mer gissning som kanske ligger närmare
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback