Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-04-25, 12:09
  #1
Medlem
Jordgubbes avatar
Om en grupp människor i typ en förening vill chatta (och då menar jag inte konstant hela dagarna varmed email kan funka, utan emellanåt som väl är mest vanligt i en förening där vissa knappt engagerar sig alls och andra hörs mer), vad bör de då ha för plattform för denna kommunikation?

Kontext: ganska korta puckar, typ "Din båt är i vägen, kom till bryggan", "Kan nån ta min vakt-tid", "Vem tar med varmkorv på lördag", alltså inte nåt man ständigt sitter och bevakar men som skall ploppa upp utan att störa. Kvartalsbrev eller kallelse årsmöte och sånt är nåt annat (pappersutskick eller email), inte detta. Olika åldrar och teknisk kompetens får man anta, en del vid dator utan modern telefon, medan andra använder mest sin smartphone. Tjatter och ständigt hundra olästa ointressanta inlägg bör vara så lite störande som möjligt.

- Facebook tycker jag verkar kladdigt, ogillar det.
- WhatsApp vete sjutton, är det verkligen smidigt.
- Nån annan messenger-funktion, kanske kanske ej.
- Kan man koppla på det på en hemsida el. liknande?
- Finns kanske köpe-tjänster, men är inte det onödigt?

Frågeställning: Vad har ni, vad har ni sett är bäst just nu, eller vad borde ni haft istället för vad ni fastnat i idag?
Citera
2024-04-25, 12:13
  #2
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jordgubbe
Om en grupp människor i typ en förening vill chatta (och då menar jag inte konstant hela dagarna varmed email kan funka, utan emellanåt som väl är mest vanligt i en förening där vissa knappt engagerar sig alls och andra hörs mer), vad bör de då ha för plattform för denna kommunikation?

Kontext: ganska korta puckar, typ "Din båt är i vägen, kom till bryggan", "Kan nån ta min vakt-tid", "Vem tar med varmkorv på lördag", alltså inte nåt man ständigt sitter och bevakar men som skall ploppa upp utan att störa. Kvartalsbrev eller kallelse årsmöte och sånt är nåt annat (pappersutskick eller email), inte detta. Olika åldrar och teknisk kompetens får man anta, en del vid dator utan modern telefon, medan andra använder mest sin smartphone. Tjatter och ständigt hundra olästa ointressanta inlägg bör vara så lite störande som möjligt.

- Facebook tycker jag verkar kladdigt, ogillar det.
- WhatsApp vete sjutton, är det verkligen smidigt.
- Nån annan messenger-funktion, kanske kanske ej.
- Kan man koppla på det på en hemsida el. liknande?
- Finns kanske köpe-tjänster, men är inte det onödigt?

Frågeställning: Vad har ni, vad har ni sett är bäst just nu, eller vad borde ni haft istället för vad ni fastnat i idag?
Supertext. Funkar både med app och sms. Enkelt om många äldre är med.
Citera
2024-04-25, 12:24
  #3
Medlem
Vilket negativ inställning du har till Messenger och Whatsapp. Som är perfekt för ändamålet du söker.
"är det verkligen smidigt." "Kanske, kanske ej"
Citera
2024-04-25, 12:26
  #4
Medlem
TheBusters avatar
MS teams,

Ni kan ni lägga upp kallelser. mötesprotokoll etc samt ha olika kanaler om det behövs
Citera
2024-04-25, 13:48
  #5
Medlem
Flabbars avatar
Jag är med i en förening med 1000+ medlemmar. En grupp på Facebook duger bra till detta.

Viktig information från styrelsen läggs ut där, på mejl till alla och på hemsidan.

Medlemar kan lätt få tag i varandra i FB gruppen, med frågor om vem som kan hjälpa till med ditten och datten eller frågor om någon glömt/tappat något i området vi håller till.
__________________
Senast redigerad av Flabbar 2024-04-25 kl. 13:50.
Citera

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback