• 1
  • 2
2024-04-25, 22:45
Medlem
Som rubriken lyder. Vad har ni för ETF fonder (börs handlande fonder) och vad tycker ni om det? Era favoriter och vad ni tycker allmänt om det. Oftast är det lite mindre avgift och så även om man inte äger en andel i aktien utan en del av del av ETF.
Citera
2024-04-26, 10:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Truefighter
Som rubriken lyder. Vad har ni för ETF fonder (börs handlande fonder) och vad tycker ni om det? Era favoriter och vad ni tycker allmänt om det. Oftast är det lite mindre avgift och så även om man inte äger en andel i aktien utan en del av del av ETF.
Vad är ditt syfte med denna tråd? För övrigt så ser det lite lustigt ut att du skriver "ETF fonder" då F i ETF står för just fund, alltså fond.
Citera
2024-04-26, 11:04
Medlem
OtherBarrys avatar
Föredrar ETF:er men man måste hålla dessa ganska länge för att kompensera för courtage och växlingsavgift då nästan alla intressanta ETFer handlas i Euro även om avgiften generellt är lägre än motsvarande fond.
Citera
2024-04-26, 15:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ChiLLon
Vad är ditt syfte med denna tråd? För övrigt så ser det lite lustigt ut att du skriver "ETF fonder" då F i ETF står för just fund, alltså fond.
Om du kan läsa svenska så står det klart och tydligt i trådstarten.
Citat:
Ursprungligen postat av OtherBarry
Föredrar ETF:er men man måste hålla dessa ganska länge för att kompensera för courtage och växlingsavgift då nästan alla intressanta ETFer handlas i Euro även om avgiften generellt är lägre än motsvarande fond.
Ja det är en aspekt som jag helt enkelt inte tänkt så mycket på tidigare.
Edit. Vad tycker du om valuta hedge som vissa ETF:er erbjuder?
Senast redigerad av Truefighter 2024-04-26 kl. 16:01.
Citera
2024-04-26, 16:04
Medlem
Citat:
Här kan man chilla och snacka allmänt om ETF:er.

Edit. Jag tror du förstår ändå för så dum kan ju ingen vara?
Citera
2024-04-26, 19:17
Medlem
Citat:
Här kan man chilla och snacka allmänt om ETF:er.

Edit. Jag tror du förstår ändå för så dum kan ju ingen vara?
Nu när du ändrat titeln är det lite tydligare, men ser själv inte vart intresset skulle komma från. De som finner ETF:er intressant och har erfarenhet av dem kommer sannolikt inte att skriva särskilt mycket här.

Ännu en tråd som snabbt dör ut helt enkelt. Men men, kör på du.
Citera
2024-04-26, 19:22
Medlem
Citat:
Nu när du ändrat titeln är det lite tydligare, men ser själv inte vart intresset skulle komma från. De som finner ETF:er intressant och har erfarenhet av dem kommer sannolikt inte att skriva särskilt mycket här.

Ännu en tråd som snabbt dör ut helt enkelt. Men men, kör på du.
Låt Flashback bestämma det istället min vän. Varför bryr du dig ens att kommentera här om du inte ens är intresserad? Du är djävligt motsägelsefull är du medveten själv om det?
Kommentera om ETF:er eller håll snäckan.
Citera
2024-04-26, 19:58
Medlem
DVikings avatar
Har några obskyra högutdelnings-ETFer, t.ex:

https://www.avanza.se/borshandlade-p...d-distributing

Utvärderar lite om det funkar, men hittills har kursen varit stabil och lite pengar har delats ut
Citera
2024-04-26, 22:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DViking
Har några obskyra högutdelnings-ETFer, t.ex:

https://www.avanza.se/borshandlade-p...d-distributing

Utvärderar lite om det funkar, men hittills har kursen varit stabil och lite pengar har delats ut
😃 Jag har också funderat på den!
Citera
2024-04-26, 22:24
Medlem
DVikings avatar
Citat:
😃 Jag har också funderat på den!

Spontant känns det lite "för bra för att vara sant" med 12% direktavkastning men jag slängde in lite pengar där för att utvärdera. Bolagen i fonden är ju en massa skumma grejer, verkar vara mycket non-ESG men de kan ju vara attraktiva ekonomiskt just därför.

Har även https://www.avanza.se/borshandlade-p...p-ucits-etf-1d som är lite mer normal och med längre historik, ca 8% direktavkastning dock kvartalsvis.
Citera
2024-04-26, 22:51
Medlem
Citat:
Spontant känns det lite "för bra för att vara sant" med 12% direktavkastning men jag slängde in lite pengar där för att utvärdera. Bolagen i fonden är ju en massa skumma grejer, verkar vara mycket non-ESG men de kan ju vara attraktiva ekonomiskt just därför.

Har även https://www.avanza.se/borshandlade-p...p-ucits-etf-1d som är lite mer normal och med längre historik, ca 8% direktavkastning dock kvartalsvis.

Hur ser de ut med skatten på utdelningen om man har kapitalförsäkring?
Citera
2024-04-26, 22:56
Medlem
Citat:

Bra! Den jag har är bland annat Global X Silver Miners som är både guld och silver bolag . Fungerar fint som en Hedge!
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in