Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2024-04-26, 18:26
Medlem
Perry Olsson får inte förlängt kontrakt då vallachef Anders Svanebo vill "göra en förändring" inför kommande säsong och passar i och med det på att inte förlänga kontrakt som går ut, dvs Perry Olsson som var personlig vallare åt bland annat Jonna Sundling, får gå.

Vad tycker ni? Rätt eller fel? Vid tävlingar som när det kräksnöade i Falun så var väl ändå Jonna bland de få som faktiskt hade material som fungerade? Varför göra sig av med en person med så pass mycket erfarenhet? Vad ska man testa härnäst istället?

https://www.svt.se/sport/langdskidor...skidlandslaget
Citera
2024-04-26, 18:33
Medlem
ingetbranicks avatar
Alla jublade när "landsförrädaren" tog sitt förnuft till fånga och återvände till fäderneslandet. Men samma succé som i Norge blev det inte.

Citat:
Mästervallare får inte förlängt

Svenska skidlandslagets mest meriterade vallare Perry Olsson, 68, får inte sitt kontrakt förlängt, skriver Expressen.

I vinter har han varit personlig vallare till Jonna Sundling och William Poromaa men nu har vallachefen Anders Svanebo meddelat Olsson att det inte blir någon fortsättning.

-Jag vill göra en förändring, och då ser jag en möjlighet att göra det utifrån de kontrakt som går ut i vår, säger Anders Svanebo till Expressen.

-Jag var inställd på att få fortsätta, säger Olsson.

(SVT Text)
Citera
2024-04-26, 19:13
Medlem
Det ser verkligen märkligt ut, ingen förklaring av Svanebo och föbundet mer än att han vill göra en förändring och dessutom en förvånad Perry som hade velat fortsätta. Kan det vara så att han hade högre lön än övriga och ansågs för dyr? Hur som helst känns det oproffsigt och blir det inte valla succe i vinter så lär det nog vara sista året för Svanebo...
Citera
2024-04-26, 19:19
Skidvallare är kanske ett av få yrken som inte påverkas av AI?
Citera
2024-04-26, 19:21
Medlem
Klipper in vad jag skrev i huvudtråden.

Citat:
Ursprungligen postat av MacReady
Svagt att inte ge Perry en vidare förklaring än så. "Vill göra en förändring" låter som den fega personens enkla väg ut. Jag blir inte förvånad om det egentligen är något annat som skaver för Svanebo. Kanske något som i vanliga fall brukar få benämningen "samarbetssvårigheter", eller "passar inte riktigt in i gruppen", men som egentligen grundar sig i att egot fått sig en törn i fråga om t.ex inbördes kritik (OBS. fria spekulationer).
Senast redigerad av MacReady 2024-04-26 kl. 20:13.
Citera
2024-04-26, 19:45
Medlem
Det handlar om att Perry vågar kritisera och ifrågasätta. Han är en otroligt ödmjuk och snäll människa privat och jag har väldigt svårt att tro att Perry håller på med några divalater i sitt arbete, men som så mycket annat när det handlar om skidförbundet så handlar det om prestige. Man får inte vara kritisk mot sina egna. Att säga att ”idag har vi dåliga skidor. Var ligger felet” är liksom inte ok. Då åker man ut! Och detta inför en VM-säsong! -Katastrof skulle jag vilja säga!
Citera
2024-04-26, 20:02
Medlem
Jag funderar på varför man från början valt någon som Anders Svanebo att leda vallateamet? Vad har han för meriter kring valla egentligen? Han är skidåkare i grunden... och senast kommen från en tjänst som gruppchef för Medelpads räddningstjänsförbund. Hur kommer det sig att man sätter en så pass omeriterad person på den positionen? Hade det inte vart bättre att sätta någon som Perry med sin enorma erfarenhet inom valla som ledare över vallateamet. Svanebo hade i bästa fall själv kunnat få stå och valla/rilla skidor...
Citera
2024-04-26, 20:15
Medlem
Alkibiadess avatar
Blomman är inte nådig i sin kritik av Svanebo och skidförbundet: https://www.svt.se/sport/langdskidor...vskadebeteende
Citera
2024-04-26, 20:19
Medlem
Hade jag varit Frida eller Linn så hade jag lagt en del av mina intjänade pengar förra säsongen på en privat vallare.
Citera
2024-04-26, 20:28
Medlem
billigosts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Erikom
Jag funderar på varför man från början valt någon som Anders Svanebo att leda vallateamet? Vad har han för meriter kring valla egentligen? Han är skidåkare i grunden... och senast kommen från en tjänst som gruppchef för Medelpads räddningstjänsförbund. Hur kommer det sig att man sätter en så pass omeriterad person på den positionen? Hade det inte vart bättre att sätta någon som Perry med sin enorma erfarenhet inom valla som ledare över vallateamet. Svanebo hade i bästa fall själv kunnat få stå och valla/rilla skidor...

Jag skulle tippa på att han är en galjonsfigur som får agera boxningssäck när obekväma beslut måste tas. I fallet Perry tror jag faktiskt hans trio han vallar åt klagat för mycket och han fått gå därav.
Citera
2024-04-26, 20:31
Medlem
Moonpools avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Erikom
Perry Olsson får inte förlängt kontrakt då vallachef Anders Svanebo vill "göra en förändring" inför kommande säsong och passar i och med det på att inte förlänga kontrakt som går ut, dvs Perry Olsson som var personlig vallare åt bland annat Jonna Sundling, får gå.

Vad tycker ni? Rätt eller fel? Vid tävlingar som när det kräksnöade i Falun så var väl ändå Jonna bland de få som faktiskt hade material som fungerade? Varför göra sig av med en person med så pass mycket erfarenhet? Vad ska man testa härnäst istället?

https://www.svt.se/sport/langdskidor...skidlandslaget

Jag fattar ingenting.... förutom att han är en erkänt duktig vallare så är han ju bäst på att välja/plocka ut rätt skidor. Ni kommer väl ihåg intervjun med Jonna när hon strödde beröm över Perry.
Detta behöver jag/vi forska mer i, vad kan orsaken vara?
Citera
2024-04-26, 20:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moonpool
Jag fattar ingenting.... förutom att han är en erkänt duktig vallare så är han ju bäst på att välja/plocka ut rätt skidor. Ni kommer väl ihåg intervjun med Jonna när hon strödde beröm över Perry.
Detta behöver jag/vi forska mer i, vad kan orsaken vara?
Han har varit en nagel i ögat på niemimaffian från första stund. Minns hur de lyckades hålla honom borta från OS,
Jonnas beröm torde ha blivit hans bane. Svanebo har
tvingats välja mellan Perry och sig själv.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in