Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 2
  • 3
2024-04-29, 20:35
  #25
Medlem
Knivur-273s avatar
Min mormor fick en trästicka i tummen, fick infektion. Nu skar hon ett kors vid såret med ett rakblad och drabbades av blodförgiftning.

Det var väldigt dumt gjort, men hon överlevde.

Fiskekrokar skall backas ut ur skinnet utan stor skada, såsom jag beskrivit, gärna med en dos Jod-sprit.
Citera
2024-04-29, 20:38
  #26
Medlem
Knivur-273s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svampdamp
Är kroken rostig är det viktigt att få injektion mot stelkramp.
Jag har fått tre i mitt liv, senast när en elak liten stygg jakthund bet mig i benet istället för min större schäfertik, för att den missade i bettet den dumme faen. Hon flicka men han.

Jag borde sparkat ihjäl den fan när den attackerade.
__________________
Senast redigerad av Knivur-273 2024-04-29 kl. 20:41.
Citera
2024-04-29, 20:49
  #27
Medlem
Vi har klippt av hullingen och fört ut kroken samma väg som den kom in. Det är viktigt att man rengör och desinfekterar såret noggrant, eftersom en fiskekrok sällan är ens nästan steril. Det har fungerat problemfritt. Vi har aldrig behövt uppsöka vård utan har följt upp hemma. Dock vill jag poängtera vikten av att kolla upp såret hos vården, eftersom den potentiellt kan bli aktuellt med en antibiotikabehandling. Jag är vårdutbildad och min partner älskar fiske, en oväntat praktisk kombination.
Citera
2024-04-29, 20:52
  #28
Medlem
Knivur-273s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TomteBlitz
Att klämma ner hullingen går finfint, den går antingen av eller böjs ner. Det gör jag ofta när jag fiskar bäcköring eller harr och vill skona fisk som släpps tillbaks. Att skära menade jag bara är ett bra alternativ om hullingen sitter precis under huden, det blir ju inte värre skada än ett skrubbsår. Har man ingen tång så är ett litet ytligt snitt i huden ingen fara. Om kroken sitter djupare så vet man antagligen inte vad den sitter i, då är det bättre att dra ut den på vårdcentral där de kan stoppa eventuell blödning.
Vad är det för blödning du talar om ?
Jag skar mig med kniven, men det slutade blöda efter fem minuter, och litet baddande med ett hushållspapper. En dos Jod-sprit på såret, ett litet plåster efter blödningens stopp.

Jag har förvisso ett tjockt blod som snart slutar att blöda.

För de blödiga, kan jag rekommendera några kristaller av Alun, stora kanonen för att stoppa små blödningar för de veka med tunt blod.
__________________
Senast redigerad av Knivur-273 2024-04-29 kl. 21:14.
Citera
2024-04-29, 21:23
  #29
Medlem
Knivur-273s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av svampdamp
Är kroken rostig är det viktigt att få injektion mot stelkramp.
Jag har redan fått tre stycken injektioner mot stelkramp, men tack för ditt förslag. Mina krokar är aldrig rostiga, men fina, rena, blanka, något färgade från fabrikens tillverkning och mycket vackra och i synnerhet extremt vassa.

Min hustru kunde icke fånga Regnbågsöringar i sjön, innan jag vässade hennes krokar extremt vassa, ty förr så hakade de av, lossnade alla, men inte nu, för nu bet kroken i käften och hon kunde vackert dra upp dem på land och äta upp dem. Mycket gott

Problemet är att slöa krokar biter inte in i den hårda käften på dem, de kan skaka sig loss, kroken måste vara väldigt vass för att kunna tränga in i käften ordentligt, men man kan dock skona dem om man äger en peang, för nu kan man vrida ut kroken med våld och släppa fisken levande om man vill. 50 % eller fler av dem anses överleva.
__________________
Senast redigerad av Knivur-273 2024-04-29 kl. 21:55.
Citera
2024-04-29, 22:23
  #30
Medlem
Knivur-273s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TomteBlitz
Att klämma ner hullingen går finfint, den går antingen av eller böjs ner. Det gör jag ofta när jag fiskar bäcköring eller harr och vill skona fisk som släpps tillbaks. Att skära menade jag bara är ett bra alternativ om hullingen sitter precis under huden, det blir ju inte värre skada än ett skrubbsår. Har man ingen tång så är ett litet ytligt snitt i huden ingen fara. Om kroken sitter djupare så vet man antagligen inte vad den sitter i, då är det bättre att dra ut den på vårdcentral där de kan stoppa eventuell blödning.
Men om hullingen sitter nere i köttet, under huden, då tvingas du att vrida runt kroken på det vis som jag beskrivit.

Att försöka slita ut kroken är vansinne, för den kan brista, delvis sitta kvar, för köttet och huden är mycket segt och kroken kan vara bräcklig, dessutom skulle det göra väldigt ont och skada skinnet och underliggande vävnad i onöda, slita upp ett stort sår om kroken är kraftig.

Därför måste man vrida runt kroken och klippa av den, samt vackert vrida den tillbaka ut ur skinnet eller köttet utan hulling som nu har klippts av.
__________________
Senast redigerad av Knivur-273 2024-04-29 kl. 22:37.
Citera
2024-05-01, 11:02
  #31
Medlem
Knivur-273s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kemankaret
Jag satte en trekrok rätt in i armen när jag var väldigt ung. Alla 3 krokarna åkte in. Jag kan lova att jag tror inte att det hade gått o fixa hemma 🤔
Det vore nästan teoretiskt omöjligt att få in alla krokarna från en enskild trekrok i skinnet. Dock vore det fullt möjligt att kroka sig själv med flera krokar på en Wobbler, men visst går det att fixa hemma, bara om någon vet hur man gör.
Läkare eller sjuksköterskor behöver inte vara större experter på att ta ut krokar på en människa än seriösa fritidsfiskare.
__________________
Senast redigerad av Knivur-273 2024-05-01 kl. 11:08.
Citera
2024-05-01, 11:41
  #32
Medlem
Knivur-273s avatar
Jag vill gärna revidera mina tidigare uttalanden:
Har man lyckligtvis tillgång till en liten flaska Jod-Sprit, så skall man självklart droppa på litet, innan man tar ut kroken.

Det missfärgar huden i månader, men är väldigt, väldigt bra och extremt effektivt mot ytliga infektioner, som senare skulle kunna gå in djupare i kroppen och hota livet.
__________________
Senast redigerad av Knivur-273 2024-05-01 kl. 11:58.
Citera
2024-05-01, 17:34
  #33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Knivur-273
Det vore nästan teoretiskt omöjligt att få in alla krokarna från en enskild trekrok i skinnet. Dock vore det fullt möjligt att kroka sig själv med flera krokar på en Wobbler, men visst går det att fixa hemma, bara om någon vet hur man gör.
Läkare eller sjuksköterskor behöver inte vara större experter på att ta ut krokar på en människa än seriösa fritidsfiskare.
Jag kan lova dig att alla krokar satt. Jag var typ 12år och tog i för att göra mitt längst kast någonsin. Det gick åt helvete. Om jag inte minns fel. Dom fick klippa ut en 18g droppen ur armen på Alla krokar åkte in, jag fick själv ut den första,sen var det kört.
Citera
  • 2
  • 3

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback