• 1
  • 2
2024-04-27, 08:55
Medlem
Försöker hitta den bästa lösningen för att sätta upp en media-server hemma.

Krav:

1. Helt öppen källkod
2. Ska funka både på Windows/Linux
3. Helt kostnadsfri (utan begränsningar)
4. Ska ha stöd för: automatisk nedladdning av subtitles.

Alla tips tas tacksamt emot.
Citera
2024-04-27, 09:32
Medlem
Inget jag använder, men funkar inte Plex?
Eller Emby.
https://emby.media/
Senast redigerad av Nypan-sr 2024-04-27 kl. 09:45.
Citera
2024-04-27, 10:00
Medlem
Jellyfin.

Har inte sett om det finns ledladdning av subtitles dock.

Annars Kodi på valfri plattform, win, linux eller eget OS (libreelec typ). Databas till mysql så alla kopplade enheter jobbar mot samma databas. Har inte lyckats med det sista på android-box, men det går kanske det med.
Citera
2024-04-27, 11:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fcuko

Krav:

1. Helt öppen källkod

En server kör du antingen på Windows ELLER Linux, inte bägge samtidigt, servern är centralen som delar ut media till klienter som finns till i stort sett alla OS, så frågan är om du vet vad du letar efter?
Citera
2024-04-27, 11:49
Medlem
+1 på Jellyfin, sjukt nice. Har inte heller testat automatiska subtitles men ska gå, i alla fall med plugins
Citera
2024-04-27, 12:35
Medlem
Enterprises avatar
Citat:

Krav:

1. Helt öppen källkod

Om du kör Linux på serversidan (vilket jag förutsätter) så kolla Jellyfin.
https://jellyfin.org/
Citera
2024-04-27, 12:40
Medlem
NollFemNollFems avatar
Plex eller Jellyfin som redan nämnts är de självklara valen.
Förslagsvis kompletterat med Radarr, Sonarr och Bazarr.
Citera
2024-04-27, 13:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nypan-sr
Inget jag använder, men funkar inte Plex?
Eller Emby.
https://emby.media/

Citat:
Ursprungligen postat av drKickass
Jellyfin.

Har inte sett om det finns ledladdning av subtitles dock.

Annars Kodi på valfri plattform, win, linux eller eget OS (libreelec typ). Databas till mysql så alla kopplade enheter jobbar mot samma databas. Har inte lyckats med det sista på android-box, men det går kanske det med.

Citat:
Ursprungligen postat av Nypan-sr

En server kör du antingen på Windows ELLER Linux, inte bägge samtidigt, servern är centralen som delar ut media till klienter som finns till i stort sett alla OS, så frågan är om du vet vad du letar efter?

Citat:
Ursprungligen postat av tomtoddler
+1 på Jellyfin, sjukt nice. Har inte heller testat automatiska subtitles men ska gå, i alla fall med plugins

Citat:
Ursprungligen postat av Enterprise
Om du kör Linux på serversidan (vilket jag förutsätter) så kolla Jellyfin.
https://jellyfin.org/

Citat:
Ursprungligen postat av NollFemNollFem
Plex eller Jellyfin som redan nämnts är de självklara valen.
Förslagsvis kompletterat med Radarr, Sonarr och Bazarr.

Tack för alla svar. När det gäller Plex vill jag minnsas sist jag testade det att man var tvungen att ha någon premium-tjänst för att ens kunna använda det som server, men kan så klart ha fel. Emby testade jag nyligen, men efter att ha streamat några filmer var man tvungen att betala för Emby Premiere vilket gjorde mig så förbannad eftersom det knappast var särskilt tydligt vid installationen att appen i praktiken var oanvändbar utan att man betalade för den. Jellyfin kanske är annorlunda?
Citera
2024-04-27, 14:09
Medlem
Kolla Mezzmo om det kan vara nåt, finns Pro där också men det mesta ska funka utan avgift, stöd för massor av enheter & tv-modeller.
http://www.conceiva.com/products/mezzmo/features.asp
Citera
2024-04-27, 14:21
Medlem
Citat:
Tack för alla svar. När det gäller Plex vill jag minnsas sist jag testade det att man var tvungen att ha någon premium-tjänst för att ens kunna använda det som server, men kan så klart ha fel. Emby testade jag nyligen, men efter att ha streamat några filmer var man tvungen att betala för Emby Premiere vilket gjorde mig så förbannad eftersom det knappast var särskilt tydligt vid installationen att appen i praktiken var oanvändbar utan att man betalade för den. Jellyfin kanske är annorlunda?

Ja jag hade inga såna erfarenheter i alla fall. Det är lätt att testa också, kan göra det i docker, så bara att prova tänker jag.

från deras dkoumentation: There are no strings attached, no premium licenses or features, and no hidden agendas: just a team who want to build something better and work together to achieve it.
Citera
2024-04-27, 15:26
Medlem
Enterprises avatar
Citat:
Plex kostar inte för privat bruk (använder själv)!dock ej open source. Plex fungerar med Apple TV (klient) vilket är stort plus för mig.
Citera
2024-04-27, 18:49
Medlem
NollFemNollFems avatar
Citat:
Tack för alla svar. När det gäller Plex vill jag minnsas sist jag testade det att man var tvungen att ha någon premium-tjänst för att ens kunna använda det som server, men kan så klart ha fel.
Det mesta, men inte allt, går bra med gratisversionen.
Översikt här: https://support.plex.tv/articles/202...-free-vs-paid/

Jag köpte Life Time Plex pass för ett bra tag sedan och det har helt klart varit värt det. Då kostade det förvisso knappt hälften (undrar 600 kr) jämfört med nu (1245 kr).
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in