• 1
  • 2
2024-05-05, 08:37
Medlem
samba då? Eller är det inget nån använder längre. Hade det på rpi b kring 2014 minns jag.
Citera
2024-05-05, 16:18
Medlem
https://www.openmediavault.org/
Kör både OMV6 & OMV7 på halvgammal hårdvara med bra resultat, funkar även på Raspberry Pi.
Citera
2024-05-07, 07:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sparvodling48
samba då? Eller är det inget nån använder längre. Hade det på rpi b kring 2014 minns jag.

Det är mer en filserver, och inte riktigt vad som efterfrågas.
Citera
2024-05-07, 08:34
Medlem
Jag tycker MythTV är trevligt. Smidigare, snyggare och bättre än Kodi om man kan tänka sig att specialconfa det lite. Helt oslagbar funktionalitet för live TV och som DVR om man vill ha det. Men funkar även klockrent med nedladdade filmer och serier. Använder det även som spelkonsol och bildvisare när man vill titta på gamla foton med familjen. Musikdelen däremot gillar jag inte, den är klumpig att hantera.
Citera
2024-05-11, 21:56
Medlem
Ska du bara kolla hemma så hade jag valt Plex eller Kodi. Kör själv plex med plexpass för att kunna ha hw-transcode när man är på resande fot. Går iofs att lösa med vpn med
Citera
2024-12-24, 01:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fcuko
Tack för alla svar. När det gäller Plex vill jag minnsas sist jag testade det att man var tvungen att ha någon premium-tjänst för att ens kunna använda det som server, men kan så klart ha fel. Emby testade jag nyligen, men efter att ha streamat några filmer var man tvungen att betala för Emby Premiere vilket gjorde mig så förbannad eftersom det knappast var särskilt tydligt vid installationen att appen i praktiken var oanvändbar utan att man betalade för den. Jellyfin kanske är annorlunda?

Tror grejen var att Emby var rent open source från början. Men sedan började de övergå till någon slags betalmodell eller så, och då skapades en fork i form av Jellyfin.

Tycker båda är mediokra dock. Så mycket som jag älskar open source funkade Plex otroligt bra när jag använde det för ett tag sedan.
Citera
2024-12-30, 22:45
Medlem
FemKiloGulds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fcuko
Tack för alla svar. När det gäller Plex vill jag minnsas sist jag testade det att man var tvungen att ha någon premium-tjänst för att ens kunna använda det som server, men kan så klart ha fel. Emby testade jag nyligen, men efter att ha streamat några filmer var man tvungen att betala för Emby Premiere vilket gjorde mig så förbannad eftersom det knappast var särskilt tydligt vid installationen att appen i praktiken var oanvändbar utan att man betalade för den. Jellyfin kanske är annorlunda?
Du behöver inte premium för att använda plex som server. Däremot för att kolla via mobilappen (du kan bara kolla 1 minut åt gången). Att streama direkt på TVn eller casta från mobilen till TVn är obegränsat.

Jag har en plexserver på Linux/Proxmox där jag nätverks-mountat 3TB hdd från min windows och har i vart fall inte köpt något premium. Fungerar felfritt.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in